Gândul I - al curajului - "Zilele acestei vieți sunt
puține și rele, pline de dureri și strâmtorări"
Gândul II - al luptei cu deznădejdea - "Mă voi lăuda întru
neputințele mele"
Gândul III - al celor ce plâng - "Fericiți
cei ce plâng, că aceia se vor mângâia"
Gândul IV - al luptei cu nenorocirea - "Peste măsură am
fost apăsați de rele, încât noi nu aveam nădejde, nici de viață"
Gândul V - al mângâierii dumnezeiești - "O, suflete al
meu! pentruce ești trist și de ce te tulburi?"
Gândul VI - al luptei cu suferința - "În mijlocul umbrei
nopții, nu mă voi teme de rele, că Tu cu mine ești"
Gândul VII - al lăsării în voia Domnului - "Pentru ce te
tulburi, că nu se fac lucrurile cum dorești și cum vrei? Cine este
acela căruia să i se facă toate după voia sa?"
Gândul VIII - al răbdării vindecătoare - "Tu ești răbdarea
mea"
Gândul IX - al luptei cu întristarea - "Întristat este
sufletul Meu până la moarte"
Gândul X - al pătimirii cu Hristos - "Dacă ne facem
părtași suferințelor Sale, vom fi asemenea părtași și măririi Sale"
Gândul XI - al sfintei cugetări - "Adusu-mi-am aminte de
Dumnezeu și m-am veselit"
Gândul XII - al prevederii - "Gata este inima mea
Dumnezeule, gata este inima mea"
Gândul XIII - al prietenului răpit de moarte - "Învață a
părăsi, pentru dragostea lui Dumnezeu, pe prietenul care îți este
scump"
Gândul XIV - al mamelor îndurerate - "Eu voi merge la el,
iar el nu se va întoarce la mine"
Gândul XV - al luptelor vieții - "Viața omului pe pământ
este o luptă"
Gândul XVI - al dârzeniei - "Câtă vreme purtăm acest trup
stricăcios, nu vom putea scăpa de păcate"
Gândul XVII - al credinței neșovăielnice - "Unde este
Dumnezeul tău?"
Gândul XVIII - al păcii sufletești - "Să nu se tulbure
inima voastră"
Gândul XIX - al bunei mâhniri - "M-am plecat și m-am
gârbovit către pământ; toată ziua umblu plin de mâhnire"
Gândul XX - al nedespărțirii de Iisus - "Doamne, noaptea
se apropie; rămâi cu noi"
Gândul XXI - al tăriei sufletului - "Nu ne vom teme, când
se va tulbura pământul"
Gândul XXII - al celor cinci minute - "Încă puțin timp"
Încrede-te în Dumnezeu în nenorociri, și te roagă Lui!
________
Gândul I
al curajului
"Zilele acestei vieți sunt puține și rele, pline
de dureri și strâmtorări"
(Urmarea lui Iisus, cap. 38)
În toată vremea și în orice stare a vieții, oamenii ce trăiesc pe
pământ au cunoscut din cercare adevărul acestor cuvinte.
Sunt aproape patru mii de ani de când Iov a zis: "omul născut din
femeie viețuiește puțin și este împovărat de multe dureri".
Eu sufăr și mă plâng ca și cum aș suferi singur în această lume;
mă tulbur, mă mâhnesc, cârtesc, dar acestea nu fac decât a adăuga
durerea mea, în loc de a o îndulci. Ce voi face? Fiindcă nu este în
puterea mea a nu suferi, va trebui oare a mă supune, sau a mă arunca
în deznădejde?
Toți oamenii sunt supuși la suferințe, dar unii le suferă cu
curaj, iar uneori și cu bucurie; alții se întărâtă din pricina lor
și cad într-o întristare, care de multe ori le pricinuiește și
moarte. Cei dintâi sunt aceia care caută și află mângâiere în
religie, în rugăciuni, în nădejdea și în credința în Dumnezeu; iar
cei de-al doilea sunt atâția nenorociți care trăiesc fără credința
în Dumnezeu: pentru care viața de acum este totul și pe care nimic
nu-i ajută, spre a purta povara nenorocirilor, care este prea grea
pentru slăbiciunea lor.
În întristările și bolile ce mă împresoară și de care nu voi
scăpa, care va fi oare partea cea mai bună ce trebuie să iau?
Negreșit că aceea de a mă întoarce la Dumnezeu, care singur poate să
mă sprijine, și să caut în dragostea Sa mângâierea și ajutorul, pe
care în zadar le-aș căuta în altă parte. Căci mântuirea vine de la
Domnul. El vindecă inimile cele sfărâmate și întoarce la viață pe
cei ce sunt la porțile morții!
Dorire
Dumnezeul meu și Doamne! ia aminte spre mine că sunt plin de
întristare; viața mi s-a făcut povară și spre greutate mie. Dar Tu,
milostivindu-Te, poți a mă vindeca.
Hotărîre
Eu hotărăsc ca în viitor să iau aminte și niciodată să nu pierd
din vedere că fiecare om suferă pe pământ.
Să nu mă plâng dacă și eu sufăr ca și ceilalți oameni, fiindcă cu
ce sunt eu mai bun decât alții?
Voi căuta deci, de azi înainte la Dumnezeu, singura mea
mângâiere, și voi pune întru Dânsul cea mai statornică nădejde.
Gândul II
al luptei cu deznădejdea
"Mă voi lăuda întru neputințele mele" (Corinteni,
Cap. 12)
Suferințele nu sunt răul cel mai mare de pe pământ, cum ne
închipuim noi - căci poate ajunge cineva să sufere cu nepăsare, încă
și cu bucurie, după pilda sfinților. Dar a suferi nemângâiat și fără
nădejde, acesta este răul cel mai mare, acesta este iadul acestei
vieți!
Așadar, nu pentru că oamenii sunt osândiți la suferințe sunt
nenorociți, ci, îndeosebi, pentru că nu știu a-și ușura greutatea
suferințelor lor. Dimpotrivă, și le fac și mai împovărătoare.
Fericit și de o mie de ori fericit este într-acestă vale a
plângerii omul care cunoaște știința de a suferi, fiindcă pacea și
fericirea, de care noi ne putem bucura pe pământ, nu stau decât în
lăsarea în voia Domnului și în răbdare. Dar vai! câți oameni sunt
orbi și vrăjmași ai lor înșiși, care nu voiesc acest prețios adevăr!
Eu l-am cunoscut oare în trecut? Nu! N-am cunoscut calea păcii.
În mijlocul durerilor și al suferințelor, n-am făcut decât să-mi
blestem soarta și să cârtesc împotriva lui Dumnezeu. În nenorocirile
mele, nădăjduiam în ajutorul omenesc și nu ridicam ochii inimii mele
către singurul și puternicul Mângâietor al celor nenorociți!
Dar îndată ce m-am întors către Dânsul și am început a-L ruga, am
simțit ajutorul darului Dumnezeiesc sprijinindu-mă și întărindu-mă!
Dorire
O, Dumnezeul meu! învață-mă a suferi în nenorociri!
Milostivește-te asupra slăbiciunii mele și ajutorul darului Tău să
ușureze povara ce mă apasă!
Hotărîre
Doamne! eu voi suferi toate cu înlesnire, dacă Tu vei fi cu mine.
Mă voi sili neîncetat a pune pe rănile suferințelor mele doctoria
cea mai sigură, care este răbdarea și lăsarea cu totul în voia
Domnului, în mâna Căruia este soarta mea.
Voi vorbi oamenilor puțin despre suferințele mele, fiindcă ei nu
cunosc taina a le îndulci, și poate sunt mulți care se bucură,
văzându-mă în nenorociri.
Gândul III
al celor ce plâng
"Fericiți cei ce plâng, că aceia se vor
mângâia" (Matei, Cap. 5)
Dacă suferințele sunt netăgăduite pentru toți oamenii,
creștinului însă îi sunt folositoare.
Toată desăvârșirea noastră stă întru a ne desface de dragostea
făpturilor și chiar de a noastră, pentru a ne uni cu Dumnezeu. Și
nimic nu este în stare, ca suferințele, a rupe legăturile ce ne
robesc pe pământ.
Dacă lacrimile ce noi vărsăm pe pământ n-ar avea alt folos decât
a ne ușura inima, atunci urmează să înțelegem aceste cuvinte ale
Evangheliei: "Fericiți cei ce plâng".
Ce este mai de dorit, în adevăr,
decât a ajunge în acea stare când inima să nu mai fie izbită și
împărțită în felurite chipuri de aplecările pământești!
Ceea ce noi iubim cu o dragoste fără măsură ni s-a luat, jertfa a
fost dureroasă, lacrimile noastre au curs, acele legături ce ne
legau atât de strâns de persoana ce am pierdut au slăbit, și inima
noastră, mai ușoară, se înalță către Dumnezeu, Care este centrul
ei.
"Fericiți cei ce plâng!"
O, cât de întristătoare sunt aceste graiuri, pentru lumea care
își face idei cu totul împotrivă despre fericire! Dar acei ce varsă
acele fericite lacrimi, d e care
vorbește Evanghelia, știu cât sunt de dulci. În Cruce este dulceața
mângâierilor cerești, în Cruce este tăria sufletului, în Cruce este
bucuria duhului! Deci "Fericiți cei ce plâng!"
Mântuitorul nostru, după ce a zis "Fericiți cei ce plâng!",
adaugă: "că aceia se vor mângâia". Dar cine oare îi va mângâia?
Însuși Dumnezeu. Și cum? "Ochiul n-a văzut, urechea n-a auzit și la
inima omului n-au ajuns" mângâierile și bunătățile pe care Dumnezeu
le-a pregătit pentru cei ce suferă în această lume, cu răbdare,
pentru dragostea Lui. Dacă noi am gusta un singur minut, pe pământ,
bucuriile cerești cele negrăite, pe care Dumnezeu le-a pregătit
aleșilor săi, n-am fi avut altă dorință mai mare decât a petrece,
aici pe pământ, o viață de suferință, pentru ca să ne învrednicim a
fi mângâiați în ceruri.
Iată pentru ce sfinții se bucurau întru pătimirile lor. Iată ce
făcea pe mucenici să defaime îngrozirile tiranilor, muncile și
însăși moartea; iar cuvioșii, care călcau în picioare bogății,
măriri, desfătări, și se dădeau la tot felul de nevoințe, își aveau
ca dorire a lor aceea de a suferi și a muri.
Dorire
Dumnezeul meu! doresc mai bine a suferi aici cu aleșii Tăi, decât
a fi părtaș bucuriei celor ce calcă poruncile Tale cele sfinte.
O, Tu! Care cunoști numărul stelelor și al nisipului mărilor! Tu
cunoști și numărul lacrimilor mele și nu le vei lăsa nerăsplătite.
Hotărîre
Voi zice totdeauna în cursul zilelor mele: "Fericiți cei ce
plâng, că aceia se vor mângâia".
Voi cugeta la aleșii Domnului din toate veacurile și voi urma cu
bucurie pe Iisus Hristos cel răstignit.
Gândul IV
al luptei cu nenorocirea
"Peste măsură am fost apăsați de rele, încât noi
nu aveam nădejde, nici de viață" (Corinteni 1)
Un drept, un apostol al lui Hristos cel răstignit, grăiește
aceste cuvinte. Este de mirare că noi, care suntem atât de slabi și
care n-avem întru noi darul așa cu prisos, precum era în Sf. Apostol
Pavel, vom fi stăpâniți de întristare și vom purta suspinând povara
nenorocirilor, ce ne apasă în această viață?
În zilele de întristare și de dureri, când Dumnezeu sloboade a
trece peste capetele noastre furtuna nenorocirilor, suntem cufundați
ca într-o noapte întunecoasă, ce ne înfățișează din toate părțile
icoana morții. Ne asemănăm călătorilor de pe mare, cuprinși de
furtună, pe care valurile întărâtate îi ridică uneori până la nori,
și pe urmă îi aruncă în adânc. Inima noastră, obosită și apăsată, nu
se îngrijește de nimic. Pierdem orice simțire și nu avem altă
dorință decât, de ar fi cu putință, să scăpăm de durerea ce ne
apasă; chiar moartea, în asemenea clipe dureroase, nu ni se pare a
avea ceva îngrozitor și poate o și chemăm.
Acestea sunt încercările omenești. Nici drepții nu pot să scape,
dar nu sunt biruiți. Numai păcătoșii, care se depărtează de
Dumnezeu, cad jertfă, a căror dureri și întristare le poate pricinui
moarte. Dreptul nu grăiește în durerea sa decât cuvintele lui
Iov: "Domnul a dat, Domnul a luat, fie numele Lui binecuvântat!" Cu
toate acestea nu pierde nădejdea în
Dumnezeu; și Dumnezeul păcii și al mângâierii trimite pe ascuns
darul Său și ușurează durerile și suferințele, celor ce-L caută pe
El.
Numai religia poate să facă pe om mai puternic decât toate
nenorocirile vieții. Chiar dacă întâmplarea va da omului destulă
putere pentru a suferi nenorocirea cu curaj, înțelepciunea omenească
n-o poate îndulci prin nădejde, ca religia. Încă și mai puțin poate
face pe om să se bucure în suferințele sale, precum se bucură cei ce
urmează lui Iisus cel răstignit, Cel ce a zis: "Veniți către Mine
toți cei osteniți și obosiți și Eu vă voi odihni pe voi".
Același apostol, care covârșit de durere, se arăta a nu mai avea
nădejde nici de viață, zice: "Suntem ca niște întristați, dar
pururea bucurându-ne!"
Dorire
Dumnezeule! în durerea cea mare eu alerg către Tine. Zi
sufletului meu: "Mântuirea ta sunt Eu"!
Hotărîre
Când nenorocirea mă va apăsa și când toate nădejdile în ajutorul
omenesc vor pieri de la mine, atunci mai mult ca niciodată, voi pune
nădejdea mea în Dumnezeu, aducându-mi aminte de cuvintele pe care
le-a zis lui Petru, când umbla pe mare, în vremea furtunii: "Puțin
credinciosule, pentru ce te-ai îndoit?".
Gândul V
al mângâierii dumnezeiești
"O, suflete al meu! pentruce ești trist și de ce
te tulburi?" (Psalm 41)
Omule, pentru ce lași să te supună întristarea, care te usucă ca
un vânt arzător? Vezi cât ești vrednic de plâns, pentru că te-ai dat
cu totul la dragostea lucrurilor pieritoare. Ele ți s-au luat și
fericirea ta a pierit odată cu acestea. Ești înconjurat de
întristare, ca de o noapte întunecoasă. Aceleași lucruri, care puțin
mai înainte te înveseleau, acum ți s-au făcut urâte. Cauți
singurătatea, și nu afli altă mângâiere decât a te hrăni cu
lacrimile tale.
Încearcă însă a aduce în sufletul tău oarecare mângâiere
înălțându-l, prin rugăciune, către Dumnezeu, singurul care poate
să-l mângâie. Ai pierdut ceea ce iubeai, dar poți afla totul întru
El. Ce lipsește Celui ce stăpânește toate? Ce bogății se pot potri vi
cu acelea pe care El le dă robilor Săi?
Ce desfătări mai desăvârșite și mai curate decât acelea ce umplu
inimile, unde împărățește dragostea Sa? Cât suntem de orbi! Ar
trebui să vărsăm lacrimi pentru depărtarea noastră de Dumnezeu și
călcarea poruncilor Lui celor sfinte, pentru care adesea ne vin
ispite și nenorociri. "Întru certări, pentru fărădelegi, ai pedepsit
pe om și ai subțiat ca pânza de păianjen zilele lui" (zicea David);
dimpotrivă, să ne fălim pentru pierderea de lucruri nestatornice și
pieritoare, ce ne erau prețioase,
dar de care mai târziu tot eram să ne lipsim.
Pentru ce ești trist suflete al meu? Au nu pentru că ai căutat
fericirea ta în lucruri pământești și trecătoare? Frumusețea
făpturilor nu trebuia să-ți slujească decât a te înălța cu mintea
până la Făcătorul. Ele însă te-au robit atâta, încât tu ți-ai
îngrămădit în ele toată dragostea ta, toată nădejdea și durerea,
care acum te sfâșie. Este o dreaptă pedeapsă a dragostei tale celei
nechibzuite.
Întoarce-te către Dumnezeu și-ți vei cunoaște rătăcirea. Vei
binecuvânta mâna ce ți-a ridicat aceea ce priveai a fi pentru tine
un bine desăvârșit.
Vremea îndulcește amărăciunea durerilor, închide rănile
pricinuite de nenorociri. Dar omul care din acestea nu va învăța a
se întoarce la Dumnezeu, ca spre binele cel desăvârșit, pierde plata
suferințelor sale. Mângâierea ce-i aduce vremea este târzie și
nedesăvârșită; în vreme ce mângâierile ce le dă nădejdea în Dumnezeu
sunt grabnice și mari. Fericit este omul care, desfăcut de
legăturile pământești, se înalță către Dumnezeu prin fapte bune,
unde află mântuirea și odihna!
Dorire
O, suflete al meu! pentru ce ești trist? Nădăjduiește în Dumnezeu
și roagă-te Lui zicând: O Doamne! "luminează peste mine lumina feței
Tale, și mă vei mângâia!"
Hotărîre
Mă voi folosi de suspinele acestei vieți, pentru a mă desface de
toate cele trecute. Voi privi ca o binefacere tot ce mă face să
cunosc că, înafară de Dumnezeu, nu este adevărată fericire.
Gândul VI
al luptei cu suferința
"În mijlocul umbrei nopții, nu mă voi teme de
rele, că Tu cu mine ești" (Psalm 22)
Cel ce și-a pus credința în Dumnezeu nu se va clătina. În zadar
vor sufla vânturi împotrivitoare, care ar răsturna cei mai mari
munți ai pământului, pe el însă nu-l vor mișca.
Dreptul se vede uneori lipsit de tot avutul și de toată
mângâierea omenească. Darurile norocirii îi sunt răpite. Este în
prada calomniei și a nedreptății. Prietenii săi, cei de aproape ai
lui și însăși rudeniile îl părăsesc. Se pare a fi ajuns în cea mai
de pe urmă nenorocire; dar cu toate acestea el este liniștit și se
arată ca o stâncă tare, împotriva căreia se izbesc și se sfărâmă
valurile furioase, fără a o mișca. De unde îi vine atâta putere și
virtute? Din credința sa în Dumnezeu, Care nu părăsește niciodată pe
cei ce nădăjduiesc în El și le trimite, la vreme de trebuință,
ajutorul și mângâierea Sa cea atotputernică!
De multe ori se întâmplă ca să ni se pară că însuși dreptul este
părăsit de Dumnezeu și lăsat în prada vrăjmașilor, care îl apasă. În
zadar cheamă ajutorul ceresc, că nici un glas nu-i răspunde. Totul
este mut la gemetele lui și cerul pare a fi de aramă. Dar aceasta nu
este părăsire, ci Dumnezeu voiește ca să încerce pe unii din aleșii
Săi, până în cele de pe urmă. Chiar Mântuitorul nostru a fost pus la
o asemenea încercare, când, în clipa în care își dădea duhul, a
strigat: "Dumnezeul meu! Dumnezeul meu! de ce m-ai părăsit?" Ce va
face dreptul în asemenea clipe aspre? Nimic altceva decât ceea ce a
făcut dreptul Iov, care, în cele mai mari suferințe ale sale,
binecuvânta mâna ce i le trimite a.
Și întru toate câte i s-au întâmplat, n-a păcătuit Iov nici cu
buzele sale. Cei ce se abat de la această învățătură nu cunosc ce
înseamnă a iubi pe Dumnezeu și a pune întru El toată nădejdea sa.
Ispita nu va ține necontenit; liniștea și curatul senin urmează
furtunilor celor mari. Cu cât mai mult a suferit dreptul, cu atât se
va arăta și mai plăcut lui Dumnezeu, și bucuriile lui vor prisosi,
pe măsura suferințelor ce l-au încercat.
Să nu ne lăsăm, o creștine, să cădem sub povara suferințelor! Fii
încredințat că Dumnezeu niciodată nu este mai aproape de noi, ca în
suferințe. Și când slăbiciunea noastră este mai mare, atunci
prisosește darul Său cel nevăzut și cu puterea Sa ne apără și ne
ridică.
"Domnul este de-a dreapta mea, zice proorocul, și nu mă voi
clătina".
Oricât de grea va fi lupta, fii sigur de biruință; căci Dumnezeu
este lângă tine, spre a pune sfârșit durerilor ce te apasă.
Nu te înspăimânta, când te vei vedea lipsit de ajutorul omenesc.
Oamenii sunt, ca și tine, neputincioși și nu este mântuire întru ei.
Nu nădăjdui deci în boieri, în fiii oamenilor, ci în Dumnezeu; căci
cu cât oamenii te vor părăsi, cu atât mai mult Dumnezeu te va
sprijini și nu te va lăsa în mâna vrăjmașilor tăi și în prada
durerii, că El este Dumnezeul și Răscumpărătorul tău. El s-a pogorât
pe pământ ca să te caute, ca pe o oaie rătăcită, și să te
mântuiască.
Dorire
Dumnezeul meu, pune sfârșit suferințelor mele! Oricât de grea va
fi lupta, nădăjduiesc a câștiga biruința cu ajutorul Tău.
Hotărîre
Nu mă voi teme, văzându-mă lipsit de ajutorul omenesc; căci cu
cât mă vor părăsi oamenii, cu atât mai mult ajutorul Tău mă va
sprijini.
Gândul VII
al lăsării în voia Domnului
"Pentru ce te tulburi, că nu se fac lucrurile cum
dorești și cum vrei? Cine este acela căruia să i se facă toate după
voia sa?" (Urmarea lui Iisus, Cap. 22)
Noi credem în Dumnezeu, dar adeseori lucrăm ca necredincioșii,
care nu văd în lucrurile acestei lumi decât fapta întâmplării, sau
dacă izbutim în întreprinderile noastre, o dăm aceasta pe seama
măiestriei planurilor noastre. Dar cel ce va fi pătruns de acest
adevăr: că tot ce se face pe pământ este fapta lui Dumnezeu, în
norociri binecuvântează mâna făcătoare de bine a lui Dumnezeu și nu
se laudă întru înțelepciunea sa, fiindcă Domnul a zis: "Fără de Mine
nu veți putea face nimic"; iar în nenorociri, lăsându-se în voia
Domnului, strigă cu Iov: "Domnul a dat, Domnul a luat, fie numele
Lui binecuvântat!"
Sfântul Pavel ne învață ca totdeauna să mulțumim, adică să primim
deopotrivă și binele și răul, care ne vine în această viață. De vom
lua aminte la această învățătură a Apostolului, vom vedea că aceasta
este o urmare a încrederii și lăsării noastre în voia lui Dumnezeu.
Deci să credem, după sfânta Evanghelie: că fără voia Părintelui
ceresc, nimic nu se face, că tot ce se face este spre folosul nostru
și slava Sa și că trebuie să-i mulțumim Lui totdeauna.
Pentru a pedepsi nemulțumirea noastră ar fi destul ca Dumnezeu să
ne împlinească toate dorințele. Atunci n-am întârzia să cunoaștem
cât suntem de orbi și neînțelegători în alegerea lucrurilor, care să
ne poată face într-adevăr fericiți. Vai! mai totdeauna dorințele
noastre seamănă dorințelor unui bolnav, pe care n-ar putea cineva să
le-mplinească fără a suferi cele mai triste urmări. Cu toate acestea
noi ne întărâtăm, când nu ni se împlinesc voințele noastre, și
adeseori cârtim împotriva lui Dumnezeu. O! cât de nebuni suntem! Ce
izvor îndestulat de pace s-ar deschide pentru noi, în ziua în care
ne-am hotărî să primim cu supunere orice ne-ar veni, și fără să ne
înd oim că acestea ne vin de la
Dumnezeu! Nu este întâmplarea care cârmuiește viața noastră, ci mâna
Domnului. Părintele ceresc controlează și cea mai mică întâmplare.
"Nici un fir de păr din capul nostru nu va cădea fără voia Sa".
Toate sunt hotărâte de El, spre mântuirea noastră: Binele, precum
și răul, bolile, precum și sănătatea, moartea ca și viața. Ce poate
oare să tulbure pe cel ce crede adevăruri atât de mângâietoare?
Orice i se întâmplă, el vede mâna Domnului și Îl binecuvântează.
Dorire
Ce voi zice,Dumnezeul meu, când Tu
ești care lucrezi? Facă-se via Ta! Nu vreau nimic altceva decât a mă
supune Ție și nu vreau să văd nimic altceva decât voia Ta împlinită,
atât în bunele, cât și în relele mele întâmplări.
Hotărîre
Orice voi începe, de la Tine vreau să încep, lăsându-mă cu totul
în mâna Ta.
Gândul VIII
al răbdării vindecătoare
"Tu ești răbdarea mea" (Profetul David)
Nu căutați o mare odihnă pe pământ, ci dimpotrivă, o mare
răbdare, zice scriitorul Urmării lui Hristos, căci totdeauna aveți
de suferit. Pentru noi este de cel mai mare folos să ne deprindem
totdeauna la răbdare, că aceasta este doctoria cea mai sigură
împotriva tuturor relelor vieții. Prin răbdare câștigă omul o
energie, care îl face în stare să sufere cu curaj orice ispită și
nu-l lasă să cadă sub povara nenorocirilor. Fără răbdare, el ar
cădea îndată și ar pieri cu nevrednicie, făcându-se jertfă a
deznădejdii.
Cea mai de pe urmă din toate suferințele muritorului se zice
agonie sau chin; însă toate suferințele lui sunt agonii, mai mult
sau mai puțin iuți, și cel ce nu are răbdare în acestă luptă,
seamănă unui ostaș care, pe câmpul de bătălie, nu are nici vitejie,
nici curajul trebuincios, și astfel cum va fi biruitor?
Noi nu avem alte bucurii de așteptat pe pământ decât cele ce ni
le dă nădejdea. Așadar, fiindcă vremea de față nu ne dă nimic
plăcut, este de neapărată trebuință răbdarea și așteptarea unui
viitor mai bun, către care suntem datori să ajungem.
Apostolul ne recomandă adesea această virtute creștinească a
răbdării, ca pe un mijloc sigur și scurt pentru a ajunge la
desăvârșire; căci fără răbdare nu vom putea câștiga nici credința,
nici nădejdea, nici dragostea și, fără aceste trei virtuți, nu este
cu putință mântuirea.
Răbdarea îndulcește patimile trupului, sau durerile și întâmpină
pe ale sufletului. Mânia, neînvoirea, pizma, ura, poftele rele nu
află loc într-o inimă întărită prin răbdare, care este reazemul
nemișcat al păcii.
Care este pricina tuturor păcatelor? dacă nu nerăbdarea și
nesupunerea la jugul legii Domnului, care oprește aplecările noastre
spre cele rele. Adam prin nerăbdare a păcătuit, când n-a vrut să se
supună poruncii lui Dumnezeu și prin răbdare a se împotrivi dorinței
celei rele, care l-a făcut călcător de poruncă. Nerăbdarea este
pricina cea din toate zilele a greșelilor noastre.
Precum răbdarea este binele ce ni-l dă Iisus Hristos, zice
Sfântul Ciprian, asemenea nerăbdarea este răul ce ne dă diavolul.
Acest rău este atât de mare, încât răstoarnă din temelie turnul
tuturor virtuților, pe care răbdarea l-a înălțat. Tu ești răbdarea
mea, zicea Domnului Proorocul și Împăratul David, când era pradă
mâhnirii duhului său. Dacă omul are totdeauna trebuință de ajutorul
lui Dumnezeu, pentru a se abate de la rău și a face bine, cu atât
mai mult are trebuință în nenorociri și în dureri. Toate cele mai
frumoase maxime ale filozofiei veacului nu vor putea să ne învețe
sau să ne aducă la acea desăvârșire a răbdării, pe care creștinul o
scoate din sânul Dumnezeului răbdării și al mângâierii noastre și
care nu se poate scoate din altă
parte.
Dorire
Dă-mi mie, Doamne, a-mi deprinde sufletul întru răbdare. Fă ca
nimic să nu schimbe în mine pacea Ta, care covârșește toată mintea.
Cu ajutorul Tău, mă voi putea deprinde cu răbdarea, atât în cele mai
mici nenorociri, cât și în cele mai mari.
Hotărîre
Totdeauna când oamenii mă vor asupri și mă vor nedreptăți și când
felurite ispite vor năvăli asupra mea, îmi voi aduce aminte de
Iisus, căci în mijlocul vrăjmașilor Lui, care-L împovărau cu
defăimări și bătăi, El tăcea.
Gândul IX
al luptei cu întristarea
"Întristat este sufletul Meu până la moarte"
(Matei, Cap. 26)
Ce noapte dureroasă, în care Fiul lui Dumnezeu a grăit aceste
cuvinte! Oare durerile, suferințele și nenorocirile ce ne apasă pe
noi în cursul vieții, au vre-o asemănare cu acele suferințe ale
Mântuitorului nostru, care a luat asupra Sa fărădelegile noastre și
S-a jertfit pentru păcatele noastre? Nimic nu lipsea din cele ce
puteau pricinui cele mai cumplite dureri și agonie. Și ce sunt
suferințele noastre alături de acestea? Când oare fruntea noastră a
fost scăldată în sudori de sânge? Când ne-am aflat vreodată față în
față cu ucigașii noștri? Când am fost dați la felurite pedepse? Când
am fost amăgiți și vânduți de acei cărora le-am făcut bine? Și când
am fost părăsiți de aceia, care trebuiau să ne ajute și să ne
mângâie? Sau dacă am pătimit ceva de acest fel, ne-am lăsat oare în
voia Domnului?
Întristarea este cea mai îngrozitoare din toate relele ce apasă
sufletul. Este o durere atât de vie și atât de sfâșietoare, încât ne
împiedică să ne folosim toate facultățile mintale, atacă deasemenea
și puterile trupești și ne aruncă în tot felul de patimi și
neputințe. Toate se fac nesuferite omului ce este trist, rănile sale
sunt atât de sensibile, încât nu suferă nici cea mai ușoară
atingere, o singură vorbă poate să le deschidă și să le facă să
sângereze din nou.
Fiul lui Dumnezeu n-a vrut să rămână străin de suferințe, pentru
ca să ne arate dragostea Sa și să ne învețe și pe noi a suferi.
Sufletul Său a fost întristat până la moarte, adică până în clipa
cea mai de pe urmă. Și ce a făcut El în această agonie, când curajul
se părea că L-a părăsit? Se roagă, cere de la Părintele ceresc
ușurare. Dar cu ce supunere! "Părintele meu, zice El, de este cu
putință, treacă de la mine paharul acesta. Dar cu toate acestea,
voia Ta să se facă, iar nu a mea".
Auziți voi, suflete deznădăjduite?
Iată pilda voastră! Iisus suferind se roagă, și voi asemenea
trebuie să vă rugați. El cere slobozirea Sa, și voi puteți să o
cereți pe a voastră, fără a vătăma virtutea lăsării în voia Sa.
Dar Iisus n-a fost ascultat, fiindcă trebuia să sufere pentru
lume. El s-a supus și un înger din cer i s-a arătat, întărindu-L pe
El. Supune-te și tu asemenea voinței Prea Înalte: hotărăște a te
lăsa în voia Domnului, iar mângâierea și întărirea îți vor veni de
sus. Vor fi mângâierile cerești. Nu trebuie să cauți altele, care
adesea nu fac decât să-ți învenineze rănile.
Ce-i folosește sufletului deznădăjduit? Orice care-l face a se
înălța către ceruri!
Dorire
O, Mântuitorul meu! eu unesc
lacrimile mele cu acelea ce Tu ai vărsat în Grădina Măslinilor.
Trimite pe îngerul meu păzitor, ca să mă întărească în această
agonie, pe care sufletul meu este dator a o suferi!
Hotărîre
Îmi voi aduce aminte totdeauna de întristarea ce Tu ai suferit.
Mă voi ruga cu aceleași cuvinte: "Părintele meu! de este cu putință,
treacă acest pahar de la mine!"
Voi depărta din inima mea toată cârtirea și nemulțumirea,
lăsându-mă în voia Ta și mângâindu-mă cu lucrarea faptei bune.
Gândul X
al pătimiri i cu Hristos
"Dacă ne facem părtași suferințelor Sale, vom fi
asemenea părtași și măririi Sale" (Romani 8)
Iisus Hristos ne-a făgăduit că în casa Părintelui ceresc sunt
multe lăcașuri pregătite pentru noi. Acolo El ne-a trimis. Dar nu
vom ajunge în aceste lăcașuri, dacă nu vom urma și suferințele Lui,
precum Însuși zice: "Cel ce voiește să vină după mine, să-și ia
crucea sa și să-Mi urmeze". O! câtă mângâiere pentru cei ce suferă!
Ei merg în urma Mântuitorului, pe împărăteasca cale a Crucii Sale,
al cărei sfârșit este veșnica bucurie și desfătare.
Dar pentru ce trebuie să pătimim cu Hristos, ca să ne împărtășim
de mărirea Sa? Pentru că păcatele noastre nu pot fi răscumpărate
decât prin suferințele din lumea aceasta. Cu toate acestea, relele
întâmplări ale acestei vieți nu sunt nimic pe lângă bucuria ce ne
așteaptă, numai să suferim cu răbdare și mulțumire.
Prin suferințele Sale, Iisus Hristos S-a făcut Răscumpărător al
nostru, și numai prin suferințe noi ne putem face ucenici ai Lui.
Pentru aceea apostolul Pavel zice: "Fiul meu, nu fii
nebăgător-de-seamă de mustrarea Domnului, nici nu slăbi fiind certat
de El! Că pe cine iubește Domnul îl ceartă și bate pe tot fiul pe
care-l primește. De veți suferi certările ca niște fii, se va afla
lângă voi Dumnezeu, căci care fiu este pe care nu-l ceartă tatăl
său? Iar de sunteți fără certare, căreia s-au făcut părtași toți,
iată sunteți din nelegiuire, iar nu fii adevărați" (Evrei, Cap. 12)
Din credința acestui adevăr de temelie al vieții creștinești,
sfinții au tras curajul acela eroic, cu care s-au împotrivit tuturor
ispitelor și durerilor pe pământ. Erau încredințați că numai acesta
este chipul de a ne putea numi ucenici adevărați ai lui Hristos și a
urma calea Lui, adică a pătimi împreună cu El. Credința lor era atât
de tare, încât a pătimi și a muri pentru Hristos era dorința lor cea
mai mare, și muncile și moartea le priveau ca pe o arvună a vieții
celei veșnice. Ochii lor sufletești erau ațintiți necontenit la
Hristos cel răstignit, Care a suferit ocări, scuipări, bătăi
și, în sfârșit, moarte de ocară pe cruce. Această privire îi întărea
în feluritele lupte și suferințe, la care erau supuși, pentru
credința în El.
Ce vom zice de mulțimea creștinilor de astăzi, care suferă cu
atâta nerăbdare și nemulțumire relele acestei vieți? N-avem oare noi
de nimic a ne căi? N-avem noi nici un păcat de spălat? Bunătățile
cerești au așa de puțin preț înaintea noastră? Și nu știm că
răbdarea este trebuincioasă chiar pentru a viețui aici, pe pământ,
mai liniștiți? Sfântul Ioan a văzut pe cei aleși intrând în
Ierusalimul ceresc și, arătând, zice: "Veniți din necaz mare, aveau
în mâinile lor ramuri de finic, care este semnul ucenicilor".
Nu căuta însă a te arunca intenționat în suferințe, căci aceasta
este semeție și îndrăzneală. Dar primește cu supunere cele ce-ți vor
veni, aducându-ți aminte că nu vei plăcea lui Dumnezeu decât urmând
Fiului Său, Care a suferit toate fără cârtire.
Dorire
O, Iisuse! care Te-ai răstignit pentru mântuirea mea, fă ca să
iubesc Crucea Ta, și să mor îmbrățiș ând-o.
Fă ca, ori de voi trăi, ori de voi muri, să fiu cu Tine! Învață
inima mea a suferi.
Hotărîre
Îmi voi aduce aminte de întristarea ce apăsa sufletul
Mântuitorului în vremea patimii Sale.
Mă voi ruga cu aceleași cuvinte cu care se ruga El: "Părintele
meu, de este cu putință, treacă paharul acesta de la mine!".
Voi goni din inima mea toată întristarea, care nu va putea fi
înfățișată lui Dumnezeu, că aceasta este neplăcută Lui.
Gândul XI
al sfintei cugetări
"Adusu-mi-am aminte de Dumnezeu și m-am vese lit"
(Psalm 75)
Gândirea la Dumnezeu, în tulburările și durerile vieții, este
pentru sufletul omului ceea ce este pentru toată făptura o rază de
soare, după o furtună puternică. Aceasta răspândește posomorâta
noapte a întristării, ridică puterile cele obosite și pe deasupra ne
umple de o dulce mângâiere și bucurie. O, gândire dătătoare de
viață! să-mi fii totdeauna de față în zilele nenorocirii! Fără tine
nu voi fi în stare să port povara durerilor ce mă apasă.
Câte adevăruri mântuitoare ne descoperă gândirea la Dumnezeu,
când se înfățișează întristatului nostru suflet! Toate nădejdile
vieții viitoare ni se arată și îndulcesc amărăciunile noastre.
Oricât de des ar fi norul ce ne înconjoară, nu poate să ne
ascundă vederea cerurilor. Și cine poate atunci să descurajeze pe
acela care, ca Sf. Ștefan, întâiul mucenic, vede cerurile deschise
și pe Iisus Mântuitorul lumii stând dea dreapta lui Dumnezeu! În
acestă vreme ne așteaptă o viață fără sfârșit și o fericire veșnică
după moarte, de vom viețui ca niște adevărați creștini.
Ce sunt suferințele care ne vin aici pe pământ? Vom putea oare să
ne luptăm cu curaj, ca să câștigăm atâtea bunătăți?
Gândirea la Dumnezeu ne aduce aminte de datoriile noastre către
El și de făgăduințele ce le-am făcut la Botez. Oare pentru ca să
trăim în desfătări, de aceea am intrat în rândul ucenicilor lui
Hristos cel răstignit? Nu suntem noi răscumpărați cu sângele și
moartea Lui? Lepădând pe omul cel vechi al păcatului, nu ne-am
îmbrăcat în omul cel nou?
Dacă semnul nostru este Crucea, să nu socotim că ni s-a dat ca să
călătorim în viață pe un drum semănat cu flori. O! nu! ci cu spini
și mărăcini. Curaj însă! Avem atâția bărbați mari, de toată vârsta
și starea, care au pășit înaintea noastră pe calea suferințelor.
Încercările și suferințele lor au fost mai aspre decât ale noastre;
și iată, astăzi au intrat în odihna Domnului, unde ne așteaptă și pe
noi.
Urmăm pe Israel care, fiind rob în Babilon, gemea în pământ
străin, aducându-și aminte de Ierusalim. Să ne aducem și noi aminte
de Ierusalimul ceresc, unde într-o bună zi vom fi chemați. Această
cugetare va umple de bucurie inima noastră.
Săracii exilați! Ce altceva poate să ne bucure pe acest pământ al
suferințelor, decât această mântuitoare gândire!
Dorire
Te voi căuta, o, Dumnezeul meu, și în durerile mele voi ridica
mâinile către Tine, și nu mă voi amăgi.
Mă voi deprinde în cugetarea sfintelor Tale porunci și sufletul
meu va fi strămutat ca afară de sine.
Hotărîre
Ce este mai dulce decât a-mi aduce aminte de Tine și a mă veseli?
Îmi voi aduce aminte de Tine totdeauna! Pentru ce să descopăr
oamenilor suferințele mele și să aștept ajutor și mângâiere de la
cei neputincioși? Nu e mai bine să mă mărturisesc Domnului, Care
este bun și a Cărui milă este veșnică?
Gândul XII
al prevederii
"Gata este inima mea Dumnezeule, gata este inima
mea" (Psalm 8)
Să fim gata la toate întâmplările, ca nici una să nu ne prindă
fără veste! Ba să mergem încă înaintea lor, printr-o înțeleaptă
prevedere.
Cârmaciul iscusit știe, în mijlocul liniștii celei mari, să
prevadă furtuna ce-i amenință corabia sa. Asemenea să fim și noi
când ne merge bine. Să ne purtăm așa, ca și cum acestea ar trebui să
se sfârșescă imediat. Atunci, orice nenorocire ar veni, suntem
pregătiți. Relele de care ne temem, putem să le ocolim, fiind
pregătiți să le purtăm mai cu curaj; dar un rău neprevăzut este mai
anevoie de purtat, adesea devine chiar de nesuportat.
"Fiți gata!", zice sfânta Evanghelie.
Dar să nu ne închipuim însă, că a fi gata la orice ispite,
înseamnă să ne tulburăm și să ne îngrijim peste măsură de relele ce
pot să vină. Nu! Altceva este să prevezi cu înțelepciune viitorul și
altceva să te tulburi și să fii neodihnit. "ajunge zilei răutatea
ei". Cel ce nu prevede nimic, fiind prins fără de veste de
întâmplări întristătoare, se va tulbura peste măsură. Sufletul său
nepregătit este ca o ceată rău păzită, pe care vrăjmașul o cuprinde
fără de veste. Acela care însă se află în neodihnă necontenită
pentru viitor nu se bucură de nici o plăcere a vieții. Nu se
folosește de timpul de acum, iar
sufletul lui rămâne sterp de orice lucru bun.
Să unim dar, în toată viața noastră, înțelepciunea cu
simplitatea. "Fiindcă zilele sunt rele", sau pot să ajungă rele, să
împlinim în fiecare zi cu liniște datoriile noastre. Ce se va
întâmpla mâine nu știm. La ce nu este expus omul în acest câmp de
bătălie, pe care-l numim lume! Dar se cuvine să zicem, plini de
încredere, cu Proorocul Împărat: "Domnul este apărătorul vieții
mele, de cine mă voi teme? Voi nădăjdui către El în mijlocul umbrei
morții".
Orice mi se va întâmpla, voi ridica ochii la cer, de unde va veni
ajutorul meu, de la Domnul, Cel ce a făcut cerul și pământul.
Să fim gata la toate. Să ne bucurăm de binele care este în
stăpânirea noastră, dar să nu ne robească. Să fim gata a pierde
toate. Să ne aducem aminte că nu suntem decât niște călători pe
acest pământ. Ar fi nebunie să ne statornicim aici, unde nu avem
domiciliu stabil. Timpul nu se oprește niciodată și ne târăște cu
el. Trebuie să mergem și pururea să mergem, până la sfârșit.
Dorire
Dumnezeul meu, mi se poate întâmpla ceva fără voia Ta? Nu,
negreșit! Mă las dar cu totul în cârmuirea mâinii Tale.
Hotărîre
Voi întrebuința lucrurile acestei lumi, ca și cum nu le-aș
întrebuința, că toate sunt trecătoare.
Mă voi supune la toate întâmplările vieții. Nu mă voi crede
niciodată scăpat de relele ce sunt legate de soarta omului. Voi fi
totdeauna gata, dar nu voi lăsa să mă stăpânească frica zadarnică,
știind că bunătatea Ta priveghează asupra mea.
Gândul XIII
al prietenului răpit de moarte
"Învață a părăsi, pentru dragostea lui Dumnezeu,
pe prietenul care îți este scump" (Urmarea lui Iisus)
Cel ce a aflat un prieten credincios, a aflat o comoară, zice
Sfânta Scriptură. Dar să ne aducem aminte că, oricât de scump ne-ar
fi acest prieten, nu putem să-l iubim decât ca pe un om muritor,
căci moartea poate în fiecare zi să ni-l răpească.
Fericitul Augustin face o descriere plină de umilință despre
durerea pe care i-a pricinuit-o, în tinerețile sale, pierderea unuia
din prietenii săi: "Durerea ce m-a încercat, zice el, era ca o
noapte adâncă ce cuprindea inima mea. Totul împrejurul meu îmi
înfățișa icoana morții. Toate cele ce mi-au fost plăcute și
înveselitoare, când trăia el și le împărțeam amândoi, mi-au devenit
urâte și neplăcute. Ochii mei îl căutau în toate părțile și nu
puteau să-l vadă. Singura mea mângâiere sunt lacrimile. Câtă vreme a
trăit acela pe care-l iubeam, mi se părea că sufletul meu și al lui
sunt de fapt unul singur, în două trupuri; iar pierzându-l, m-am
dezgustat de viață, f iindcă nu
trăiesc decât pe jumătate. Inima mea este sfâșiată. Sângerând de
rana pricinuită de această pierdere, viața mi se pare o povară, pe
care nu vreau să o mai suport; căci unde voi fugi, ca să scap de
inima mea?"
Iată că prietenul, care este atât de dulce, poate să ajungă un
izvor de amărăciuni și de dureri nemângâiate, când sufletul nostru
pune toată dragostea sa într-o ființă supusă morții și o iubește ca
și cum ar fi fără de moarte. Singurul mijloc de a scăpa de durerile
peste măsură, ce le poate pricinui pierderea prietenilor noștri,
este de a-i iubi pentru Acela, pe care nu-L pierdem niciodată.
Întradevăr, nu are cineva ceva, decât ceea ce nu pierde niciodată,
nici nu se teme că va pierde.
Să iubim dar pe prietenii noștri, în și pentru Dumnezeu, Care ni
i-a dat. Să ne bucurăm de vederea lor, cât ne va fi iertat. Să trăim
cu ei pe pământ, iar dacă moartea i-a răpit dintre noi, să continuăm
a-i iubi în sânul lui Dumnezeu, unde ei au schimbat nenorocirile și
durerile de aici, cu bucuriile cele nesfârșite și veșnice. Ei
trăiesc într-un loc unde nu este durere, nici întristare și nici
schimbare. Moartea n-a rupt legăturile ce ne uneau, ci le-a făcut
veșnice. Să hotărâm dar, a iubi pe Dumnezeu și pe prietenii noștri,
care ne fac bine, pentru Dumnezeu. Să privim orice altă dragoste
pământescă ca o slăbiciune primejdioasă a firii noastre, de care nu
vom putea fi siguri niciodată, dacă nu se leagă cu voia lui
Dumnezeu.
Dorire
Dumnezeule! fă ca să iubim numai pentru Tine și prin Tine, căci
în acestă lume, supusă atâtor schimbări, ce putem nădăjdui statornic
afară de Tine?
Hotărîre
Vreau să iubesc numai pentru Dumnezeu. Voi privi ca o slăbiciune
vătămătoare orice dragoste împotriva voii și dragostei lui Dumnezeu.
Gândul XIV
al mamelor îndurerate
"Eu voi merge la el, iar el nu se va întoarce la
mine" (II Regi, Cap. 12)
Este o durere alături de care pierderea bogățiilor, a cinstei, a
sănătății și chiar a vieții, par mici. Este aceea care sfărâmă
inima, care te face să verși lacrimi, precum vărsa Rahil și mama lui
Tovie, lacrimi amare, pe care Sfânta Scriptură le numește
nemângâiere. Aceasta este durerea mamelor... Rahil plângea pe fiii
săi și nu vrea să se mângâie, pentru că nu mai erau.
O, mame creștine! Ce cuvinte pot întrebuința aici decât tăcerea!
Durerea ce vă apasă nu se poate simți în toată puterea ei decât de
voi și niciodată nu se poate rosti. Cum poate cineva să descrie
durerea ce sfâșie pieptul unei mame? Ființa care îi aducea
mulțumirea, plăcerea și nădejdea vieții ei, nu mai este! I s-a răpit
floarea vârstei, și nu va mai veni. O, mamă nemângâiată! vei merge
tu la copilul tău! Ochii tăi nu vor mai vedea pe pământ pe copilul
tău, nu vei mai auzi glasul lui cel iubit. Dar religia ți-l arată în
sânul lui Dumnezeu, unde, ca într-un liman sigur și liniștit, se
bucură că a scăpat de relele și de durerile acestei lumi.
Ai toată dreptatea să te întristezi și să plângi pentru această
pierdere; dar nu plânge ca aceia ce n-au nădejde. Încetează să cauți
pe pământ ceea ce nu vei putea să mai afli. Ridică-ți ochii la cer,
și dacă ochii tăi obosiți de lacrimi se întorc iarăși către pământ
și către lucrurile ce te înconjoară, oprește-i asupra Crucii, unde
vei vedea chipul Celui mai ales din fiii omenești, care își dă duhul
în brațele celei mai duioase mame! Sabia ce-ți pătrunde inima nu va
străbate mai departe decât a pătruns inima Presfintei Fecioare. Vezi
pe aceasta maică duioasă lângă Crucea dumnezeiescului său Fiu. Ca și
El, ea zice Părintelui ceresc: "Fie voia Ta, iar nu a mea!"
Iată pilda ta. Fă și tu ca Sf. Fecioară Maria. Iubește și suferă
ca ea! Stai împreună cu ea lângă Crucea Domnului! Numai acolo vei
afla ușurare durerilor tale nemângâiate.
"El nu va mai veni la tine, dar tu vei merge la el". Câtă
mângăiere în acest dulce gând! Acele persoane, atât de dragi și
scumpe, care au încetat de a mai trăi cu noi, au trecut într-o lume
mai bună, unde noi îi vom vedea iarăși. Despărțirea nu este veșnică;
căci moartea veșnică este numai moartea în păcate. Noi îi vom regăsi
pe cei ce au adormit întru Domnul. Îi vom afla spre a nu-i mai
părăsi niciodată. Dumnezeule! când va veni această mult dorită
clipă?
Dorire
Eu cred cu statornicie că voi vedea bunătățile Tale în pământul
celor vii. Cine-mi va da aripi ca de porumbel și voi zbura la locul
odihnei mele? zicea profetul David.
Hotărîre
Pentru ce să mă supună întristarea, ca pe cei ce n-au nădejde?
Gândirea mea va afla totdeauna mângâiere, știind că cei ce au trecut
din această lume sunt în sânul lui Dumnezeu, unde mă așteaptă și pe
mine.
Gândul XV
al luptelor vieț ii
"Viața omului pe pământ este o luptă" (Iov 6)
De va căuta omul împrejurul său sau se va coborî în inima sa,
află pretutindeni lupte. Păcatul a gonit pacea, care este rodul
dreptății, și a făcut din această lume un câmp întins de bătălie,
unde patimile muritorilor se izbesc necontenit.
Este o luptă întru cele din lăuntru ale omului, în care materia,
sau trupul cel stricăcios, are dorințe cu totul potrivnice duhului.
Și această luptă ține până când moartea rupe legăturile ce unesc
sufletul cu trupul.Așa cum nu poate fi niciodată armonie într-o
societate alcătuită din oameni răi, așa nu va fi armonie în
aplecările și dorințele inimii noastre, câtă vreme vom fi supuși
domniei patimilor. Totdeauna va fi în noi o luptă și o tulburare,
care nu vor cunoaște nici o opreliște.
Iar în afară, omul este în luptă cu semenii lui. Iubirea de sine
a sfărâmat unirea pe care Dumnezeu a pus-o în societatea primitivă a
oamenilor. Mândria vrea să domnească peste toți. Iubirea de sine
voiește să tragă tot la sine. Fiecare își caută interesele sale în
paguba altora.
Pizma, gelozia, certurile, ura, răzbunările frământă ticăloasa
omenire și nu-i lasă nici un minut de odihnă. În tot locul stăpânesc
fricile, ocările și durerile apăsătoare.
Iată cum se scurge toată viața omului, al cărei fond nu este
decât neodihnă și urîciune, cu toate silințele noastre de a o
înfrumuseța și de a o face plăcută.
Un jug greu, zice Sfânta Scriptură, apasă pe fiii lui Adam, din
ziua în care au ieșit ei din sânul familiei lor, până când se vor
întoarce în pământ, care este mama comună a tuturor. Omul, prin
greșelile lui, nu încetează să îngreuneze acest jug; în fiecare zi
el adaugă durere peste durere, căutând ușurarea și mântuirea în altă
parte decât acolo unde este izvorul păcii și al fericirii. A! de am
cunoaște darul lui Dumnezeu, și dacă am căuta să ne unim cu Cel ce a
zis: "Veniți către Mine toți cei întristați și pe care povara
nenorocirilor vieții vă apasă, și Eu vă voi odihni pe voi". Dar vai!
lumea îmbătrânește în necredință și în suferințe, până ce în sfârșit
mormântul se deschide, ca să ne înghită, după o viață scurtă și rea.
Dorire
O, Dumnezeule bun! Fă ca, după ce am trăit - cum zice acel sfânt
Patriarh - zile puține și rele aici pe pământ, să ne odihnim după
moarte în sânul Tău.
Dă-ne timp de repaus, în mijlocul luptelor vieții, ca să cugetăm
la Tine, mai înainte de a ne duce; căci nu vom mai fi mult pe
pământ.
Fă ca să ne luptăm în așa fel ca să biruim și să primim de la
Tine răsplătirea suferințelor.
Hotărîre
Vrând să am odihnă pe pământ,
Mă voi sili să am pace cu mine și cu alții.
Nu voi înceta să priveghez și să mă lupt, căci vrăjmașul
totdeauna pândește, și știe să se folosească și de cea mai mică
neglijență a mea.
Însă mai întâi mă voi lupta ca să mă birui pe mine, adică
aplecările și patimile ce mă bântuie și vor să mă supună; iar după
aceea va fi foarte ușor să birui pe vrăjmașii din afară.
Gândul XVI
al dârzeniei
"Câtă vreme purtăm acest trup stricăcios, nu vom
putea scăpa de păcate" (Urmarea lui Iisus, Cartea I, Cap. 22)
Păcatul este nedespărțit de neputincioasa noastră fire și tot așa
și durerea. Acesta este un trist adevăr, însă nu putem face în toată
viața noastră pe pământ decât să ne luptăm, atât împotriva
suferințelor materiale, cât și împotriva păcatului. Să nu ne lăsăm
deci înfrânți de diversele ispite ce ne vor înconjura, ca nu cumva
vrăjmașul, aflându-ne slabi, să ne piardă. Viața pământească este un
adevărat război, în care luptătorul este totdeauna în primejdie de a
fi rănit. Singurul lucru care trebuie să ne mângâie este
că cel ce se va lupta necontenit, cu curaj și luare aminte, este
sigur de biruință în cele din urmă și, cu ajutorul lui Dumnezeu, va
rămâne stăpân pe câmpul de luptă.
Nestatornicia și slăbiciunea la care suntem supuși și care fac ca
greșelile, de care ne-am căit ieri, să le repetăm azi, sunt
pricinile de căpetenie ale păcatelor noastre. De aceea Sf. Pavel se
ruga să fie izbăvit de trupul morții, care-l trăgea spre păca t.
Cât suntem de neputincioși! Noi nu putem avea niciodată
statornicie neclintită în hotărârile noastre cele bune. De multe ori
ne luptăm cu curaj împotriva vreunei patimi ce ne bântuie și, după
ce ne credem scăpați de ea, numai puțină ispită să vină și cădem
iarăși, poate o cădere și mai mare.
Cu toate acestea să nu ne descurajăm niciodată, altfel vrăjmașul
ne va birui mai ușor. Să facem ceea ce putem și pentru ce nu putem,
să cerem ajutorul Domnului. Sf. Pavel apostolul cerea de la Domnul
ca să depărteze ispita de la el, dar acestă cerere nu i-a fost
împlinită. Căci i s-a zis: "destul îți este darul Meu, că puterea
Mea întru neputințe se săvârșește!" Și s-a supus, luptându-se până
în sfârșit. Să ne supunem și noi, că aceasta e soarta noastră.
Numai prin răbdare și printr-o luptă neîncetată vom putea câștiga
biruința.
Să nu uităm însă, pentru mângâierea noastră, că nu ne luptăm
singuri. Este Cel ce se luptă împreună cu noi și Care S-a luptat
singur pentru noi, Cel puternic, care a biruit lumea. Și cine poate
deznădăjdui având un ajutor atât de tare?
Dorire
Dumnezeule! Viața nu este decât osteneală și durere. Nu ne lipsi
nici o clipă de ajutorul Tău! Nu ne lăsa să cădem în ispite, ci ne
apără cu puterea Ta.
Hotărîre
Noi ne vom aduce aminte totdeauna de acest cuvânt al Tău:
"Privegheați și vă rugați, ca să nu cădeți în ispite".
Oricât de grea ar fi lupta, care ne stă înainte, nu ne vom
descuraja, fiindcă Tu ești ajutorul nostru.
Gândul XVII
al credinței neșovăielnice
"Unde este Dumnezeul tău?" (Psalm 41)
Această întrebare, pe care o auzea neîncetat Proorocul și
Împăratul David de la vrăjmașii lui, îl făcea să verse lacrimi ziua
și noaptea. În mijlocul nenorocirilor de care se vedea apăsat,
singura lui mângâiere era de a-și aduce aminte de Dumnezeu.
"Adusu-mi-am aminte de Dumnezeu, zicea el, și m-am veselit". Cu
toate acestea, totul părea întocmit spre a-i răpi această mângâiere
atât de dulce. Vrăjmașii săi, văzându-l gonit și silit să fugă
pentru a se ascunde de însuși fiul său, îi aduceau aminte, în
batjocură, de credința și nădejdea sa în Dumnezeu.
Unde este Dumnezeul tău? - îi ziceau ei - acel Dumnezeu pe care
tu îl socoteai ajutorul și scăparea ta? Să te scape acum din mâinile
noastre!
Aceste cuvinte deșarte n-ar fi pătruns până în inima Sf. Prooroc
David, ci le-ar fi respins, dacă n-ar fi auzit răsunând aceste
cuvinte chiar înlăuntrul lui, povara suferințelor devenind astfel și
mai apăsătoare.
Ce stare dureroasă! Afară vrăjmașii care-l defăimau, arătându-i
starea de părăsire în care se afla, cu toată credința sa în Dumnezeu
și paza Legii Lui, iar în sufletul său, vrând să caute mângâiere, nu
afla decât îndoială și lupte. Nu se ridicau în acel suflet, zguduit
de furtunile ispitelor și plin de durere, decât gânduri posomorâte,
care, unite cu vrăjmașii lui, îi strigau: "Unde este Dumnezeul tău?
El Și-a retras apărarea și darul Său! Ce-ți folosesc acum toate
faptele tale cele bune? Fugi dar în singurătate, depărtează-te în
munți pustii, ca o pasăre gonită de vânători; și cine știe dacă și
acolo vei scăpa de primejdia ce te amenință!"
Câți drepți se află în aceleași suferințe chiar și în ziua de
astăzi! Iar lumea, martoră suferințelor lor, nu arată nici cea mai
mică compătimire. Suferințele lor sunt chiar un fel de triumf pentru
vrăjmașii binelui. "Unde este Dumnezeul lor? - strigă ei în
batjocură - ce le folosește astăzi că s-au deosebit de ceilalți
printr-o viață pilduitoare și de jertfire? că au împlinit cu
credință datoriile religioase? că au vrut să devină cei mai cinstiți
oameni?" Dar ce e și mai trist, este că poate chiar și în inima
acelor drepți se ridică gânduri de murmur și de descurajare. "Unde
este dar Dumnezeul meu? M-a părăsit oare în prada atâtor rele
nesuferite?", așa strigă dreptul obosit de dureri.
O, voi! care vă aflați pradă cumplitelor dureri, a patimilor și
suferințelor! Vărsați înaintea Domnului rugăciunile voastre,
spuneți-I Lui necazul vostru, cum făcea Împăratul David, și credeți,
plini de nădejde, că suferințele voastre vor trece. Zilelor
furtunoase urmează zile senine; și de veți răbda cu curaj, veți
vedea bunătățile Domnului în pământul celor vii, în corturile
drepților, unde cântări de veselie vor urma suspinelor și lacrimilor
ce le-ați vărsat pe pământ. Încă puțină răbdare și Domnul se va
arăta în ajutorul vostru, veți vedea fața Lui și vă veți bucura.
Dorire
O, suflete al meu! În mijlocul suferințelor și al durerilor ce te
apasă, înalță-te către Făcătorul tău, fii mai presus decât vrăjmașii
tăi!
Hotărîre
Cele pământești sunt trecătoare, voi aținti privirile către
ceruri și mă voi ruga neîncetat cu David: "Degrabă auzi-mă, Doamne,
că a slăbit duhul meu, să nu-Ți întorci fața Ta de la mine, ca să nu
mă asemăn celor ce se pogoară în groapă" (Psalm 142). Drumul rămas
de alergat este foarte scurt, și Domnul este aproape de mine, ca să
mă întărească.
Gândul XVIII
al păcii sufletești
"Să nu se tulbure inima voastră" (Ioan)
Cum este cu putință, ca
să nu se tulbure inima, când păcatele noastre vor fi totdeauna
înaintea noastră? "Păcatul meu înaintea mea este pururea". Poate să
se bucure de pace cel ce n-a trăit în nevinovăție? Poate negreșit,
dacă, adânc căindu-se, va fi zis adesea cu David: "Greșit-am
Domnului"! Numai pentru cel ce nu urmează această regulă, sufletul
aceluia se va afla în tulburare nenorocită, care este chinul vieții.
"Întru mustrări, pentru fărădelegi, ai pedepsit pe om și ai subțiat
ca pânza de păianj en zilele lui".
Omul este din fire supus la slăbiciuni și greșeli. Păcatul
este pentru om; dar a nu se mai pocăi și, ce este mai rău, a
deznădăjdui este pentru satana, fiindcă numai el a pierdut tot,
chiar și nădejdea. Deznădejdea este iadul pe pământ. Veșnicul
vrăjmaș al neamului omenesc ar vrea ca să ne facă să suferim muncile
iadului și în viața aceasta chiar; și după ce ne-a târât în păcate,
își dă toată silința să ne insufle deznădejde. Mai înainte de a
cădea în cursele lui, ne orbește, ca să nu vedem dreptatea judecății
lui Dumnezeu, și, îndată ce am păcătuit, ne face să vedem vina în
toată asprimea ei, cum și el însuși o vede.
Inimi care ați fost amăgite și căzute în păcate, uniți-vă și
plângeți, dar nu vă aruncați în păcatul deznădejdii! Căci
deznădejdea nu vine de la Dumnezeu, pe care apostolul Îl numește
Dumnezeul păcii. Cădeți înaintea Aceluia, pe Care L-ați mâniat, și
El vă va da bucuria mântuirii Sale. După ce ați defăimat mărirea Lui
prin greșelile voastre, aruncați-vă înaintea bunătății Sale, vărsați
lacrimi, și dragostea Sa este gata să vă primească.
Nu credeți că ați pierdut tot, dacă ați căzut în oarecare
greșeli, de care, căindu-vă, veți primi iertare - este mai rea
deznădejdea, decât cele mai grele păcate. Aduceți-vă aminte că
virtutea unui mare număr de oameni stă nu întru a nu fi păcătuit, ci
mai ales întru a se ridica îndată după păcat și a se îndrepta. Un
suflet descurajat este cu totul în puterea vrăjmașilor mântuirii
sale; este ca ostașul care, în loc să se lupte, aruncă armele și se
predă.
Fie-ți păcatele totdeauna înaintea ta, ca să te ții în
umilință și în neîncredere față de tine însuți. Căința să-ți fie
nemărginită, dar deznădejdea inima ta să nu cuprindă. Pocăința are
bucuriile ei și lacrimile pe care le trage din inimă sunt mai
mângâietoare decât oricare mângâieri omenești.
Dorire
Doamne al milei! Tu cunoști slăbiciunea firii noastre, deci nu
defăima inima mea cea umilită și smerită!
De mila Ta este plin pământul și bunătatea Ta acoperă
cerurile.
Fă Preabunule ca să nu mă descurajez, oricât de mare ar fi
numărul greșelilor mele! Dă-mi cuget de pocăință și de îndreptare!
Hotărîre
Voi depărta de la mine gândurile deznădejdii și ale fricii,
care sunt împotriva bunătății și milostivirii Tale celei
nemărginite. Însă mă rog Ție: luminează pașii mei și-i îndreptează
pe cale poruncilor Tale celor prea sfinte și mântuitoare.
Gândul XIX
al bunei mâhniri
"M-am plecat și m-am gârbovit către pământ;
toată ziua umblu plin de mâhnire" (Psalm 33 - 6)
Pricina acestei dureri
adânci a proorocului David era aducerea aminte de păcatele sale,
care ajunsese să fie o povară apăsătoare pentru inima lui. Celelalte
suferințe ale lui nu erau nimic în comparație cu aceasta. Și,
într-adevăr, ce este mai dureros și mai umilitor pentru suflet decât
gândul că L-am mâniat pe Dumnezeu cu păcatele noastre, și-L mâniem
în tot ceasul? Dacă am avea a ne căi numai pentru trecut, dacă în
timpul de față am fi mai îndreptați și dacă am fi încredințați că în
viitor vom avea mai puține pricini de a ne mustra conștiința,
durerea noastră ar fi oarecum mai ușoară. Dar gândul muritorului se
pleacă spre cele rele din tinerețea lui, și relele obiceiuri se fac
fire, de nu vom lupta cu statornicie pentru a le birui.
Nu trebuie să ne părăsească niciodată întristarea că am mâniat
pe Dumnezeu cu păcatele noastre și am călcat poruncile Lui cele
sfinte. Dar o inimă sfâșiată de cunoștința greșelilor se cuvine să o
sprijinim prin curaj și nădejde în Dumnezeu, iar nu să facem ca,
prin deznădejde, rănile pricinuite de păcate să sângereze din nou.
Va fi destul să ne aducem aminte că, dacă păcatele noastre sunt
multe și mari, mila lui Dumnezeu este nemărginită, pentru cei ce se
pocăiesc. El a venit în lume să caute oaia cea rătăcită. El a zis
că: "n-au trebuință cei sănătoși de doctor, ci cei b olnavi"
și că n-a venit să cheme pe cei drepți la pocăință, ci pe cei
păcătoși. Smerește-te deci, muritorule, înaintea lui Dumnezeu!
Cunoaște-ți greșelile, fără a te înspăimânta de căderea ta! Ai
căzut? Scoală-te! Că dacă a păcătui este în firea omului, nu mai
puțin stă în puterea lui să se pocăiască și să se îndrepteze.
Dorire
Să mergem după Iisus, Care ne cheamă zicând: "Veniți către
Mine toți cei osteniți și obosiți de păcate, și Eu vă voi odihni pe
voi"! O! cât este de bun Dumnezeul lui Israil celor drepți la inimă!
Hotărîre
De aceea să ne smerim înaintea Lui pentru greșelile noastre.
Însă nu trebuie să ne descurajăm, nici să deznădăjduim. Căci El este
gata să ne primească, numai de vom avea căință și întoarcere
adevărată; fiindcă El cunoaște neputința și slăbiciunea firii
noastre omenești - și acolo unde se înmulțește păcatul, acolo
prisosește și darul Său.
Gândul XX
al nedespărțirii de Iisus
"Doamne, noaptea se apropie; rămâi cu noi"
(Luca 24)
Cu aceste cuvinte, cei
doi ucenici din Emaus se sileau să
oprească la ei pe Domnul, cu care călătoreau împreună. Deși nu-L
recunoscuseră încă, inimile lor se aprinseseră la auzul
dumnezeieștilor Sale cuvinte. Ziua se pleca spre seară și ei, trași
de o putere nevăzută, rugau pe Mântuitorul lumii să rămână cu ei.
Fericit și de o mie de ori fericit este omul care se află
aproape de Iisus, când zilele de bucurie vor înceta să mai
strălucească pentru el, când noaptea nenorocirilor și a durerilor se
va apropia, iar el face totul pentru a-L ține lângă sine pe bunul
Iisus, zicându-I asemenea ucenicilor: "Doamne, noaptea se apropie;
rămâi cu noi!"
Prin credință, nădejde și dragoste vom ține pe Iisus lângă
noi. În acest chip ne vom face vrednici ca să se arate nouă și să
petreacă întru noi, ca să ne mângâie în întristări și nenorociri.
Ce vom face fără El, când ne înconjoară noaptea cea
întunecoasă a durerilor și a ispitelor de tot felul? Dar fiind El cu
noi, de ce avem a ne teme? Nu este El lumina și pacea lumii? Inima
noastră, apăsată de suferințe și mâhnire, s-ar sfărâma, dacă ar fi
lăsată să reziste singură. Dar când va răsuna în ea glasul
Cuvântului, se va aprinde de dragoste, ca și cele ale ucenicilor din
Emaus. Atunci ce-i mai pot face loviturile întristătoare ale vieții?
"Doamne! noaptea se apropie". Să ascultăm pe Iisus, Care ne
lămurește că noi nu putem câștiga Împărăția lui Dumnezeu decât prin
suferințe, fiindcă El Însuși a suferit până la moarte, ba încă
moartea Crucii! De vom asculta cu luare aminte dumnezeiescul Său
glas, câte lucruri mântuitoare ne va învăța privitoare la fericirea
noastră, și în viața aceasta și în cea viitoare! Învățăturile Sale
nu pricinuiesc niciodată dezgust ori neplăcere. Odată dacă L-a
ascultat cineva, nu se mai teme decât să nu-l părăsească. "Rămâi cu
noi"! Cuvintele Sale fac inima să nu mai simtă nimic altceva decât
dragostea Sa. Ce ne pasă atunci de cele ce se petrec înafara
noastră? suntem nebiruiți de tulburare și de descurajare, fiindcă
toate cuvintele lui Iisus îndulcesc amarul suferințelor noastre.
Dorire
Doamne, Doamne! rămâi cu noi, că noaptea se apropie, această
noapte în care nu vedem ce putem face. Dar dacă Tu vei fi Lumina
noastră, de cine ne vom teme?
Hotărîre
Mă voi depărta adesea în singurătate, ca să aud cuvintele
Tale. În mijlocul durerilor care mă întristează, cea mai mare
suferință ar fi dacă Te-ai depărta de mine.
Mă voi sili deci să Te țin aproape de mine prin răbdare,
supunere și lăsare cu totul în voia Ta cea sfântă.
Gândul XXI
al tăriei sufletului
"Nu ne vom teme, când se va tulbura pământul"
(Psalm 15)
Creștinul,
întemeiat pe nădejdea în Dumnezeu, este neclintit în mijlocul
tulburărilor acestei vieți. Lui nu-i lipsește niciodată puterea,
curajul și mângâierea. În inima sa domnește o pace, pe care nimeni
nu poate să i-o răpească, știind că soarta lui se cârmuiește de Cel
Preaputernic, fără a Cărui voie nimic nu se poate face.
Nu este așa însă cu aceia care sunt lipiți de lume. Ei sunt
supuși la toate prefacerile și tulburările. Războaiele, nenorocirile
obștești, morțile, loviturile împotrivitoare ale soartei și alte
atâtea rele care acoperă pământul îi umple de amărăciune
necontenită. În tot cursul vieții suferă și ajung la ceasul cel mai
de pe urmă, fără a fi gustat o clipă de fericire.
Creștinul nu este împilat de nici o împotrivire, zice sfântul
Ciprian, nici de nenorociri obștești și nici de cele ale insului.
Trăind mai mult în duh decât în trup, biruiește slăbiciunile
trupului, prin tăria sufletului. Are răbdarea tare, pe care i-o dă
religia. Este totdeauna mulțumitor și recunoscător lui Dumnezeu.
Privește cu același ochi și cele bune din viață, cât și relele. Fără
a pierde vreodată liniștea sufletului său, rămâne neclintit în
mijlocul furtunilor lumii și așteaptă în pace timpul liniștit al
împlinirii dumnezeieștilor făgăduințe. Credința și nădejdea sa îl
sprijină și-l ridică din mijlocul ispitelor lumii. Virtutea sa
rămâne statornică și nemișcată, iar inima sa este întărită de o
putere dumnezeiască.
Dacă se întâmplă vreodată ca să slăbească în nenorociri, îi va
fi destul să ridice ochii la cer, să ceară ajutorul
Atotputernicului, și se înalță, fără zăbavă, mai presus de orice
ispită și nenorocire.
Dacă religia nu ar fi de nici un alt folos omului, decât numai
să-l facă mai puternic decât ispitele și întâmplările întristătoare
ale vieții, și tot am putea să o numim, fără teama de a greși,
binefăcătoarea neamului omenesc.
Deci să plângem soarta celor ce sunt lipsiți de această
mângâiere, pe care o poate afla muritorul pe pământ, atunci când
oamenii îl părăsesc cu totul, ori nu sunt în stare să-i ajute.
Religia are în sine
balsamul vindecător al tuturor rănilor ce le pricinuiesc
nenorocirile și durerile sufletești.
În vremea când valurile ispitelor, înălțându-se până la nori,
ne amenință cu înecul, când furtuna suflă mânios peste capetele
noastre și când pieirea noastră pare sigură, numai la limanul
religiei aflăm scăpare. Atunci Cine altul poate să poruncească mării
și vânturilor să se liniștească? Numai Domnul puterilor!
Dorire
Fericiți sunt cei ce, în vremea zilelor de durere, au învățat
să găsească scăpare în ajutorul și umbrirea Celui Preaînalt,
ascunzându-se în corturile Lui în ziua răutăților, cei ce strigă cu
David: "Domnul este scăparea mea și Mântuitorul meu, de cine mă voi
teme? Domnul este apărătorul vieții mele, de cine mă voi înfricoșa?"
Hotărîre
Eu voi trăi în buna credință și voi păși cu curaj peste toate
piedicile. Îmi voi întări inima și voi chema ajutorul Celui
Preaputernic.
Gândul XXII
al celor cinci minute
"Încă puțin timp" (Ioan, Cap. 16)
Religia nu cere de la
noi nesimțire în nenorociri, ea se împacă foarte bine cu natura
noastră, care ne aruncă adesea într-o mâhnire covârșitoare, și nu se
apropie decât de cei ce nu mai au nădejde. Însă deznădăjduiască-se
numai aceia care nu așteptă altă viață și cei care se desfată în
toate plăcerile și bucuriile, în viața aceasta trecătoare.
Creștinul știe că el este călător aici, pe pământ, și că
timpul încercării se va sfârși odată. În mijlocul suferințelor și al
necazurilor vieții, el aude pe Mântuitorul, Care-i spune, ca
altădată Apostolilor: "Încă puțin timp și Mă veți vedea". Această
făgăduință îl mângâie și îi ridică și curajul cel pierdut. Ce sunt
câțiva ani ori câteva luni în comparație cu vecia? Ce om nu ar primi
să sufere cea mai cumplită durere, timp de cinci minute, cu condiția
însă ca după aceea să se bucure de cea mai mare fericire pe pământ,
timp de cinzeci de ani? Ei bine, de vom cugeta serios, vom cunoaște
că viața cea mai lungă, în alăturare cu veșnicia, este mai puțin,
incomparabil mai puțin decât cinci minute față de cinzeci de ani .
Să ne aducem aminte de atâția
drepți, care au suferit pe pământ, și acum se bucură în ceruri de
sute și mii de ani. Cât de scurt trebuie să li se pară acum timpul
suferințelor de pe pământ, în alăturare cu nemărginitul timp, în
care se veselesc și se vor veseli de vederea feței lui Dumnezeu și
de bunătățile cerești, pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a
auzit și la inimă de om nu au ajuns!
"Încă puțin timp"! Deci curaj și răbdare! Să ridicăm ochii și
vom vedea limanul la care o să ajungem; nu suntem departe, se poate
ca o suflare de vânt prielnic să ne ajute să intrăm în acest liman,
mai înainte de a ne gândi noi.
Să plecăm urechea, căci suntem așa de aproape de țărm, încât
putem să auzim cântările de veselie ale celor ce ne-au luat-o
înainte. Încă puțin timp și vom uita durerile pe care a trebuit să
le suferim în timpul călătoriei noastre.
Câte rele și ce suferințe nu poate îndulci această mântuitoare
cugetare! Aceasta a pricinuit sfinților răbdarea cea neclintită. Ei
au cunoscut, așa cum ne zice Sf. Pavel, că nu sunt vrednice
pătimirile vremii de acum, față de slava ce ni se va descoperi nouă.
Creștine! privește viața ca pe o scurtă călătorie și trage din
ea concluzia că toate sunt deșertăciuni: suferințele ca și
plăcerile, cu deosebirea că numai plăcerile, chiar și nevinovate,
după ce trec, lasă un pustiu în suflet - iar suferințele pot să-ți
aducă mult folos sufletesc.
Dorire
O! cine n-a învățat la școala suferințelor, nu știe nimic!
Către aceasta de vei răbda, mulțumind, vei câștiga viața cea
veșnică.
Hotărîre
Așadar, când vin zile de dureri și ispite, întărește-te întru
Domnul, Care a suferit pentru tine! Rabdă cu mulțumire, aducându-ți
aminte de aceste cuvinte ale Lui: "Încă puțin timp și Mă veți
vedea"!
Încrede-te în Dumnezeu
în nenorociri, și te roagă Lui!
Dumnezeule și Domnul meu! Tu ești tot numai dragoste. Către
Tine vin și chem ajutorul Tău. Inima mea este plină de întristare.
Tu mă poți ajuta și cred că mă vei ajuta, că Tu ești Dumnezeul meu,
și cel ce are nădejdea întru Tine, nu se va rușina. Preabunule, Tu
ai poruncit să batem și ni se va deschide. Iată, acum bat la ușa
milostivirii Tale și-Ți cer apărarea. Tu ești Domnul și Părintele
meu și nu vei lepăda pe fiul Tău.
Este adevărat că am călcat adesea poruncile Tale sfinte, dar
îmi cunosc greșeala și mă întorc la Tine, căci aceasta o ceri în
Sfânta Ta Evanghelie.
Vin către Tine. Întinde-Ți brațul milei Tale, Părinte
îndurate! Sunt încredințat că nu mă vei lipsi de ajutorul Tău cel
puternic, că Tu ești tot dragoste. Tu ai sădit acestă dragoste în
inima muritorilor și le-ai poruncit să se iubească. Tu, Preabunule,
ai poruncit să facem bine fraților noștri, să mângâiem pe cei ce
sunt în nevoi și pe cei ce suferă. Cunoști, Stăpâne, că, de am făcut
vreun bine, este numai prin ajutorul și puterea Ta. Și acum, când
sunt în durere și întristare, oare nu voi afla scăpare și ajutor de
la Tine?
Tu ai zis, Dumnezeule: "Ceea ce veți face unuia din cei mai
mici dintre voi, Mie ați făcut". Aducându-ți aminte de această
făgăduință a Ta, binevoiește a o împlini. Tu cunoști inima și voința
mea, știi că totdeauna am suferit cu cei ce suferă, am plâns cu cei
ce plâng, am întins mână de ajutor celui sărac și neputincios, am
sfătuit pe cel necunoscător și prost, și am sprijinit pe cel ce se
poticnea să cadă. Toate acestea le-am făcut nu cu puterea mea, ci cu
a Ta Preabunule. Nu le arăt aici ca să mă laud ca fariseul, ci ca să
dezvelesc înaintea Ta cele ascunse ale inimii mele și să-ți cer
ajutor și mângâiere, în durerea care mă apasă.
Cu aceste simțăminte, alerg la
ajutorul Tău și-Ți cer scăpare. Nu cer nimic împotriva voii Tale
celei sfinte. Mă las cu totul în bunătatea Ta, fiind încredințat că
Tu mă vei scăpa, dacă aceasta va fi de folos mântuirii mele. Dacă
însă, în tainele Tale, Tu ai hotărât să prelungești suferințele
mele, trimite-mi, Preaputernice, curaj ca să sufăr fără cârtire, așa
cum au suferit pe pământ atâția aleși ai Tăi. Nu vreau să calc
niciodată în mod conștient vreo poruncă a Ta. Iartă-mi însă,
Preaîndurate, greșelile pricinuite din
neștiință, rătăcire și slăbiciune - fiindcă inima mea este totdeauna
a Ta și, greșind, mă întorc neîntârziat la Tine.
N-am nădăjduit niciodată în ajutorul omenesc, ci întru Tine,
Care povățuiești inimile și pașii noștri. Nu m-am mândrit niciodată
pentru binele pe care l-am putut face, știind că binele vine de la
Tine, Care ești izvorul a toată bunătatea - numai răul este
lucrul omului.
Voia Ta este ca toate făpturile Tale să fie fericite, Doamne.
Fă ca nenorocirile care mă apasă să-mi fie de folos sufletesc și
mântuitoare experiență. Tu ai zis că nu voiești moartea păcătosului
și ești gata să-l primești pe cel care se întoarce la Tine cu inimă
umilită. Nu mă părăsi în durerea ce mă apasă, o Dumnezeule
puternice! Dă-mi mijloace să mă ridic și să fiu folositor, atât mie,
cât și fraților mei oameni. Făptura mâinilor Tale Te strigă cu
durere! Fiul cel rătăcit se aruncă în brațele Tale părintești. Îl
vei lepăda oare de la Tine? O, nu! Aceasta nu se potrivește
bunătății și îndelungii răbdării Tale. Credința mea este
tare în făgăduințele Tale, ca și nădejdea mea în milostivirea Ta cea
nemărginită, iar dragostea mea nu se dezlipește de Tine, Care ești
tot numai dragoste.
Plin de această cunoștință, cred că bunătatea Ta nu mă va
părăsi până în sfârșit.
|