Gandul I - al curajului - "Zilele acestei vieti sunt
putine si rele, pline de dureri si stramtorari"
Gandul II - al luptei cu deznadejdea - "Ma voi lauda intru
neputintele mele"
Gandul III - al celor ce plang - "Fericiti cei ce plang,
ca aceia se vor mangaia"
Gandul IV - al luptei cu nenorocirea - "Peste masura am
fost apasati de rele, incat noi nu aveam nadejde, nici de viata"
Gandul V - al mangaierii dumnezeiesti - "O, suflete al
meu! pentruce esti trist si de ce te tulburi?"
Gandul VI - al luptei cu suferinta - "In mijlocul umbrei
noptii, nu ma voi teme de rele, ca Tu cu mine esti"
Gandul VII - al lasarii in voia Domnului - "Pentru ce te
tulburi, ca nu se fac lucrurile cum doresti si cum vrei? Cine este
acela caruia sa i se faca toate dupa voia sa?"
Gandul VIII - al rabdarii vindecatoare - "Tu esti rabdarea
mea"
Gandul IX - al luptei cu intristarea - "Intristat este
sufletul Meu pana la moarte"
Gandul X - al patimirii cu Hristos - "Daca ne facem
partasi suferintelor Sale, vom fi asemenea partasi si maririi Sale"
Gandul XI - al sfintei cugetari - "Adusu-mi-am aminte de
Dumnezeu si m-am veselit"
Gandul XII - al prevederii - "Gata este inima mea
Dumnezeule, gata este inima mea"
Gandul XIII - al prietenului rapit de moarte - "Invata a
parasi, pentru dragostea lui Dumnezeu, pe prietenul care iti este
scump"
Gandul XIV - al mamelor indurerate - "Eu voi merge la el,
iar el nu se va intoarce la mine"
Gandul XV - al luptelor vietii - "Viata omului pe pamant
este o lupta"
Gandul XVI - al darzeniei - "Cata vreme purtam acest trup
stricacios, nu vom putea scapa de pacate"
Gandul XVII - al credintei nesovaielnice - "Unde este
Dumnezeul tau?"
Gandul XVIII - al pacii sufletesti - "Sa nu se tulbure
inima voastra"
Gandul XIX - al bunei mahniri - "M-am plecat si m-am
garbovit catre pamant; toata ziua umblu plin de mahnire"
Gandul XX - al nedespartirii de Iisus - "Doamne, noaptea
se apropie; ramai cu noi"
Gandul XXI - al tariei sufletului - "Nu ne vom teme, cand
se va tulbura pamantul"
Gandul XXII - al celor cinci minute - "Inca putin timp"
Increde-te in Dumnezeu in nenorociri, si te roaga Lui!
________
Gandul
I
al curajului
"Zilele acestei vieti sunt putine si rele, pline
de dureri si stramtorari"
(Urmarea lui Iisus, cap. 38)
In toata vremea si in orice stare a vietii, oamenii ce traiesc pe
pamant au cunoscut din cercare adevarul acestor cuvinte.
Sunt aproape patru mii de ani de cand Iov a zis: "omul nascut din
femeie vietuieste putin si este impovarat de multe dureri".
Eu sufar si ma plang ca si cum as suferi singur in aceasta lume;
ma tulbur, ma mahnesc, cartesc, dar acestea nu fac decat a adauga
durerea mea, in loc de a o indulci. Ce voi face? Fiindca nu este in
puterea mea a nu suferi, va trebui oare a ma supune, sau a ma arunca
in deznadejde?
Toti oamenii sunt supusi la suferinte, dar unii le sufera cu
curaj, iar uneori si cu bucurie; altii se intarata din pricina lor
si cad intr-o intristare, care de multe ori le pricinuieste si
moarte. Cei dintai sunt aceia care cauta si afla mangaiere in
religie, in rugaciuni, in nadejdea si in credinta in Dumnezeu; iar
cei de-al doilea sunt atatia nenorociti care traiesc fara credinta
in Dumnezeu: pentru care viata de acum este totul si pe care nimic
nu-i ajuta, spre a purta povara nenorocirilor, care este prea grea
pentru slabiciunea lor.
In intristarile si bolile ce ma impresoara si de care nu voi
scapa, care va fi oare partea cea mai buna ce trebuie sa iau?
Negresit ca aceea de a ma intoarce la Dumnezeu, care singur poate sa
ma sprijine, si sa caut in dragostea Sa mangaierea si ajutorul, pe
care in zadar le-as cauta in alta parte. Caci mantuirea vine de la
Domnul. El vindeca inimile cele sfaramate si intoarce la viata pe
cei ce sunt la portile mortii!
Dorire
Dumnezeul meu si Doamne! ia aminte spre mine ca sunt plin de
intristare; viata mi s-a facut povara si spre greutate mie. Dar Tu,
milostivindu-Te, poti a ma vindeca.
Hotarire
Eu hotarasc ca in viitor sa iau aminte si niciodata sa nu pierd
din vedere ca fiecare om sufera pe pamant.
Sa nu ma plang daca si eu sufar ca si ceilalti oameni, fiindca cu
ce sunt eu mai bun decat altii?
Voi cauta deci, de azi inainte la Dumnezeu, singura mea
mangaiere, si voi pune intru Dansul cea mai statornica nadejde.
Gandul
II
al luptei cu deznadejdea
"Ma voi lauda intru neputintele mele" (Corinteni,
Cap. 12)
Suferintele nu sunt raul cel mai mare de pe pamant, cum ne
inchipuim noi - caci poate ajunge cineva sa sufere cu nepasare, inca
si cu bucurie, dupa pilda sfintilor. Dar a suferi nemangaiat si fara
nadejde, acesta este raul cel mai mare, acesta este iadul acestei
vieti!
Asadar, nu pentru ca oamenii sunt osanditi la suferinte sunt
nenorociti, ci, indeosebi, pentru ca nu stiu a-si usura greutatea
suferintelor lor. Dimpotriva, si le fac si mai impovaratoare.
Fericit si de o mie de ori fericit este intr-acesta vale a
plangerii omul care cunoaste stiinta de a suferi, fiindca pacea si
fericirea, de care noi ne putem bucura pe pamant, nu stau decat in
lasarea in voia Domnului si in rabdare. Dar vai! cati oameni sunt
orbi si vrajmasi ai lor insisi, care nu voiesc acest pretios adevar!
Eu l-am cunoscut oare in trecut? Nu! N-am cunoscut calea pacii.
In mijlocul durerilor si al suferintelor, n-am facut decat sa-mi
blestem soarta si sa cartesc impotriva lui Dumnezeu. In nenorocirile
mele, nadajduiam in ajutorul omenesc si nu ridicam ochii inimii mele
catre singurul si puternicul Mangaietor al celor nenorociti!
Dar indata ce m-am intors catre Dansul si am inceput a-L ruga, am
simtit ajutorul darului Dumnezeiesc sprijinindu-ma si intarindu-ma!
Dorire
O, Dumnezeul meu! invata-ma a suferi in nenorociri!
Milostiveste-te asupra slabiciunii mele si ajutorul darului Tau sa
usureze povara ce ma apasa!
Hotarire
Doamne! eu voi suferi toate cu inlesnire, daca Tu vei fi cu mine.
Ma voi sili neincetat a pune pe ranile suferintelor mele doctoria
cea mai sigura, care este rabdarea si lasarea cu totul in voia
Domnului, in mana Caruia este soarta mea.
Voi vorbi oamenilor putin despre suferintele mele, fiindca ei nu
cunosc taina a le indulci, si poate sunt multi care se bucura,
vazandu-ma in nenorociri.
Gandul
III
al celor ce plang
"Fericiti cei ce plang, ca aceia
se vor mangaia"
(Matei, Cap. 5)
Daca suferintele sunt netagaduite pentru toti oamenii,
crestinului insa ii sunt folositoare.
Toata desavarsirea noastra sta intru a ne desface de dragostea
fapturilor si chiar de a noastra, pentru a ne uni cu Dumnezeu. Si
nimic nu este in stare, ca suferintele, a rupe legaturile ce ne
robesc pe pamant.
Daca lacrimile ce noi varsam pe pamant n-ar avea alt folos decat
a ne usura inima, atunci urmeaza sa intelegem aceste cuvinte ale
Evangheliei: "Fericiti cei ce plang".
Ce este mai de
dorit, in adevar, decat a ajunge in acea stare cand inima sa nu mai
fie izbita si impartita in felurite chipuri de aplecarile
pamantesti!
Ceea ce noi iubim cu o dragoste fara masura ni s-a luat, jertfa a
fost dureroasa, lacrimile noastre au curs, acele legaturi ce ne
legau atat de strans de persoana ce am pierdut au slabit, si inima
noastra, mai usoara, se inalta catre Dumnezeu, Care este centrul
ei.
"Fericiti cei ce plang!"
O, cat de intristatoare sunt aceste graiuri, pentru lumea care
isi face idei cu totul impotriva despre fericire! Dar acei ce varsa
acele fericite lacrimi, d e
care vorbeste Evanghelia, stiu cat sunt de dulci. In Cruce este
dulceata mangaierilor ceresti, in Cruce este taria sufletului, in
Cruce este bucuria duhului! Deci "Fericiti cei ce plang!"
Mantuitorul nostru, dupa ce a zis "Fericiti cei ce plang!",
adauga: "ca aceia se vor mangaia". Dar cine oare ii va mangaia?
Insusi Dumnezeu. Si cum? "Ochiul n-a vazut, urechea n-a auzit si la
inima omului n-au ajuns" mangaierile si bunatatile pe care Dumnezeu
le-a pregatit pentru cei ce sufera in aceasta lume, cu rabdare,
pentru dragostea Lui. Daca noi am gusta un singur minut, pe pamant,
bucuriile ceresti cele negraite, pe care Dumnezeu le-a pregatit
alesilor sai, n-am fi avut alta dorinta mai mare decat a petrece,
aici pe pamant, o viata de suferinta, pentru ca sa ne invrednicim a
fi mangaiati in ceruri.
Iata pentru ce sfintii se bucurau intru patimirile lor. Iata ce
facea pe mucenici sa defaime ingrozirile tiranilor, muncile si
insasi moartea; iar cuviosii, care calcau in picioare bogatii,
mariri, desfatari, si se dadeau la tot felul de nevointe, isi aveau
ca dorire a lor aceea de a suferi si a muri.
Dorire
Dumnezeul meu! doresc mai bine a suferi aici cu alesii Tai, decat
a fi partas bucuriei celor ce calca poruncile Tale cele sfinte.
O, Tu! Care cunosti numarul stelelor si al nisipului marilor! Tu
cunosti si numarul lacrimilor mele si nu le vei lasa nerasplatite.
Hotarire
Voi zice totdeauna in cursul zilelor mele: "Fericiti cei ce
plang, ca aceia se vor mangaia".
Voi cugeta la alesii Domnului din toate veacurile si voi urma cu
bucurie pe Iisus Hristos cel rastignit.
Gandul
IV
al luptei cu nenorocirea
"Peste masura am fost apasati de rele, incat noi
nu aveam nadejde, nici de viata" (Corinteni 1)
Un drept, un apostol al lui Hristos cel rastignit, graieste
aceste cuvinte. Este de mirare ca noi, care suntem atat de slabi si
care n-avem intru noi darul asa cu prisos, precum era in Sf. Apostol
Pavel, vom fi stapaniti de intristare si vom purta suspinand povara
nenorocirilor, ce ne apasa in aceasta viata?
In zilele de intristare si de dureri, cand Dumnezeu sloboade a
trece peste capetele noastre furtuna nenorocirilor, suntem cufundati
ca intr-o noapte intunecoasa, ce ne infatiseaza din toate partile
icoana mortii. Ne asemanam calatorilor de pe mare, cuprinsi de
furtuna, pe care valurile intaratate ii ridica uneori pana la nori,
si pe urma ii arunca in adanc. Inima noastra, obosita si apasata, nu
se ingrijeste de nimic. Pierdem orice simtire si nu avem alta
dorinta decat, de ar fi cu putinta, sa scapam de durerea ce ne
apasa; chiar moartea, in asemenea clipe dureroase, nu ni se pare a
avea ceva ingrozitor si poate o si chemam.
Acestea sunt incercarile omenesti. Nici dreptii nu pot sa scape,
dar nu sunt biruiti. Numai pacatosii, care se departeaza de
Dumnezeu, cad jertfa, a caror dureri si intristare le poate pricinui
moarte. Dreptul nu graieste in durerea sa decat cuvintele lui
Iov: "Domnul a dat, Domnul a luat, fie numele Lui binecuvantat!"
Cu toate acestea nu
pierde nadejdea in Dumnezeu; si Dumnezeul pacii si al mangaierii
trimite pe ascuns darul Sau si usureaza durerile si suferintele,
celor ce-L cauta pe El.
Numai religia poate sa faca pe om mai puternic decat toate
nenorocirile vietii. Chiar daca intamplarea va da omului destula
putere pentru a suferi nenorocirea cu curaj, intelepciunea omeneasca
n-o poate indulci prin nadejde, ca religia. Inca si mai putin poate
face pe om sa se bucure in suferintele sale, precum se bucura cei ce
urmeaza lui Iisus cel rastignit, Cel ce a zis: "Veniti catre Mine
toti cei osteniti si obositi si Eu va voi odihni pe voi".
Acelasi apostol, care covarsit de durere, se arata a nu mai avea
nadejde nici de viata, zice: "Suntem ca niste intristati, dar
pururea bucurandu-ne!"
Dorire
Dumnezeule! in durerea cea mare eu alerg catre Tine. Zi
sufletului meu: "Mantuirea ta sunt Eu"!
Hotarire
Cand nenorocirea ma va apasa si cand toate nadejdile in ajutorul
omenesc vor pieri de la mine, atunci mai mult ca niciodata, voi pune
nadejdea mea in Dumnezeu, aducandu-mi aminte de cuvintele pe care
le-a zis lui Petru, cand umbla pe mare, in vremea furtunii: "Putin
credinciosule, pentru ce te-ai indoit?".
Gandul
V
al mangaierii dumnezeiesti
"O, suflete al meu! pentruce esti trist si de ce
te tulburi?" (Psalm 41)
Omule, pentru ce lasi sa te supuna intristarea, care te usuca ca
un vant arzator? Vezi cat esti vrednic de plans, pentru ca te-ai dat
cu totul la dragostea lucrurilor pieritoare. Ele ti s-au luat si
fericirea ta a pierit odata cu acestea. Esti inconjurat de
intristare, ca de o noapte intunecoasa. Aceleasi lucruri, care putin
mai inainte te inveseleau, acum ti s-au facut urate. Cauti
singuratatea, si nu afli alta mangaiere decat a te hrani cu
lacrimile tale.
Incearca insa a aduce in sufletul tau oarecare mangaiere
inaltandu-l, prin rugaciune, catre Dumnezeu, singurul care poate
sa-l mangaie. Ai pierdut ceea ce iubeai, dar poti afla totul intru
El. Ce lipseste Celui ce stapaneste toate? Ce bogatii se pot potri vi
cu acelea pe care El le
da robilor Sai? Ce desfatari mai desavarsite si mai curate decat
acelea ce umplu inimile, unde imparateste dragostea Sa? Cat suntem
de orbi! Ar trebui sa varsam lacrimi pentru departarea noastra de
Dumnezeu si calcarea poruncilor Lui celor sfinte, pentru care adesea
ne vin ispite si nenorociri. "Intru certari, pentru faradelegi, ai
pedepsit pe om si ai subtiat ca panza de paianjen zilele lui" (zicea
David); dimpotriva, sa ne falim pentru pierderea de lucruri
nestatornice si pieritoare, ce ne erau pretioase,
dar de care mai tarziu tot eram sa ne lipsim.
Pentru ce esti trist suflete al meu? Au nu pentru ca ai cautat
fericirea ta in lucruri pamantesti si trecatoare? Frumusetea
fapturilor nu trebuia sa-ti slujeasca decat a te inalta cu mintea
pana la Facatorul. Ele insa te-au robit atata, incat tu ti-ai
ingramadit in ele toata dragostea ta, toata nadejdea si durerea,
care acum te sfasie. Este o dreapta pedeapsa a dragostei tale celei
nechibzuite.
Intoarce-te catre Dumnezeu si-ti vei cunoaste ratacirea. Vei
binecuvanta mana ce ti-a ridicat aceea ce priveai a fi pentru tine
un bine desavarsit.
Vremea indulceste amaraciunea durerilor, inchide ranile
pricinuite de nenorociri. Dar omul care din acestea nu va invata a
se intoarce la Dumnezeu, ca spre binele cel desavarsit, pierde plata
suferintelor sale. Mangaierea ce-i aduce vremea este tarzie si
nedesavarsita; in vreme ce mangaierile ce le da nadejdea in Dumnezeu
sunt grabnice si mari. Fericit este omul care, desfacut de
legaturile pamantesti, se inalta catre Dumnezeu prin fapte bune,
unde afla mantuirea si odihna!
Dorire
O, suflete al meu! pentru ce esti trist? Nadajduieste in Dumnezeu
si roaga-te Lui zicand: O Doamne! "lumineaza peste mine lumina fetei
Tale, si ma vei mangaia!"
Hotarire
Ma voi folosi de suspinele acestei vieti, pentru a ma desface de
toate cele trecute. Voi privi ca o binefacere tot ce ma face sa
cunosc ca, inafara de Dumnezeu, nu este adevarata fericire.
Gandul
VI
al luptei cu suferinta
"In mijlocul umbrei noptii, nu ma voi teme de
rele, ca Tu cu mine esti" (Psalm 22)
Cel ce si-a pus credinta in Dumnezeu nu se va clatina. In zadar
vor sufla vanturi impotrivitoare, care ar rasturna cei mai mari
munti ai pamantului, pe el insa nu-l vor misca.
Dreptul se vede uneori lipsit de tot avutul si de toata
mangaierea omeneasca. Darurile norocirii ii sunt rapite. Este in
prada calomniei si a nedreptatii. Prietenii sai, cei de aproape ai
lui si insasi rudeniile il parasesc. Se pare a fi ajuns in cea mai
de pe urma nenorocire; dar cu toate acestea el este linistit si se
arata ca o stanca tare, impotriva careia se izbesc si se sfarama
valurile furioase, fara a o misca. De unde ii vine atata putere si
virtute? Din credinta sa in Dumnezeu, Care nu paraseste niciodata pe
cei ce nadajduiesc in El si le trimite, la vreme de trebuinta,
ajutorul si mangaierea Sa cea atotputernica!
De multe ori se intampla ca sa ni se para ca insusi dreptul este
parasit de Dumnezeu si lasat in prada vrajmasilor, care il apasa. In
zadar cheama ajutorul ceresc, ca nici un glas nu-i raspunde. Totul
este mut la gemetele lui si cerul pare a fi de arama. Dar aceasta nu
este parasire, ci Dumnezeu voieste ca sa incerce pe unii din alesii
Sai, pana in cele de pe urma. Chiar Mantuitorul nostru a fost pus la
o asemenea incercare, cand, in clipa in care isi dadea duhul, a
strigat: "Dumnezeul meu! Dumnezeul meu! de ce m-ai parasit?" Ce va
face dreptul in asemenea clipe aspre? Nimic altceva decat ceea ce a
facut dreptul Iov, care, in cele mai mari suferinte ale sale,
binecuvanta mana ce i le trimite a.
Si intru toate cate i s-au intamplat, n-a pacatuit Iov nici cu
buzele sale. Cei ce se abat de la aceasta invatatura nu cunosc ce
inseamna a iubi pe Dumnezeu si a pune intru El toata nadejdea sa.
Ispita nu va tine necontenit; linistea si curatul senin urmeaza
furtunilor celor mari. Cu cat mai mult a suferit dreptul, cu atat se
va arata si mai placut lui Dumnezeu, si bucuriile lui vor prisosi,
pe masura suferintelor ce l-au incercat.
Sa nu ne lasam, o crestine, sa cadem sub povara suferintelor! Fii
incredintat ca Dumnezeu niciodata nu este mai aproape de noi, ca in
suferinte. Si cand slabiciunea noastra este mai mare, atunci
prisoseste darul Sau cel nevazut si cu puterea Sa ne apara si ne
ridica.
"Domnul este de-a dreapta mea, zice proorocul, si nu ma voi
clatina".
Oricat de grea va fi lupta, fii sigur de biruinta; caci Dumnezeu
este langa tine, spre a pune sfarsit durerilor ce te apasa.
Nu te inspaimanta, cand te vei vedea lipsit de ajutorul omenesc.
Oamenii sunt, ca si tine, neputinciosi si nu este mantuire intru ei.
Nu nadajdui deci in boieri, in fiii oamenilor, ci in Dumnezeu; caci
cu cat oamenii te vor parasi, cu atat mai mult Dumnezeu te va
sprijini si nu te va lasa in mana vrajmasilor tai si in prada
durerii, ca El este Dumnezeul si Rascumparatorul tau. El s-a pogorat
pe pamant ca sa te caute, ca pe o oaie ratacita, si sa te
mantuiasca.
Dorire
Dumnezeul meu, pune sfarsit suferintelor mele! Oricat de grea va
fi lupta, nadajduiesc a castiga biruinta cu ajutorul Tau.
Hotarire
Nu ma voi teme, vazandu-ma lipsit de ajutorul omenesc; caci cu
cat ma vor parasi oamenii, cu atat mai mult ajutorul Tau ma va
sprijini.
Gandul
VII
al lasarii in voia Domnului
"Pentru ce te tulburi, ca nu se fac lucrurile cum
doresti si cum vrei? Cine este acela caruia sa i se faca toate dupa
voia sa?" (Urmarea lui Iisus, Cap. 22)
Noi credem in Dumnezeu, dar adeseori lucram ca necredinciosii,
care nu vad in lucrurile acestei lumi decat fapta intamplarii, sau
daca izbutim in intreprinderile noastre, o dam aceasta pe seama
maiestriei planurilor noastre. Dar cel ce va fi patruns de acest
adevar: ca tot ce se face pe pamant este fapta lui Dumnezeu, in
norociri binecuvanteaza mana facatoare de bine a lui Dumnezeu si nu
se lauda intru intelepciunea sa, fiindca Domnul a zis: "Fara de Mine
nu veti putea face nimic"; iar in nenorociri, lasandu-se in voia
Domnului, striga cu Iov: "Domnul a dat, Domnul a luat, fie numele
Lui binecuvantat!"
Sfantul Pavel ne invata ca totdeauna sa multumim, adica sa primim
deopotriva si binele si raul, care ne vine in aceasta viata. De vom
lua aminte la aceasta invatatura a Apostolului, vom vedea ca aceasta
este o urmare a increderii si lasarii noastre in voia lui Dumnezeu.
Deci sa credem, dupa sfanta Evanghelie: ca fara voia Parintelui ceresc,
nimic nu se face, ca tot ce se face este spre folosul nostru si
slava Sa, si ca trebuie sa-i multumim Lui totdeauna.
Pentru a pedepsi nemultumirea noastra ar fi destul ca Dumnezeu sa
ne implineasca toate dorintele. Atunci n-am intarzia sa cunoastem
cat suntem de orbi si neintelegatori in alegerea lucrurilor, care sa
ne poata face intr-adevar fericiti. Vai! mai totdeauna dorintele
noastre seamana dorintelor unui bolnav, pe care n-ar putea cineva sa
le-mplineasca fara a suferi cele mai triste urmari. Cu toate acestea
noi ne intaratam, cand nu ni se implinesc vointele noastre, si
adeseori cartim impotriva lui Dumnezeu. O! cat de nebuni suntem! Ce
izvor indestulat de pace s-ar deschide pentru noi, in ziua in care
ne-am hotari sa primim cu supunere orice ne-ar veni, si fara sa ne
ind oim
ca acestea ne vin de la Dumnezeu! Nu este intamplarea care
carmuieste viata noastra, ci mana Domnului. Parintele ceresc
controleaza si cea mai mica intamplare. "Nici un fir de par din
capul nostru nu va cadea fara voia Sa".
Toate sunt hotarate de El, spre mantuirea noastra: Binele, precum
si raul, bolile, precum si sanatatea, moartea ca si viata. Ce poate
oare sa tulbure pe cel ce crede adevaruri atat de mangaietoare?
Orice i se intampla, el vede mana Domnului si Il binecuvanteaza.
Dorire
Ce voi zice,Dumnezeul
meu, cand Tu esti care lucrezi? Faca-se via Ta! Nu vreau nimic
altceva decat a ma supune Tie si nu vreau sa vad nimic altceva decat
voia Ta implinita, atat in bunele, cat si in relele mele intamplari.
Hotarire
Orice voi incepe, de la Tine vreau sa incep, lasandu-ma cu totul
in mana Ta.
Gandul
VIII
al rabdarii vindecatoare
"Tu esti rabdarea mea" (Profetul David)
Nu cautati o mare odihna pe pamant, ci dimpotriva, o mare
rabdare, zice scriitorul Urmarii lui Hristos, caci totdeauna aveti
de suferit. Pentru noi este de cel mai mare folos sa ne deprindem
totdeauna la rabdare, ca aceasta este doctoria cea mai sigura
impotriva tuturor relelor vietii. Prin rabdare castiga omul o
energie, care il face in stare sa sufere cu curaj orice ispita si
nu-l lasa sa cada sub povara nenorocirilor. Fara rabdare, el ar
cadea indata si ar pieri cu nevrednicie, facandu-se jertfa a
deznadejdii.
Cea mai de pe urma din toate suferintele muritorului se zice
agonie sau chin; insa toate suferintele lui sunt agonii, mai mult
sau mai putin iuti, si cel ce nu are rabdare in acesta lupta,
seamana unui ostas care, pe campul de batalie, nu are nici vitejie,
nici curajul trebuincios, si astfel cum va fi biruitor?
Noi nu avem alte bucurii de asteptat pe pamant decat cele ce ni
le da nadejdea. Asadar, fiindca vremea de fata nu ne da nimic
placut, este de neaparata trebuinta rabdarea si asteptarea unui
viitor mai bun, catre care suntem datori sa ajungem.
Apostolul ne recomanda adesea aceasta virtute crestineasca a
rabdarii, ca pe un mijloc sigur si scurt pentru a ajunge la
desavarsire; caci fara rabdare nu vom putea castiga nici credinta,
nici nadejdea, nici dragostea si, fara aceste trei virtuti, nu este
cu putinta mantuirea.
Rabdarea indulceste patimile trupului, sau durerile si intampina
pe ale sufletului. Mania, neinvoirea, pizma, ura, poftele rele nu
afla loc intr-o inima intarita prin rabdare, care este reazemul
nemiscat al pacii.
Care este pricina tuturor pacatelor? daca nu nerabdarea si
nesupunerea la jugul legii Domnului, care opreste aplecarile noastre
spre cele rele. Adam prin nerabdare a pacatuit, cand n-a vrut sa se
supuna poruncii lui Dumnezeu si prin rabdare a se impotrivi dorintei
celei rele, care l-a facut calcator de porunca. Nerabdarea este
pricina cea din toate zilele a greselilor noastre.
Precum rabdarea este binele ce ni-l da Iisus Hristos, zice
Sfantul Ciprian, asemenea nerabdarea este raul ce ne da diavolul.
Acest rau este atat de mare, incat rastoarna din temelie turnul
tuturor virtutilor, pe care rabdarea l-a inaltat. Tu esti rabdarea
mea, zicea Domnului Proorocul si Imparatul David, cand era prada
mahnirii duhului sau. Daca omul are totdeauna trebuinta de ajutorul
lui Dumnezeu, pentru a se abate de la rau si a face bine, cu atat
mai mult are trebuinta in nenorociri si in dureri. Toate cele mai
frumoase maxime ale filozofiei veacului nu vor putea sa ne invete
sau sa ne aduca la acea desavarsire a rabdarii, pe care crestinul o
scoate din sanul Dumnezeului rabdarii si al mangaierii noastre si
care nu se poate scoate din
alta parte.
Dorire
Da-mi mie, Doamne, a-mi deprinde sufletul intru rabdare. Fa ca
nimic sa nu schimbe in mine pacea Ta, care covarseste toata mintea.
Cu ajutorul Tau, ma voi putea deprinde cu rabdarea, atat in cele mai
mici nenorociri, cat si in cele mai mari.
Hotarire
Totdeauna cand oamenii ma vor asupri si ma vor nedreptati si cand
felurite ispite vor navali asupra mea, imi voi aduce aminte de
Iisus, caci in mijlocul vrajmasilor Lui, care-L impovarau cu
defaimari si batai, El tacea.
Gandul
IX
al luptei cu
intristarea
"Intristat este sufletul Meu pana la moarte"
(Matei, Cap. 26)
Ce noapte dureroasa, in care Fiul lui Dumnezeu a grait aceste
cuvinte! Oare durerile, suferintele si nenorocirile ce ne apasa pe
noi in cursul vietii, au vre-o asemanare cu acele suferinte ale
Mantuitorului nostru, care a luat asupra Sa faradelegile noastre si
S-a jertfit pentru pacatele noastre? Nimic nu lipsea din cele ce
puteau pricinui cele mai cumplite dureri si agonie. Si ce sunt
suferintele noastre alaturi de acestea? Cand oare fruntea noastra a
fost scaldata in sudori de sange? Cand ne-am aflat vreodata fata in
fata cu ucigasii nostri? Cand am fost dati la felurite pedepse? Cand
am fost amagiti si vanduti de acei carora le-am facut bine? Si cand
am fost parasiti de aceia, care trebuiau sa ne ajute si sa ne
mangaie? Sau daca am patimit ceva de acest fel, ne-am lasat oare in
voia Domnului?
Intristarea este cea mai ingrozitoare din toate relele ce apasa
sufletul. Este o durere atat de vie si atat de sfasietoare, incat ne
impiedica sa ne folosim toate facultatile mintale, ataca deasemenea
si puterile trupesti si ne arunca in tot felul de patimi si
neputinte. Toate se fac nesuferite omului ce este trist, ranile sale
sunt atat de sensibile, incat nu sufera nici cea mai usoara
atingere, o singura vorba poate sa le deschida si sa le faca sa
sangereze din nou.
Fiul lui Dumnezeu n-a vrut sa ramana strain de suferinte, pentru
ca sa ne arate dragostea Sa si sa ne invete si pe noi a suferi.
Sufletul Sau a fost intristat pana la moarte, adica pana in clipa
cea mai de pe urma. Si ce a facut El in aceasta agonie, cand curajul
se parea ca L-a parasit? Se roaga, cere de la Parintele ceresc
usurare. Dar cu ce supunere! "Parintele meu, zice El, de este cu
putinta, treaca de la mine paharul acesta. Dar cu toate acestea,
voia Ta sa se faca, iar nu a mea".
Auziti voi, suflete deznadajduite?
Iata pilda voastra! Iisus suferind se roaga, si voi asemenea
trebuie sa va rugati. El cere slobozirea Sa, si voi puteti sa o
cereti pe a voastra, fara a vatama virtutea lasarii in voia Sa.
Dar Iisus n-a fost ascultat, fiindca trebuia sa sufere pentru
lume. El s-a supus si un inger din cer i s-a aratat, intarindu-L pe
El. Supune-te si tu asemenea vointei Prea Inalte: hotaraste a te
lasa in voia Domnului, iar mangaierea si intarirea iti vor veni de
sus. Vor fi mangaierile ceresti. Nu trebuie sa cauti altele, care
adesea nu fac decat sa-ti invenineze ranile.
Ce-i foloseste sufletului deznadajduit? Orice care-l face a se
inalta catre ceruri!
Dorire
O, Mantuitorul
meu! eu unesc lacrimile mele cu acelea ce Tu ai varsat in Gradina
Maslinilor. Trimite pe ingerul meu pazitor, ca sa ma intareasca in
aceasta agonie, pe care sufletul meu este dator a o suferi!
Hotarire
Imi voi aduce aminte totdeauna de intristarea ce Tu ai suferit.
Ma voi ruga cu aceleasi cuvinte: "Parintele meu! de este cu putinta,
treaca acest pahar de la mine!"
Voi departa din inima mea toata cartirea si nemultumirea,
lasandu-ma in voia Ta si mangaindu-ma cu lucrarea faptei bune.
Gandul
X
al patimiri i cu Hristos
"Daca ne facem partasi suferintelor Sale, vom fi
asemenea partasi si maririi Sale" (Romani 8)
Iisus Hristos ne-a fagaduit ca in casa Parintelui ceresc sunt
multe lacasuri pregatite pentru noi. Acolo El ne-a trimis. Dar nu
vom ajunge in aceste lacasuri, daca nu vom urma si suferintele Lui,
precum Insusi zice: "Cel ce voieste sa vina dupa mine, sa-si ia
crucea sa si sa-Mi urmeze". O! cata mangaiere pentru cei ce sufera!
Ei merg in urma Mantuitorului, pe imparateasca cale a Crucii Sale,
al carei sfarsit este vesnica bucurie si desfatare.
Dar pentru ce trebuie sa patimim cu Hristos, ca sa ne impartasim
de marirea Sa? Pentru ca pacatele noastre nu pot fi rascumparate
decat prin suferintele din lumea aceasta. Cu toate acestea, relele
intamplari ale acestei vieti nu sunt nimic pe langa bucuria ce ne
asteapta, numai sa suferim cu rabdare si multumire.
Prin suferintele Sale, Iisus Hristos S-a facut Rascumparator al
nostru, si numai prin suferinte noi ne putem face ucenici ai Lui.
Pentru aceea apostolul Pavel zice: "Fiul meu, nu fii
nebagator-de-seama de mustrarea Domnului, nici nu slabi fiind certat
de El! Ca pe cine iubeste Domnul il cearta si bate pe tot fiul pe
care-l primeste. De veti suferi certarile ca niste fii, se va afla
langa voi Dumnezeu, caci care fiu este pe care nu-l cearta tatal
sau? Iar de sunteti fara certare, careia s-au facut partasi toti,
iata sunteti din nelegiuire, iar nu fii adevarati" (Evrei, Cap. 12)
Din credinta acestui adevar de temelie al vietii crestinesti,
sfintii au tras curajul acela eroic, cu care s-au impotrivit tuturor
ispitelor si durerilor pe pamant. Erau incredintati ca numai acesta
este chipul de a ne putea numi ucenici adevarati ai lui Hristos si a
urma calea Lui, adica a patimi impreuna cu El. Credinta lor era atat
de tare, incat a patimi si a muri pentru Hristos era dorinta lor cea
mai mare, si muncile si moartea le priveau ca pe o arvuna a vietii
celei vesnice. Ochii lor sufletesti erau atintiti necontenit la
Hristos cel rastignit, Care a suferit ocari, scuipari,
batai si, in sfarsit,
moarte de ocara pe cruce. Aceasta privire ii intarea in feluritele
lupte si suferinte, la care erau supusi, pentru credinta in El.
Ce vom zice de multimea crestinilor de astazi, care sufera cu
atata nerabdare si nemultumire relele acestei vieti? N-avem oare noi
de nimic a ne cai? N-avem noi nici un pacat de spalat? Bunatatile
ceresti au asa de putin pret inaintea noastra? Si nu stim ca
rabdarea este trebuincioasa chiar pentru a vietui aici, pe pamant,
mai linistiti? Sfantul Ioan a vazut pe cei alesi intrand in
Ierusalimul ceresc si, aratand, zice: "Veniti din necaz mare, aveau
in mainile lor ramuri de finic, care este semnul ucenicilor".
Nu cauta insa a te arunca intentionat in suferinte, caci aceasta
este semetie si indrazneala. Dar primeste cu supunere cele ce-ti vor
veni, aducandu-ti aminte ca nu vei placea lui Dumnezeu decat urmand
Fiului Sau, Care a suferit toate fara cartire.
Dorire
O, Iisuse! care Te-ai rastignit pentru mantuirea mea, fa ca sa
iubesc Crucea Ta, si sa mor imbratisa nd-o.
Fa ca, ori de voi trai, ori de voi muri, sa fiu cu Tine! Invata
inima mea a suferi.
Hotarire
Imi voi aduce aminte de intristarea ce apasa sufletul
Mantuitorului in vremea patimii Sale.
Ma voi ruga cu aceleasi cuvinte cu care se ruga El: "Parintele
meu, de este cu putinta, treaca paharul acesta de la mine!".
Voi goni din inima mea toata intristarea, care nu va putea fi
infatisata lui Dumnezeu, ca aceasta este neplacuta Lui.
Gandul
XI
al sfintei cugetari
"Adusu-mi-am aminte de Dumnezeu si m-am vese lit"
(Psalm 75)
Gandirea la Dumnezeu, in tulburarile si durerile vietii, este
pentru sufletul omului ceea ce este pentru toata faptura o raza de
soare, dupa o furtuna puternica. Aceasta raspandeste posomorata
noapte a intristarii, ridica puterile cele obosite si pe deasupra ne
umple de o dulce mangaiere si bucurie. O, gandire datatoare de
viata! sa-mi fii totdeauna de fata in zilele nenorocirii! Fara tine
nu voi fi in stare sa port povara durerilor ce ma apasa.
Cate adevaruri mantuitoare ne descopera gandirea la Dumnezeu,
cand se infatiseaza intristatului nostru suflet! Toate nadejdile
vietii viitoare ni se arata si indulcesc amaraciunile noastre.
Oricat de des ar fi norul ce ne inconjoara, nu poate sa ne
ascunda vederea cerurilor. Si cine poate atunci sa descurajeze pe
acela care, ca Sf. Stefan, intaiul mucenic, vede cerurile deschise
si pe Iisus Mantuitorul lumii stand dea dreapta lui Dumnezeu! In
acesta vreme ne asteapta o viata fara sfarsit si o fericire vesnica
dupa moarte, de vom vietui ca niste adevarati crestini.
Ce sunt suferintele care ne vin aici pe pamant? Vom putea oare sa
ne luptam cu curaj, ca sa castigam atatea bunatati?
Gandirea la Dumnezeu ne aduce aminte de datoriile noastre catre
El si de fagaduintele ce le-am facut la Botez. Oare pentru ca sa
traim in desfatari, de aceea am intrat in randul ucenicilor lui
Hristos cel rastignit? Nu suntem noi rascumparati cu sangele si
moartea Lui? Lepadand pe omul cel vechi al pacatului, nu ne-am
imbracat in omul cel nou?
Daca semnul nostru este Crucea, sa nu socotim ca ni s-a dat ca sa
calatorim in viata pe un drum semanat cu flori. O! nu! ci cu spini
si maracini. Curaj insa! Avem atatia barbati mari, de toata varsta
si starea, care au pasit inaintea noastra pe calea suferintelor.
Incercarile si suferintele lor au fost mai aspre decat ale noastre;
si iata, astazi au intrat in odihna Domnului, unde ne asteapta si pe
noi.
Urmam pe Israel care, fiind rob in Babilon, gemea in pamant
strain, aducandu-si aminte de Ierusalim. Sa ne aducem si noi aminte
de Ierusalimul ceresc, unde intr-o buna zi vom fi chemati. Aceasta
cugetare va umple de bucurie inima noastra.
Saracii exilati! Ce altceva poate sa ne bucure pe acest pamant al
suferintelor, decat aceasta mantuitoare gandire!
Dorire
Te voi cauta, o, Dumnezeul meu, si in durerile mele voi ridica
mainile catre Tine, si nu ma voi amagi.
Ma voi deprinde in cugetarea sfintelor Tale porunci si sufletul
meu va fi stramutat ca afara de sine.
Hotarire
Ce este mai dulce decat a-mi aduce aminte de Tine si a ma veseli?
Imi voi aduce aminte de Tine totdeauna! Pentru ce sa descopar
oamenilor suferintele mele si sa astept ajutor si mangaiere de la cei
neputinciosi? Nu e mai bine sa ma marturisesc Domnului, Care este
bun si a Carui mila este vesnica?
Gandul
XII
al prevederii
"Gata este inima mea Dumnezeule, gata este inima
mea" (Psalm 8)
Sa fim gata la toate intamplarile, ca nici una sa nu ne prinda
fara veste! Ba sa mergem inca inaintea lor, printr-o inteleapta
prevedere.
Carmaciul iscusit stie, in mijlocul linistii celei mari, sa
prevada furtuna ce-i ameninta corabia sa. Asemenea sa fim si noi
cand ne merge bine. Sa ne purtam asa, ca si cum acestea ar trebui sa
se sfarsesca imediat. Atunci, orice nenorocire ar veni, suntem
pregatiti. Relele de care ne temem, putem sa le ocolim, fiind
pregatiti sa le purtam mai cu curaj; dar un rau neprevazut este mai
anevoie de purtat, adesea devine chiar de nesuportat.
"Fiti gata!", zice sfanta Evanghelie.
Dar sa nu ne inchipuim insa, ca a fi gata la orice ispite,
inseamna sa ne tulburam si sa ne ingrijim peste masura de relele ce
pot sa vina. Nu! Altceva este sa prevezi cu intelepciune viitorul si
altceva sa te tulburi si sa fii neodihnit. "Ajunge zilei rautatea
ei". Cel ce nu prevede nimic, fiind prins fara de veste de
intamplari intristatoare, se va tulbura peste masura. Sufletul sau
nepregatit este ca o ceata rau pazita, pe care vrajmasul o cuprinde
fara de veste. Acela care insa se afla in neodihna necontenita
pentru viitor nu se bucura de nici o placere a vietii. Nu se
foloseste de timpul de
acum, iar sufletul lui ramane sterp de orice lucru bun.
Sa unim dar, in toata viata noastra, intelepciunea cu
simplitatea. "Fiindca zilele sunt rele", sau pot sa ajunga rele, sa
implinim in fiecare zi cu liniste datoriile noastre. Ce se va
intampla maine nu stim. La ce nu este expus omul in acest camp de
batalie, pe care-l numim lume! Dar se cuvine sa zicem, plini de
incredere, cu Proorocul Imparat: "Domnul este aparatorul vietii
mele, de cine ma voi teme? Voi nadajdui catre El in mijlocul umbrei
mortii".
Orice mi se va intampla, voi ridica ochii la cer, de unde va veni
ajutorul meu, de la Domnul, Cel ce a facut cerul si pamantul.
Sa fim gata la toate. Sa ne bucuram de binele care este in
stapanirea noastra, dar sa nu ne robeasca. Sa fim gata a pierde
toate. Sa ne aducem aminte ca nu suntem decat niste calatori pe
acest pamant. Ar fi nebunie sa ne statornicim aici, unde nu avem
domiciliu stabil. Timpul nu se opreste niciodata si ne taraste cu
el. Trebuie sa mergem si pururea sa mergem, pana la sfarsit.
Dorire
Dumnezeul meu, mi se poate intampla ceva fara voia Ta? Nu,
negresit! Ma las dar cu totul in carmuirea mainii Tale.
Hotarire
Voi intrebuinta lucrurile acestei lumi, ca si cum nu le-as
intrebuinta, ca toate sunt trecatoare.
Ma voi supune la toate intamplarile vietii. Nu ma voi crede
niciodata scapat de relele ce sunt legate de soarta omului. Voi fi
totdeauna gata, dar nu voi lasa sa ma stapaneasca frica zadarnica,
stiind ca bunatatea Ta privegheaza asupra mea.
Gandul
XIII
al prietenului rapit de moarte
"Invata a parasi, pentru dragostea lui Dumnezeu,
pe prietenul care iti este scump" (Urmarea lui Iisus)
Cel ce a aflat un prieten credincios, a aflat o comoara, zice
Sfanta Scriptura. Dar sa ne aducem aminte ca, oricat de scump ne-ar
fi acest prieten, nu putem sa-l iubim decat ca pe un om muritor,
caci moartea poate in fiecare zi sa ni-l rapeasca.
Fericitul Augustin face o descriere plina de umilinta despre
durerea pe care i-a pricinuit-o, in tineretile sale, pierderea unuia
din prietenii sai: "Durerea ce m-a incercat, zice el, era ca o
noapte adanca ce cuprindea inima mea. Totul imprejurul meu imi
infatisa icoana mortii. Toate cele ce mi-au fost placute si
inveselitoare, cand traia el si le imparteam amandoi, mi-au devenit
urate si neplacute. Ochii mei il cautau in toate partile si nu
puteau sa-l vada. Singura mea mangaiere sunt lacrimile. Cata vreme a
trait acela pe care-l iubeam, mi se parea ca sufletul meu si al lui
sunt de fapt unul singur, in doua trupuri; iar pierzandu-l, m-am
dezgustat de viata, f iindca
nu traiesc decat pe jumatate. Inima mea este sfasiata. Sangerand de
rana pricinuita de aceasta pierdere, viata mi se pare o povara, pe
care nu vreau sa o mai suport; caci unde voi fugi, ca sa scap de
inima mea?"
Iata ca prietenul, care este atat de dulce, poate sa ajunga un
izvor de amaraciuni si de dureri nemangaiate, cand sufletul nostru
pune toata dragostea sa intr-o fiinta supusa mortii si o iubeste ca
si cum ar fi fara de moarte. Singurul mijloc de a scapa de durerile
peste masura, ce le poate pricinui pierderea prietenilor nostri,
este de a-i iubi pentru Acela, pe care nu-L pierdem niciodata.
Intradevar, nu are cineva ceva, decat ceea ce nu pierde niciodata,
nici nu se teme ca va pierde.
Sa iubim dar pe prietenii nostri, in si pentru Dumnezeu, Care ni
i-a dat. Sa ne bucuram de vederea lor, cat ne va fi iertat. Sa traim
cu ei pe pamant, iar daca moartea i-a rapit dintre noi, sa continuam
a-i iubi in sanul lui Dumnezeu, unde ei au schimbat nenorocirile si
durerile de aici, cu bucuriile cele nesfarsite si vesnice. Ei
traiesc intr-un loc unde nu este durere, nici intristare si nici
schimbare. Moartea n-a rupt legaturile ce ne uneau, ci le-a facut
vesnice. Sa hotaram dar, a iubi pe Dumnezeu si pe prietenii nostri,
care ne fac bine, pentru Dumnezeu. Sa privim orice alta dragoste
pamantesca ca o slabiciune primejdioasa a firii noastre, de care nu
vom putea fi siguri niciodata, daca nu se leaga cu voia lui
Dumnezeu.
Dorire
Dumnezeule! fa ca sa iubim numai pentru Tine si prin Tine, caci
in acesta lume, supusa atator schimbari, ce putem nadajdui statornic
afara de Tine?
Hotarire
Vreau sa iubesc numai pentru Dumnezeu. Voi privi ca o slabiciune
vatamatoare orice dragoste impotriva voii si dragostei lui Dumnezeu.
Gandul
XIV
al mamelor
indurerate
"Eu voi merge la el, iar el nu se va
intoarce
la mine" (II Regi, Cap. 12)
Este o durere alaturi de care pierderea bogatiilor, a cinstei, a
sanatatii si chiar a vietii, par mici. Este aceea care sfarama
inima, care te face sa versi lacrimi, precum varsa Rahil si mama lui
Tovie, lacrimi amare, pe care Sfanta Scriptura le numeste
nemangaiere. Aceasta este durerea mamelor... Rahil plangea pe fiii
sai si nu vrea sa se mangaie, pentru ca nu mai erau.
O, mame crestine! Ce cuvinte pot intrebuinta aici decat tacerea!
Durerea ce va apasa nu se poate simti in toata puterea ei decat de
voi si niciodata nu se poate rosti. Cum poate cineva sa descrie
durerea ce sfasie pieptul unei mame? Fiinta care ii aducea
multumirea, placerea si nadejdea vietii ei, nu mai este! I s-a rapit
floarea varstei, si nu va mai veni. O, mama nemangaiata! vei merge
tu la copilul tau! Ochii tai nu vor mai vedea pe pamant pe copilul
tau, nu vei mai auzi glasul lui cel iubit. Dar religia ti-l arata in
sanul lui Dumnezeu, unde, ca intr-un liman sigur si linistit, se
bucura ca a scapat de relele si de durerile acestei lumi.
Ai toata dreptatea sa te intristezi si sa plangi pentru aceasta
pierdere; dar nu plange ca aceia ce n-au nadejde. Inceteaza sa cauti
pe pamant ceea ce nu vei putea sa mai afli. Ridica-ti ochii la cer,
si daca ochii tai obositi de lacrimi se intorc iarasi catre pamant
si catre lucrurile ce te inconjoara, opreste-i asupra Crucii, unde
vei vedea chipul Celui mai ales din fiii omenesti, care isi da duhul
in bratele celei mai duioase mame! Sabia ce-ti patrunde inima nu va
strabate mai departe decat a patruns inima Presfintei Fecioare. Vezi
pe aceasta maica duioasa langa Crucea dumnezeiescului sau Fiu. Ca si
El, ea zice Parintelui ceresc: "Fie voia Ta, iar nu a mea!"
Iata pilda ta. Fa si tu ca Sf. Fecioara Maria. Iubeste si sufera
ca ea! Stai impreuna cu ea langa Crucea Domnului! Numai acolo vei
afla usurare durerilor tale nemangaiate.
"El nu va mai veni la tine, dar tu vei merge la el". Cata
mangaiere in acest dulce gand! Acele persoane, atat de dragi si
scumpe, care au incetat de a mai trai cu noi, au trecut intr-o lume
mai buna, unde noi ii vom vedea iarasi. Despartirea nu este vesnica;
caci moartea vesnica este numai moartea in pacate. Noi ii vom regasi
pe cei ce au adormit intru Domnul. Ii vom afla spre a nu-i mai parasi
niciodata. Dumnezeule! cand va veni aceasta mult dorita clipa?
Dorire
Eu cred cu statornicie ca voi vedea bunatatile Tale in pamantul
celor vii. Cine-mi va da aripi ca de porumbel si voi zbura la locul
odihnei mele? zicea profetul David.
Hotarire
Pentru ce sa ma supuna intristarea, ca pe cei ce n-au nadejde?
Gandirea mea va afla totdeauna mangaiere, stiind ca cei ce au trecut
din aceasta lume sunt in sanul lui Dumnezeu, unde ma asteapta si pe
mine.
Gandul
XV
al luptelor viet ii
"Viata omului pe pamant este o lupta" (Iov 6)
De va cauta omul imprejurul sau sau se va cobori in inima sa,
afla pretutindeni lupte. Pacatul a gonit pacea, care este rodul
dreptatii, si a facut din aceasta lume un camp intins de batalie,
unde patimile muritorilor se izbesc necontenit.
Este o lupta intru cele din launtru ale omului, in care materia,
sau trupul cel stricacios, are dorinte cu totul potrivnice duhului.
Si aceasta lupta tine pana cand moartea rupe legaturile ce unesc
sufletul cu trupul. Asa cum nu poate fi niciodata armonie intr-o
societate alcatuita din oameni rai, asa nu va fi armonie in
aplecarile si dorintele inimii noastre, cata vreme vom fi supusi
domniei patimilor. Totdeauna va fi in noi o lupta si o tulburare,
care nu vor cunoaste nici o opreliste.
Iar in afara, omul este in lupta cu semenii lui. Iubirea de sine
a sfaramat unirea pe care Dumnezeu a pus-o in societatea primitiva a
oamenilor. Mandria vrea sa domneasca peste toti. Iubirea de sine
voieste sa traga tot la sine. Fiecare isi cauta interesele sale in
paguba altora.
Pizma, gelozia, certurile, ura, razbunarile framanta ticaloasa
omenire si nu-i lasa nici un minut de odihna. In tot locul stapanesc
fricile, ocarile si durerile apasatoare.
Iata cum se scurge toata viata omului, al carei fond nu este
decat neodihna si uriciune, cu toate silintele noastre de a o
infrumuseta si de a o face placuta.
Un jug greu, zice Sfanta Scriptura, apasa pe fiii lui Adam, din
ziua in care au iesit ei din sanul familiei lor, pana cand se vor
intoarce in pamant, care este mama comuna a tuturor. Omul, prin
greselile lui, nu inceteaza sa ingreuneze acest jug; in fiecare zi
el adauga durere peste durere, cautand usurarea si mantuirea in alta
parte decat acolo unde este izvorul pacii si al fericirii. A! de am
cunoaste darul lui Dumnezeu, si daca am cauta sa ne unim cu Cel ce a
zis: "Veniti catre Mine toti cei intristati si pe care povara
nenorocirilor vietii va apasa, si Eu va voi odihni pe voi". Dar vai!
lumea imbatraneste in necredinta si in suferinte, pana ce in sfarsit
mormantul se deschide, ca sa ne inghita, dupa o viata scurta si rea.
Dorire
O, Dumnezeule bun! Fa ca, dupa ce am trait - cum zice acel sfant
Patriarh - zile putine si rele aici pe pamant, sa ne odihnim dupa
moarte in sanul Tau.
Da-ne timp de repaus, in mijlocul luptelor vietii, ca sa cugetam
la Tine, mai inainte de a ne duce; caci nu vom mai fi mult pe
pamant.
Fa ca sa ne luptam in asa fel ca sa biruim si sa primim de la
Tine rasplatirea suferintelor.
Hotarire
Vrand sa am odihna pe pamant,
Ma voi sili sa am pace cu mine si cu altii.
Nu voi inceta sa priveghez si sa ma lupt, caci vrajmasul
totdeauna pandeste, si stie sa se foloseasca si de cea mai mica
neglijenta a mea.
Insa mai intai ma voi lupta ca sa ma birui pe mine, adica
aplecarile si patimile ce ma bantuie si vor sa ma supuna; iar dupa
aceea va fi foarte usor sa birui pe vrajmasii din afara.
Gandul
XVI
al darzeniei
"Cata vreme purtam acest trup stricacios, nu vom
putea scapa de pacate" (Urmarea lui Iisus, Cartea I, Cap. 22)
Pacatul este nedespartit de neputincioasa noastra fire si tot asa
si durerea. Acesta este un trist adevar, insa nu putem face in toata
viata noastra pe pamant decat sa ne luptam, atat impotriva
suferintelor materiale, cat si impotriva pacatului. Sa nu ne lasam
deci infranti de diversele ispite ce ne vor inconjura, ca nu cumva
vrajmasul, aflandu-ne slabi, sa ne piarda. Viata pamanteasca este un
adevarat razboi, in care luptatorul este totdeauna in primejdie de a
fi ranit. Singurul lucru care trebuie sa ne mangaie
este ca
cel ce se va lupta necontenit, cu curaj si luare aminte, este sigur
de biruinta in cele din urma si, cu ajutorul lui Dumnezeu, va ramane
stapan pe campul de lupta.
Nestatornicia si slabiciunea la care suntem supusi si care fac ca
greselile, de care ne-am cait ieri, sa le repetam azi, sunt
pricinile de capetenie ale pacatelor noastre. De aceea Sf. Pavel se
ruga sa fie izbavit de trupul mortii, care-l tragea spre paca t.
Cat suntem de neputinciosi! Noi nu putem avea niciodata
statornicie neclintita in hotararile noastre cele bune. De multe ori
ne luptam cu curaj impotriva vreunei patimi ce ne bantuie si, dupa
ce ne credem scapati de ea, numai putina ispita sa vina si cadem
iarasi, poate o cadere si mai mare.
Cu toate acestea sa nu ne descurajam niciodata, altfel vrajmasul
ne va birui mai usor. Sa facem ceea ce putem si pentru ce nu putem,
sa cerem ajutorul Domnului. Sf. Pavel apostolul cerea de la Domnul
ca sa departeze ispita de la el, dar acesta cerere nu i-a fost
implinita. Caci i s-a zis: "destul iti este darul Meu, ca puterea
Mea intru neputinte se savarseste!" Si s-a supus, luptandu-se pana
in sfarsit. Sa ne supunem si noi, ca aceasta e soarta noastra.
Numai prin rabdare si printr-o lupta neincetata vom putea castiga
biruinta.
Sa nu uitam insa, pentru mangaierea noastra, ca nu ne luptam
singuri. Este Cel ce se lupta impreuna cu noi si Care S-a luptat
singur pentru noi, Cel puternic, care a biruit lumea. Si cine poate
deznadajdui avand un ajutor atat de tare?
Dorire
Dumnezeule! Viata nu este decat osteneala si durere. Nu ne lipsi
nici o clipa de ajutorul Tau! Nu ne lasa sa cadem in ispite, ci ne
apara cu puterea Ta.
Hotarire
Noi ne vom aduce aminte totdeauna de acest cuvant al Tau:
"Privegheati si va rugati, ca sa nu cadeti in ispite".
Oricat de grea ar fi lupta, care ne sta inainte, nu ne vom
descuraja, fiindca Tu esti ajutorul nostru.
Gandul
XVII
al credintei nesovaielnice
"Unde este Dumnezeul tau?" (Psalm 41)
Aceasta intrebare, pe care o auzea neincetat Proorocul si
Imparatul David de la vrajmasii lui, il facea sa verse lacrimi ziua
si noaptea. In mijlocul nenorocirilor de care se vedea apasat,
singura lui mangaiere era de a-si aduce aminte de Dumnezeu.
"Adusu-mi-am aminte de Dumnezeu, zicea el, si m-am veselit". Cu
toate acestea, totul parea intocmit spre a-i rapi aceasta mangaiere
atat de dulce. Vrajmasii sai, vazandu-l gonit si silit sa fuga
pentru a se ascunde de insusi fiul sau, ii aduceau aminte, in
batjocura, de credinta si nadejdea sa in Dumnezeu.
Unde este Dumnezeul tau? - ii ziceau ei - acel Dumnezeu pe care
tu il socoteai ajutorul si scaparea ta? Sa te scape acum din mainile
noastre!
Aceste cuvinte desarte n-ar fi patruns pana in inima Sf. Prooroc
David, ci le-ar fi respins, daca n-ar fi auzit rasunand aceste
cuvinte chiar inlauntrul lui, povara suferintelor devenind astfel si
mai apasatoare.
Ce stare dureroasa! Afara vrajmasii care-l defaimau, aratandu-i
starea de parasire in care se afla, cu toata credinta sa in Dumnezeu
si paza Legii Lui, iar in sufletul sau, vrand sa caute mangaiere, nu
afla decat indoiala si lupte. Nu se ridicau in acel suflet, zguduit
de furtunile ispitelor si plin de durere, decat ganduri posomorate,
care, unite cu vrajmasii lui, ii strigau: "Unde este Dumnezeul tau?
El Si-a retras apararea si darul Sau! Ce-ti folosesc acum toate
faptele tale cele bune? Fugi dar in singuratate, departeaza-te in
munti pustii, ca o pasare gonita de vanatori; si cine stie daca si
acolo vei scapa de primejdia ce te ameninta!"
Cati drepti se afla in aceleasi suferinte chiar si in ziua de
astazi! Iar lumea, martora suferintelor lor, nu arata nici cea mai
mica compatimire. Suferintele lor sunt chiar un fel de triumf pentru
vrajmasii binelui. "Unde este Dumnezeul lor? - striga ei in
batjocura - ce le foloseste astazi ca s-au deosebit de ceilalti
printr-o viata pilduitoare si de jertfire? ca au implinit cu
credinta datoriile religioase? ca au vrut sa devina cei mai cinstiti
oameni?" Dar ce e si mai trist, este ca poate chiar si in inima
acelor drepti se ridica ganduri de murmur si de descurajare. "Unde
este dar Dumnezeul meu? M-a parasit oare in prada atator rele
nesuferite?", asa striga dreptul obosit de dureri.
O, voi! care va aflati prada cumplitelor dureri, a patimilor si
suferintelor! Varsati inaintea Domnului rugaciunile voastre,
spuneti-I Lui necazul vostru, cum facea Imparatul David, si credeti,
plini de nadejde, ca suferintele voastre vor trece. Zilelor
furtunoase urmeaza zile senine; si de veti rabda cu curaj, veti
vedea bunatatile Domnului in pamantul celor vii, in corturile
dreptilor, unde cantari de veselie vor urma suspinelor si lacrimilor
ce le-ati varsat pe pamant. Inca putina rabdare si Domnul se va
arata in ajutorul vostru, veti vedea fata Lui si va veti bucura.
Dorire
O, suflete al meu! In mijlocul suferintelor si al durerilor ce te
apasa, inalta-te catre Facatorul tau, fii mai presus decat vrajmasii
tai!
Hotarire
Cele pamantesti sunt trecatoare, voi atinti privirile catre
ceruri si ma voi ruga neincetat cu David: "Degraba auzi-ma, Doamne,
ca a slabit duhul meu, sa nu-Ti intorci fata Ta de la mine, ca sa nu
ma aseman celor ce se pogoara in groapa" (Psalm 142). Drumul ramas
de alergat este foarte scurt, si Domnul este aproape de mine, ca sa
ma intareasca.
Gandul
XVIII
al pacii sufletesti
"Sa nu se tulbure inima voastra" (Ioan)
Cum este cu putinta, ca sa nu se tulbure inima, cand pacatele
noastre vor fi totdeauna inaintea noastra? "Pacatul meu inaintea mea
este pururea". Poate sa se bucure de pace cel ce n-a trait in
nevinovatie? Poate negresit, daca, adanc caindu-se, va fi zis adesea
cu David: "Gresit-am Domnului"! Numai pentru cel ce nu urmeaza
aceasta regula, sufletul aceluia se va afla in tulburare nenorocita,
care este chinul vietii. "Intru mustrari, pentru faradelegi, ai
pedepsit pe om si ai subtiat ca panza de paianj en
zilele lui".
Omul este din fire supus la slabiciuni si greseli. Pacatul este
pentru om; dar a nu se mai pocai si, ce este mai rau, a deznadajdui
este pentru satana, fiindca numai el a pierdut tot, chiar si
nadejdea. Deznadejdea este iadul pe pamant. Vesnicul vrajmas al
neamului omenesc ar vrea ca sa ne faca sa suferim muncile iadului si
in viata aceasta chiar; si dupa ce ne-a tarat in pacate, isi da
toata silinta sa ne insufle deznadejde. Mai inainte de a cadea in
cursele lui, ne orbeste, ca sa nu vedem dreptatea judecatii lui
Dumnezeu, si, indata ce am pacatuit, ne face sa vedem vina in toata
asprimea ei, cum si el insusi o vede.
Inimi care ati fost amagite si cazute in pacate, uniti-va si
plangeti, dar nu va aruncati in pacatul deznadejdii! Caci
deznadejdea nu vine de la Dumnezeu, pe care apostolul Il numeste
Dumnezeul pacii. Cadeti inaintea Aceluia, pe Care L-ati maniat, si
El va va da bucuria mantuirii Sale. Dupa ce ati defaimat marirea Lui
prin greselile voastre, aruncati-va inaintea bunatatii Sale, varsati
lacrimi, si dragostea Sa este gata sa va primeasca.
Nu credeti ca ati pierdut tot, daca ati cazut in oarecare
greseli, de care, caindu-va, veti primi iertare - este mai rea
deznadejdea, decat cele mai grele pacate. Aduceti-va aminte ca
virtutea unui mare numar de oameni sta nu intru a nu fi pacatuit, ci
mai ales intru a se ridica indata dupa pacat si a se indrepta. Un
suflet descurajat este cu totul in puterea vrajmasilor mantuirii
sale; este ca ostasul care, in loc sa se lupte, arunca armele si se
preda.
Fie-ti pacatele totdeauna inaintea ta, ca sa te tii in umilinta
si in neincredere fata de tine insuti. Cainta sa-ti fie nemarginita,
dar deznadejdea inima ta sa nu cuprinda. Pocainta are bucuriile ei
si lacrimile pe care le trage din inima sunt mai mangaietoare decat
oricare mangaieri omenesti.
Dorire
Doamne al milei! Tu cunosti slabiciunea firii noastre, deci nu
defaima inima mea cea umilita si smerita!
De mila Ta este plin pamantul si bunatatea Ta acopera cerurile.
Fa Preabunule ca sa nu ma descurajez, oricat de mare ar fi
numarul greselilor mele! Da-mi cuget de pocainta si de indreptare!
Hotarire
Voi departa de la mine gandurile deznadejdii si ale fricii, care
sunt impotriva bunatatii si milostivirii Tale celei nemarginite.
Insa ma rog Tie: lumineaza pasii mei si-i indrepteaza pe cale
poruncilor Tale celor prea sfinte si mantuitoare.
Gandul
XIX
al bunei mahniri
"M-am plecat si m-am garbovit catre pamant; toata
ziua umblu plin de mahnire" (Psalm 33 - 6)
Pricina acestei dureri
adanci a proorocului David era aducerea aminte de pacatele sale,
care ajunsese sa fie o povara apasatoare pentru inima lui. Celelalte
suferinte ale lui nu erau nimic in comparatie cu aceasta. Si,
intr-adevar, ce este mai dureros si mai umilitor pentru suflet decat
gandul ca L-am maniat pe Dumnezeu cu pacatele noastre, si-L maniem
in tot ceasul? Daca am avea a ne cai numai pentru trecut, daca in
timpul de fata am fi mai indreptati si daca am fi incredintati ca in
viitor vom avea mai putine pricini de a ne mustra constiinta,
durerea noastra ar fi oarecum mai usoara. Dar gandul muritorului se
pleaca spre cele rele din tineretea lui, si relele obiceiuri se fac
fire, de nu vom lupta cu statornicie pentru a le birui.
Nu trebuie sa ne paraseasca niciodata intristarea ca am maniat pe
Dumnezeu cu pacatele noastre si am calcat poruncile Lui cele sfinte.
Dar o inima sfasiata de cunostinta greselilor se cuvine sa o
sprijinim prin curaj si nadejde in Dumnezeu, iar nu sa facem ca,
prin deznadejde, ranile pricinuite de pacate sa sangereze din nou.
Va fi destul sa ne aducem aminte ca, daca pacatele noastre sunt
multe si mari, mila lui Dumnezeu este nemarginita, pentru cei ce se
pocaiesc. El a venit in lume sa caute oaia cea ratacita. El a zis
ca: "n-au trebuinta cei sanatosi de doctor, ci cei b olnavi"
si ca n-a venit sa cheme pe cei drepti la pocainta, ci pe cei
pacatosi. Smereste-te deci, muritorule, inaintea lui Dumnezeu!
Cunoaste-ti greselile, fara a te inspaimanta de caderea ta! Ai
cazut? Scoala-te! Ca daca a pacatui este in firea omului, nu mai
putin sta in puterea lui sa se pocaiasca si sa se indrepteze.
Dorire
Sa mergem dupa Iisus, Care ne cheama zicand: "Veniti catre Mine
toti cei osteniti si obositi de pacate, si Eu va voi odihni pe voi"!
O! cat este de bun Dumnezeul lui Israil celor drepti la inima!
Hotarire
De aceea sa ne smerim inaintea Lui pentru greselile noastre. Insa
nu trebuie sa ne descurajam, nici sa deznadajduim. Caci El este gata
sa ne primeasca, numai de vom avea cainta si intoarcere adevarata;
fiindca El cunoaste neputinta si slabiciunea firii noastre omenesti
- si acolo unde se inmulteste pacatul, acolo prisoseste si darul
Sau.
Gandul
XX
al nedespartirii de Iisus
"Doamne, noaptea se apropie; ramai cu noi" (Luca
24)
Cu aceste cuvinte, cei doi ucenici din Emaus se sileau
sa opreasca la ei pe Domnul,
cu care calatoreau impreuna. Desi nu-L recunoscusera inca, inimile
lor se aprinsesera la auzul dumnezeiestilor Sale cuvinte. Ziua se
pleca spre seara si ei, trasi de o putere nevazuta, rugau pe
Mantuitorul lumii sa ramana cu ei.
Fericit si de o mie de ori fericit este omul care se afla aproape
de Iisus, cand zilele de bucurie vor inceta sa mai straluceasca
pentru el, cand noaptea nenorocirilor si a durerilor se va apropia,
iar el face totul pentru a-L tine langa sine pe bunul Iisus,
zicandu-I asemenea ucenicilor: "Doamne, noaptea se apropie; ramai cu
noi!"
Prin credinta, nadejde si dragoste vom tine pe Iisus langa noi.
In acest chip ne vom face vrednici ca sa se arate noua si sa
petreaca intru noi, ca sa ne mangaie in intristari si nenorociri.
Ce vom face fara El, cand ne inconjoara noaptea cea intunecoasa a
durerilor si a ispitelor de tot felul? Dar fiind El cu noi, de ce
avem a ne teme? Nu este El lumina si pacea lumii? Inima noastra,
apasata de suferinte si mahnire, s-ar sfarama, daca ar fi lasata sa
reziste singura. Dar cand va rasuna in ea glasul Cuvantului, se va
aprinde de dragoste, ca si cele ale ucenicilor din Emaus. Atunci
ce-i mai pot face loviturile intristatoare ale vietii?
"Doamne! noaptea se apropie". Sa ascultam pe Iisus, Care ne
lamureste ca noi nu putem castiga Imparatia lui Dumnezeu decat prin
suferinte, fiindca El Insusi a suferit pana la moarte, ba inca
moartea Crucii! De vom asculta cu luare aminte dumnezeiescul Sau
glas, cate lucruri mantuitoare ne va invata privitoare la fericirea
noastra, si in viata aceasta si in cea viitoare! Invataturile Sale
nu pricinuiesc niciodata dezgust ori neplacere. Odata daca L-a
ascultat cineva, nu se mai teme decat sa nu-L paraseasca. "Ramai cu
noi"! Cuvintele Sale fac inima sa nu mai simta nimic altceva decat
dragostea Sa. Ce ne pasa atunci de cele ce se petrec inafara
noastra? Suntem nebiruiti de tulburare si de descurajare, fiindca
toate cuvintele lui Iisus indulcesc amarul suferintelor noastre.
Dorire
Doamne, Doamne! ramai cu noi, ca noaptea se apropie, aceasta
noapte in care nu vedem ce putem face. Dar daca Tu vei fi Lumina
noastra, de cine ne vom teme?
Hotarire
Ma voi departa adesea in singuratate, ca sa aud cuvintele
Tale. In mijlocul durerilor care ma intristeaza, cea mai mare
suferinta ar fi daca Te-ai departa de mine.
Ma voi sili deci sa Te tin aproape de mine prin rabdare,
supunere si lasare cu totul in voia Ta cea sfanta.
Gandul XXI
al tariei sufletului
"Nu ne vom teme, cand se va tulbura pamantul"
(Psalm 15)
Crestinul,
intemeiat pe nadejdea in Dumnezeu, este neclintit in mijlocul
tulburarilor acestei vieti. Lui nu-i lipseste niciodata puterea,
curajul si mangaierea. In inima sa domneste o pace, pe care nimeni
nu poate sa i-o rapeasca, stiind ca soarta lui se carmuieste de Cel
Preaputernic, fara a Carui voie nimic nu se poate face.
Nu este asa insa cu aceia care sunt lipiti de lume. Ei sunt
supusi la toate prefacerile si tulburarile. Razboaiele, nenorocirile
obstesti, mortile, loviturile impotrivitoare ale soartei si alte
atatea rele care acopera pamantul ii umple de amaraciune
necontenita. In tot cursul vietii sufera si ajung la ceasul cel mai
de pe urma, fara a fi gustat o clipa de fericire.
Crestinul nu este impilat de nici o impotrivire, zice sfantul
Ciprian, nici de nenorociri obstesti si nici de cele ale insului.
Traind mai mult in duh decat in trup, biruieste slabiciunile
trupului, prin taria sufletului. Are rabdarea tare, pe care i-o da
religia. Este totdeauna multumitor si recunoscator lui Dumnezeu.
Priveste cu acelasi ochi si cele bune din viata, cat si relele. Fara
a pierde vreodata linistea sufletului sau, ramane neclintit in
mijlocul furtunilor lumii si asteapta in pace timpul linistit al
implinirii dumnezeiestilor fagaduinte. Credinta si nadejdea sa il
sprijina si-l ridica din mijlocul ispitelor lumii. Virtutea sa
ramane statornica si nemiscata, iar inima sa este intarita de o
putere dumnezeiasca.
Daca se intampla vreodata ca sa slabeasca in nenorociri, ii va
fi destul sa ridice ochii la cer, sa ceara ajutorul
Atotputernicului, si se inalta, fara zabava, mai presus de orice
ispita si nenorocire.
Daca religia nu ar fi de nici un alt folos omului, decat numai
sa-l faca mai puternic decat ispitele si intamplarile intristatoare
ale vietii, si tot am putea sa o numim, fara teama de a gresi,
binefacatoarea neamului omenesc.
Deci sa plangem soarta celor ce sunt lipsiti de aceasta
mangaiere, pe care o poate afla muritorul pe pamant, atunci cand
oamenii il parasesc cu totul, ori nu sunt in stare sa-i ajute.
Religia are in sine
balsamul vindecator al tuturor ranilor ce le pricinuiesc
nenorocirile si durerile sufletesti.
In vremea cand valurile ispitelor, inaltandu-se pana la nori,
ne ameninta cu inecul, cand furtuna sufla manios peste capetele
noastre si cand pieirea noastra pare sigura, numai la limanul
religiei aflam scapare. Atunci Cine altul poate sa porunceasca marii
si vanturilor sa se linisteasca? Numai Domnul puterilor!
Dorire
Fericiti sunt cei ce, in vremea zilelor de durere, au invatat
sa gaseasca scapare in ajutorul si umbrirea Celui Preainalt,
ascunzandu-se in corturile Lui in ziua rautatilor, cei ce striga cu
David: "Domnul este scaparea mea si Mantuitorul meu, de cine ma voi
teme? Domnul este aparatorul vietii mele, de cine ma voi infricosa?"
Hotarire
Eu voi trai in buna credinta si voi pasi cu curaj peste toate
piedicile. Imi voi intari inima si voi chema ajutorul Celui
Preaputernic.
Gandul XXII
al celor cinci minute
"Inca putin timp" (Ioan, Cap. 16)
Religia nu cere de la
noi nesimtire in nenorociri, ea se impaca foarte bine cu natura
noastra, care ne arunca adesea intr-o mahnire covarsitoare, si nu se
apropie decat de cei ce nu mai au nadejde. Insa deznadajduiasca-se
numai aceia care nu astepta alta viata si cei care se desfata in
toate placerile si bucuriile, in viata aceasta trecatoare.
Crestinul stie ca el este calator aici, pe pamant, si ca
timpul incercarii se va sfarsi odata. In mijlocul suferintelor si al
necazurilor vietii, el aude pe Mantuitorul, Care-i spune, ca
altadata Apostolilor: "Inca putin timp si Ma veti vedea". Aceasta
fagaduinta il mangaie si ii ridica si curajul cel pierdut. Ce sunt
cativa ani ori cateva luni in comparatie cu vecia? Ce om nu ar primi
sa sufere cea mai cumplita durere, timp de cinci minute, cu
conditia insa ca dupa aceea sa se bucure de cea mai mare fericire pe
pamant, timp de cinzeci de ani? Ei bine, de vom cugeta serios, vom
cunoaste ca viata cea mai lunga, in alaturare cu vesnicia, este mai
putin, incomparabil mai putin decat cinci minute fata de cinzeci de
ani .
Sa ne aducem aminte de atatia
drepti, care au suferit pe pamant, si acum se bucura in ceruri de
sute si mii de ani. Cat de scurt trebuie sa li se para acum timpul
suferintelor de pe pamant, in alaturare cu nemarginitul timp, in
care se veselesc si se vor veseli de vederea fetei lui Dumnezeu si
de bunatatile ceresti, pe care ochiul nu le-a vazut, urechea nu le-a
auzit si la inima de om nu au ajuns!
"Inca putin timp"! Deci curaj si rabdare! Sa ridicam ochii si
vom vedea limanul la care o sa ajungem; nu suntem departe, se poate
ca o suflare de vant prielnic sa ne ajute sa intram in acest liman,
mai inainte de a ne gandi noi.
Sa plecam urechea, caci suntem asa de aproape de tarm, incat
putem sa auzim cantarile de veselie ale celor ce ne-au luat-o
inainte. Inca putin timp si vom uita durerile pe care a trebuit sa
le suferim in timpul calatoriei noastre.
Cate rele si ce suferinte nu poate indulci aceasta mantuitoare
cugetare! Aceasta a pricinuit sfintilor rabdarea cea neclintita. Ei
au cunoscut, asa cum ne zice Sf. Pavel, ca nu sunt vrednice
patimirile vremii de acum, fata de slava ce ni se va descoperi noua.
Crestine! priveste viata ca pe o scurta calatorie si trage din
ea concluzia ca toate sunt desertaciuni: suferintele ca si
placerile, cu deosebirea ca numai placerile, chiar si nevinovate,
dupa ce trec, lasa un pustiu in suflet - iar suferintele pot sa-ti
aduca mult folos sufletesc.
Dorire
O! cine n-a invatat la scoala suferintelor, nu stie nimic!
Catre aceasta de vei rabda, multumind, vei castiga viata cea
vesnica.
Hotarire
Asadar, cand vin zile de dureri si ispite, intareste-te intru
Domnul, Care a suferit pentru tine! Rabda cu multumire, aducandu-ti
aminte de aceste cuvinte ale Lui: "Inca putin timp si Ma veti
vedea"!
Increde-te in Dumnezeu
in nenorociri, si te roaga Lui!
Dumnezeule si Domnul
meu! Tu esti tot numai dragoste. Catre Tine vin si chem ajutorul
Tau. Inima mea este plina de intristare. Tu ma poti ajuta si cred ca
ma vei ajuta, ca Tu esti Dumnezeul meu, si cel ce are nadejdea intru
Tine, nu se va rusina. Preabunule, Tu ai poruncit sa batem si ni se
va deschide. Iata, acum bat la usa milostivirii Tale si-Ti cer
apararea. Tu esti Domnul si Parintele meu si nu vei lepada pe fiul
Tau.
Este adevarat ca am calcat adesea poruncile Tale sfinte, dar
imi cunosc greseala si ma intorc la Tine, caci aceasta o ceri in
Sfanta Ta Evanghelie.
Vin catre Tine. Intinde-Ti bratul milei Tale, Parinte
indurate! Sunt incredintat ca nu ma vei lipsi de ajutorul Tau cel
puternic, ca Tu esti tot dragoste. Tu ai sadit acesta dragoste in
inima muritorilor si le-ai poruncit sa se iubeasca. Tu, Preabunule,
ai poruncit sa facem bine fratilor nostri, sa mangaiem pe cei ce
sunt in nevoi si pe cei ce sufera. Cunosti, Stapane, ca, de am facut
vreun bine, este numai prin ajutorul si puterea Ta. Si acum, cand
sunt in durere si intristare, oare nu voi afla scapare si ajutor de
la Tine?
Tu ai zis, Dumnezeule: "Ceea ce veti face unuia din cei mai
mici dintre voi, Mie ati facut". Aducandu-ti aminte de aceasta
fagaduinta a Ta, binevoieste a o implini. Tu cunosti inima si vointa
mea, stii ca totdeauna am suferit cu cei ce sufera, am plans cu cei
ce plang, am intins mana de ajutor celui sarac si neputincios, am
sfatuit pe cel necunoscator si prost, si am sprijinit pe cel ce se
poticnea sa cada. Toate acestea le-am facut nu cu puterea mea, ci cu
a Ta Preabunule. Nu le arat aici ca sa ma laud ca fariseul, ci ca sa
dezvelesc inaintea Ta cele ascunse ale inimii mele si sa-ti cer
ajutor si mangaiere, in durerea care ma apasa.
Cu aceste simtaminte, alerg la
ajutorul Tau si-Ti cer scapare. Nu cer nimic impotriva voii Tale
celei sfinte. Ma las cu totul in bunatatea Ta, fiind incredintat ca
Tu ma vei scapa, daca aceasta va fi de folos mantuirii mele. Daca
insa, in tainele Tale, Tu ai hotarat sa prelungesti suferintele
mele, trimite-mi, Preaputernice, curaj ca sa sufar fara cartire, asa
cum au suferit pe pamant atatia alesi ai Tai. Nu vreau sa calc
niciodata in mod constient vreo porunca a Ta. Iarta-mi insa,
Preaindurate, greselile pricinuite din
nestiinta, ratacire si slabiciune - fiindca inima mea este totdeauna
a Ta si, gresind, ma intorc neintarziat la Tine.
N-am nadajduit niciodata in ajutorul omenesc, ci intru Tine,
Care povatuiesti inimile si pasii nostri. Nu m-am mandrit niciodata
pentru binele pe care l-am putut face, stiind ca binele vine de la
Tine, Care esti izvorul a toata bunatatea - numai raul este
lucrul omului.
Voia Ta este ca toate fapturile Tale sa fie fericite, Doamne.
Fa ca nenorocirile care ma apasa sa-mi fie de folos sufletesc si
mantuitoare experienta. Tu ai zis ca nu voiesti moartea pacatosului
si esti gata sa-l primesti pe cel care se intoarce la Tine cu inima
umilita. Nu ma parasi in durerea ce ma apasa, o Dumnezeule
puternice! Da-mi mijloace sa ma ridic si sa fiu folositor, atat mie,
cat si fratilor mei oameni. Faptura mainilor Tale Te striga cu
durere! Fiul cel ratacit se arunca in bratele Tale parintesti. Il
vei lepada oare de la Tine? O, nu! Aceasta nu se potriveste
bunatatii si indelungii rabdarii Tale. Credinta mea este
tare in fagaduintele Tale, ca si nadejdea mea in milostivirea Ta cea
nemarginita, iar dragostea mea nu se dezlipeste de Tine, Care esti
tot numai dragoste.
Plin de aceasta cunostinta, cred ca bunatatea Ta nu ma va
parasi pana in sfarsit. |