Gandul I - despre usurare in boli grele - "Doamne, iata
acela pe care iubesti, este bolnav"
Gandul II - despre boli cumplite pentru incercare - "Caile
Tale Doamne arata-mi, si cararile Tale ma invata"
Gandul III - despre suferinta pentru Dumnezeu - "Toate le
pot intru Cel ce ma intareste"
Gandul IV - despre boli cumplite pentru pacate - "A
trebuit ca Hristos sa sufere"
Gandul V - despre iubirea de Hristos - "Asa a iubit
Dumnezeu lumea, incat pe singurul Sau Fiu L-a dat"
Gandul VI - despre boala ca lucrare a mantuirii - "Iata
acum ziua mantuirii"
Gandul VII - despre boala ca prilej al mantuirii - "In
ziua necazului am cautat pe Domnul"
Gandul VIII - despre boala ca datorie - "Faca-se voia Ta!"
Gandul IX - despre bolile parintilor - "Stim ca celor ce
iubesc pe Dumnezeu toate li se lucreaza spre folos"
Gandul X - despre impartasire de la inceputul bolii -
"Doamne, grabeste a-mi ajuta!"
Gandul XI - despre impartasire de la inceputul bolii
(2) -
"Iata, Imparatul tau vine la tine"
Gandul XII - despre multumire pentru vindecare - "Doamne
Dumnezeul meu, am strigat catre Tine si m-ai vindecat"
________
Gandul I
despre usurare in boli grele
"Doamne, iata acela pe care iubesti, este
bolnav" (Ioan, Cap. 11)
Suflete care suferiti in
voi insiva si in trupul ce-l purtati, faceti adesea aceasta scurta
rugaciune catre Domnul si ziceti cu caldura: "Doamne, iata acela pe
care iubesti, este bolnav" . Trupul meu, obosit de durere, nu este
decat o rana. Sufar cumplit. Nu am odihna nici noaptea, nici ziua.
Boala a sfaramat oasele mele ca un leu furios. Frigurile arzatoare
ma chinuiesc. Aceasta casa de lut, ce ai binevoit a mi-o da spre
locuinta, este aproape sa cada in ruine, daca Tu nu o vei sprijini
in graba si nu vei opri raul ce ma chinuieste.
"Acela pe care Tu iubesti este bolnav" - puterile ma parasesc,
iar sufletul meu, apasat de suferintele trupului, nu poate sa se
inalte catre Tine. Adeseori curajul si rabdarea imi lipsesc cu
totul. Uit bunele hotariri, si poate adesea imi scapa suspine si
cuvinte de cartire. O, Doamne! nu ma parasi! Tu, Care m-ai iubit
atata, Care m-ai incarcat de binefacerile Tale! Acum, mai mult decat
oricand, cunosc cata trebuinta am de ajutorul Tau. Cu ce pot sa-mi
ajute oamenii cei slabi si neputinciosi ca si mine? Acum cunosc din
experienta ca Tu esti singura mea tarie si mangaiere, si ca fara de
Tine nu voi putea face nimic.
Iata, acest trup, pe care Tu l-ai alcatuit din tarana si l-ai
insufletit, este prada stricaciunii - binevoieste a-mi trimite
vindecare. Iar daca ai hotarat sa ma cureti prin suferinta,
trimite-mi, Preaindurate, tarie si rabdare. Fa ca sa-mi aduc aminte
de ranile ce Tu le-ai suferit, in vremea patimilor Tale, pentru
mantuirea mea.
Iata sufletul, ce atat l-ai iubit, incat Te-ai dat pe Tine la
moarte, pentru ca sa-l rascumperi, este in suferintele cele mai
cumplite - grabeste-Te sa-l ridici! Fie-Ti mila de durerile mele, ca
altadata de Lazar! Zi si pentru mine: "Eu venind, il voi vindeca pe
el"! Daca ceasul eliberarii de aici n-a sosit, atunci spune numai un
cuvant, si ma vei vindeca. Tu esti ajutorul celor din nevoi. Vezi
suferintele si durerile mele si vino in ajutorul fapturii Tale, pe
care ai rascumparat-o cu scump sangele Tau.
Dorire
Voiesc sa primesc cu rabdare amarul pahar al suferintelor,
fiindca sunt incredintat ca vine de la Tine, Care ma iubesti ca un
Parinte P reabun!
Hotarire
Voi cugeta necontenit ca suferintele vin din cauza greselilor
mele si ca Tu, fiind fara de pacat, ai patimit ca sa ma ridici pe
mine din stricaciune si din moarte, si aceast gand ma va intari,
pana in clipa in care bunatatea Ta va considera ca-mi poate spune si
mie: "Scoala, ia-ti patul tau si umbla!"
Gandul
II
despre boli cumplite pentru
incercare
"Caile Tale Doamne arata-mi, si cararile Tale ma
invata" (Psalm 24)
Ce am gresit inaintea lui Dumnezeu, de ma pedepseste atat de
cumplit? Iata ce auzim spunand, in fiecare zi, pe aceia care, in
suferintele provocate de boli, nu vad decat o certare a dreptatii
dumnezeiesti. Chiar si Apostolii erau in aceeasi amagire atunci cand
Il intrebau pe Mantuitor despre orbul din nastere: cine a gresit?
Iar El le raspundea: "Nici acesta n-a gresit, nici parintii lui, ci
ca sa se arate lucrurile lui Dumnezeu".
Daca bolile ar fi intotdeauna o pedeapsa pentru pacate, pentru ce
atunci vedem atatia oameni, care petrec in nelegiuiri, bucurandu-se
de o desavarsita sanatate, in vreme ce atatea fapturi virtuoase isi
petrec mare parte a vietii lor in suferinte si boli? Inceteaza deci
sa te plangi, cand esti bolnav, ca si cum ai suferi pentru greselile
pe care le-ai facut.
Se cuvine ca lucrurile lui Dumnezeu sa se arate in tine, si
aceasta este cauza suferintelor si a neputintei tale. Se cuvine ca,
prin viata si suferintele lui Iisus, in trupul tau cel stricacios,
sa te invrednicesti si maririi Lui. Tobie slavea pe Dumnezeu
pentru lucrurile Sale cele bune, dar
Il preamarea
si mai mult, prin supunerea si rabdarea sa, dupa ce orbise. Mai ales
atunci necredinciosii au avut prilejul sa cunoasca cat de minunat
este Dumnezeul lui Israil intru slugile Sale.
Aceasta dovedeste ca nu dreptatea dumnezeiasca este cea care ne
pedepseste, ci milostivirea Sa, care ne incearca prin suferinte, ca
pe masura ce suferintele noastre se adauga, sufletul se intareste.
Omul cel din launtru se desavarseste pe masura ce omul cel din afara
se strica. Bolile slabesc patimile trupesti, iar sufletul isi
pastreaza mai usor curatenia sa. Pentru ce te intristezi ca ai
pierdut unul din madularele tale, cand sufletul tau n-a pierdut din
taria sa?
Numai bolile sufletesti sunt intr-adevar rele, si cu toate
acestea noi prea putin luam aminte la acestea. Sa nu gandim
niciodata astfel.
Dorire
O, Dumnezeul meu! fie ca, ori de vom trai, ori de vom muri, sa se
faca toate pentru marirea Ta!
Fa ca toate cele ce ne vin din dreapta Ta judecata si din
intelepciunea Ta sa le primim cu rabdare si multumire, si din toate
sa tragem folos sufletesc!
Hotarire
Voi socoti fericiti pe cei care sufera cu rabdare, caci si prin
ei se preamareste Dumnezeu.
Voi cunoaste ca oricare din suferintele noastre este un adaos la
meritele noastre, fiindca prin suferinta ne intarim in lucrarea
faptelor bune.
Gandul
III
despre suferinta pentru Dumnezeu
"Toate le pot intru Cel ce ma intareste" (Filipeni
4)
Bolile si moartea sunt uneori pedeapsa pacatelor noastre, se
cuvine dar sa le primim, si pe una si pe alta, cu rabdare. Durerea
ne face sa suferim si sa plangem, dar Insusi Dumnezeu-Omul Iisus a
varsat lacrimi pe Cruce, ca sa ne arate ca nesimtirea nu este o
virtute.
Dar Dumnezeu, Care ne incearca prin suferinta, nu ne lipseste de
taria trebuincioasa pentru a putea noi sa primim povata durerilor,
asfel incat, daca vom cadea prada deznadejdii, sa nu avem nici o
scuza. Deci aceasta disperare nu poate fi decat din slabiciunea si
lipsa noastra de curaj. Nimeni nu-si poate inchipui cat este omul in
stare sa sufere, cand are o vointa tare si o hotarare statornica.
Ce sunt neodihna si supararile pricinuite de boli, pentru care
atat ne plangem? La cata neodihna, la cate suparari nu ne supunem
noi de bunavoie, cate lipsuri suferim, numai si numai ca sa
satisfacem niste patimi pierzatoare! Cate nopti fara somn petrece
desfranatul, iubitorul de argint, jucatorul de carti si ambitiosul!
La cate osteneli nu se supun ostasii, pentru iubirea de slava
pamanteasca! In cate nevoi cad negustorii, care calatoresc pe luciul
marilor si prin pustiuri nelocuite, pentru pofta aurului. Iar cand
trebuie sa ne imbarbatam si sa suferim cu curaj cateva zile de
boala, ne vaitam, plangem si cartim? Pentru ce omul numai atunci sa
aiba putere, cand face un lucru din propria lui voie? Iar cand
Dumnezeu ii trimite o incercare, sa fie atat de slab si fara curaj?
Adevaratul crestin insa nu face asa, el stie sa sufere. Rezemat
in credinta si nadejde, merge cu curaj pe calea suferintelor si a
durerilor, luand hotararea de a purta cu rabdare jugul apasator,
care este pus pe fiii lui Adam, de cand pacatul a intrat in lume.
Dumnezeul meu, faca-se voia Ta! Iata tot raspunsul meu impotriva
cartirilor, pe care trupul ma sileste a le rosti. Puterea acestor
cuvinte este atat de mare, incat omul se odihneste pe patul durerii,
mai linistit decat pe patul desfatarilor. In acesta privinta, o
dovada de nezdruncinat este multimea Mucenicilor, care ne stau
pilda.
Sa nu ne miram de o religie care da atata putere omului de a
suporta si birui relele, ce sunt nedespartite de firea sa, ci sa
plangem din inima pe acei nenorociti, care sunt lipsiti de un ajutor
atat de puternic. Dar mai ales sa ne silim, in fiecare zi, a
insufleti credinta noastra, ca sa aflam in ea mangaierile de care
vom avea nevoie, cand zilele suferintelor si ale incercarii vor veni
peste noi.
Dorire
Dumnezeule, eu sunt gata sa sufar toate cu rabdare, ajuta
slabiciunii mele!
"Toate le pot prin Cel ce ma intareste pe mine".
Zi, Doamne, sufletului meu: "Mantuirea
ta sunt Eu!"
Hotarire
Ca sa ma incurajez, voi cugeta la toate cate le sufera oamenii in
aceasta lume ca sa-si satisfaca patimile lor.
De ce sa nu sufar eu pentru Dumnezeu, ceea ce altii sufera ca sa
castige bogatii, cinstiri si placeri ale acestei vieti?
Gandul
IV
despre boli cumplite pentru pacate
"A trebuit ca Hristos sa sufere" (Sf. Pavel)
O, voi! pe care o boala cumplita va tine pironiti pe patul
durerii! deschideti ochii vostri cei obositi, pe jumatate inchisi,
si ridicati-i la Cruce! Acel cap incoronat cu spini, acele maini si
picioare patrunse de piroane, acea coasta impunsa cu sulita si acel
trup acoperit de rani - va vor vorbi cu mai multa putere decat toti
invatatii si decat toate cartile din lume. Acela pe Care Il vedeti
suferind astfel este singurul Fiu al lui Dumnezeu, mai drept decat
toti dreptii, Care pacat n-a facut, nici s-a aflat viclesug in inima
Lui si Care se jertfeste pentru pacatele noastre.
Crezi tu ca durerile tale sunt ca ale Sale? Capul tau, care arde
de friguri aprinse, iti pricinuieste dureri mai iuti decat cununa de
spini? Limba ta este atat de uscata, cum era a Sa, cand a zis de pe
Cruce: "Mi-e sete" si ucigasii Lui I-au dat otet amestecat cu fiere?
Trupul tau este atat de obosit si atat de slab, cum era al Sau, cand
a ajuns la locul Capatanii, dupa ce pierduse atata sange, purtand
greaua povara a Crucii? Si pe langa aceste rani, la care nu se poate
gandi cineva fara groaza, s-au adaugat acelea facute in mainile si
picioarele Sale, cand L-au spanzurat pe Cruce - acestea erau oare
mai putin dureroase?
Fie cat de cumplite suferintele tale, gandeste-te ca tu suferi
pentru pacatele tale, iar Fiul lui Dumnezeu a suferit nevinovat, si
in suferintele Sale se ruga pentru ucigasii Lui, zicand: "Iarta-le
lor Parinte, ca nu stiu ce fac!"
Daca Hristos a trebuit sa sufere, pentru ca a luat asupra Sa
rascumpararea neamului omenesc, fiind fara de pacat, atunci noi nu
vom suferi oare pentru pacatele noastre? Stim ca a ne face partasi
maririi Sale, nu putem in alt chip, decat facandu-ne partasi
patimilor Lui.
Dorire
Desi impreuna cu Hristos sunt rastignit prin suferinte, nu ma voi
cobori de pe acesta cruce pana cand va voi El.
Iisus Mantuitorul si dragostea mea S-a spanzurat pe Cruce -
voiesc sa-I urmez Lui cu dragoste si rabdare.
Hotarire
In clipele in care suferintele mele vor fi mai mari, voi ridica
ochii la Iisus cel rastignit si voi uni durerile mele cu ale Sale.
Daca vreodata deznadejdea se va apropia de inima mea, imi voi
aduce aminte ca Hristos a trebuit sa sufere ca sa intre in slava Sa
- si eu trebuie sa sufar ca sa dobandesc iertarea pacatelor mele.
Gandul
V
despre iubirea de Hristos
"Asa a iubit Dumnezeu lumea, incat pe singurul Sau
Fiu L-a dat" (Sf. Pavel)
Care inima cu adevarat crestina nu se umileste la vederea Crucii
lui Hristos? Inseamna sa fi pierdut cineva orice simtamant de
credinta, ca sa poata trece cu nebagare-de-seama pe langa acest semn
al mantuirii noastre. Crucea este o voce care striga neincetat
oamenilor: "Asa a iubit Dumnezeu lumea, incat pe singurul Sau Fiu
L-a dat"!
A iubi este a da. Cine dar ne-a iubit mai mult decat
Dumnezeu, Care n-a
crutat pe Insusi Fiul Sau, ci L-a dat pentru mantuirea noastra?
A iubi este a suferi. Cine ne-a aratat mai multa dragoste decat
Iisus Hristos, Care a suferit pentru noi pana la moarte pe Cruce?
Iubim noi oare pe Dumnezeu? Ca sa stim aceasta sa cercetam ce
I-am dat noi Lui, sau ce am fi gata sa-i dam, daca ne-ar cere.
Iubim noi pe Iisus Hristos? Ii aducem noi dragoste pentru
dragoste? Ce am suferit pana acum pentru El? Aici, jos, nu este
adevarata dragoste fara suferinta.
Crucea, care ne vorbeste cu atata elocventa de dragostea lui
Dumnezeu catre noi, oare nu ne mustra de asemenea pentru
nemultumirea si impietrirea inimii noastre? Noi, in loc sa jertfim,
ce avem mai scump, pentru dragostea lui Dumnezeu, nu Ii dam nimic.
Nu suferim nimic pentru Rascumparatorul nostru. Crucea Lui ne
ingrozeste si nu voim niciodata s-o purtam cu El, suferind cu
rabdare ispitele si bolile ce ne vin in aceasta viata. Asadar, Il
iubim noi oare?
Sfantul Ignatie, in ajunul zilei cand urma sa fie dat fiarelor
salbatice, pentru ca nu voia sa se lepede de credinta sa, zicea
crestinilor care erau langa el: "Acum incep a ma face ucenic a lui
Iisus Hristos"! Oare eu ce sunt?
Dorire
Cine-mi va da, o, Dumnezeul meu, puterea sa Te iubesc, asa cum Tu
ne-ai iubit pe noi? O, Cruce! care stralucesti de dragostea lui
Iisus, aprinde inima mea!
Doamne! fa ca sa Te iubesc, adica sa sufar pentru Tine.
Hotarire
De cate ori voi vedea Crucea, voi zice cu Apostolul: "Astfel a
iubit Dumnezeu lumea", si ma voi deprinde sa jerfesc tot si sa sufar
orice pentru dragostea Sa cea nemarginita, ce a aratat-o pentru
mine.
Gandul
VI
despre boala ca lucrare a mantuirii
"Iata acum ziua mantuirii" (Corinteni 11)
Intre aceia care se bucura acum de fericirea nesfarsita, sunt
fara indoiala multi care isi datoreaza mantuirea lor bolilor ce i-au
muncit, mai inainte de a-i chema Dumnezeu la Sine.
Un oarecare traia in mijlocul desfatarilor si placerilor vietii,
robit cu totul de bunurile pamantesti. Lunile, anii curgeau pentru
el presarate cu flori, fara sa-si aduca aminte de mantuirea sa cea
vesnica si de folosul nemuritorului sau suflet. Ce ar fi ajuns daca,
fara veste, l-ar fi rapit moartea ca un fur si daca n-ar fi fost
izbit de o boala grea, cel putin cateva zile? Dar Dumnezeu a fost si
mai milostiv cu el si i-a trimis o boala indelungata. Asfel a
trebuit sa inceteze cu placerile amagitoare ale lumii si sa
imbratiseze lucrul mantuirii.
Singuratatea, in care boala il sileste sa stea, ii da timp de
a-si veni in fire si de a se gandi la faptele sale trecute. Si cand
a avut nevoie de mangaiere si n-a aflat-o imprejurul sau, atunci
si-a adus aminte de Dumnezeu si de religia Sa; a cugetat la moarte,
si la vesnicie si s-a intors din inima catre Dumnezeu.
O, cat de pretioase au fost pentru el suferintele! Astazi le
binecuvanteza in locasurile ceresti, caci fara ele ar geme acum in
asteptarea muncilor de veci, pregatite pentru toti aceia care isi
irosesc viata in placeri, in desfatari, in parasirea faptei bune si
in uitarea de Dumnezeu.
Zilele bolilor si ale suferintelor sunt deci zile de mantuire
pentru un mare numar de oameni, care fara acestea s-ar pierde pe
vecie. Dumnezeu nu-i cearta decat pentru ca sa-i vindece, si
suferintele ce le trimite sunt daruri ale milostivirii Sale.
Lumea poate sa judece cu totul altfel, dar aceste judecati nu se
potrivesc cu duhul credintei, neprivind lucrurile acestei
vieti,decat numai in legatura lor vremelnica. Noi insa, care am
primit darul lui Iisus Hristos, sa privim totdeauna, ca pe cel mai
mare bine, toate acelea care ne cheama la datoriile noastre si ne
pricinuiesc mantuirea cea vesnica. Adevaratul rau pe pamant nu este
decat acela care ne face sa pierdem sufletul nostru. Cat de mare
este numarul crestinilor pentru care "norocul", placerile si o
sanatate mereu infloritoare, au ajuns raul cel mai mare, neingrijind
de mantuirea lor si pierzandu-se pe vecie!
Noi sa ne bucuram de bunatatile lumii cu multumire, caci acestea
sunt daruri ale bunatatii dumnezeiesti, atunci cand le intrebuintam
bine si pentru marirea Sa. Dar daca suntem lipsiti de acestea, sa ne
aducem aminte ca cea mai sigura cale care duce la cer este calea
suferintelor.
Dorire
Dumnezeule! Tu bati adeseori trupul, ca sa mantuiesti sufletul
nostru.
Fie ca mai bine sa sufar pe pamant toata viata mea iubindu-Te,
decat, fiind plin de "noroc" si satisfactii, sa Te uit o singura zi!
Hotarire
Voi privi relele acestei vieti ca un izvor de merite pe vecie.
Imi voi aduce aminte, cand voi vedea suferind pe cei dragi, ca
zilele suferintei sunt zilele mantuirii si ma voi sili sa le insuflu
si lor aceste mantuitoare ganduri.
Gandul
VII
despre boala ca prilej al mantuirii
"In ziua necazului am cautat pe Domnul" (Psalm 76)
Putini oameni cauta pe Domnul in zilele lor fericite, dar multi
se intorc la El in zilele de suferinta si de intristare. De aici
urmeaza sa cunoastem ca incercarile acestei vieti sunt pentru
folosul suferintelor noastre. Si daca vom judeca lucrurile de aici
cu duhul credintei, vom cunoaste ca cei ce sufera in lume sunt
fericiti. Dar lumea nu gandeste asa si nu priveste decat la clipele
de fata, in schimb Evanghelia ne invata sa reducem toate la
mantuirea noastra cea vesnica.
Care vreme este mai potrivita, decat cea a bolilor, pentru a ne
aduce aminte de zilele trecute si a cugeta la anii veciei? Cat timp
este cineva sanatos, indeletnicirile neplacerilor si placerilor
vietii fac ca zilele si anii sa treaca, fara a mai putea gandi cum
se cuvine la lucrul cel mare al mantuirii, la faptele zilelor
trecute si la vecia care ne asteapta dupa moarte. Dar cand o boala
oarecare ne tine departe de zgomotul lumii, incepem sa ne gandim mai
serios. Atunci suntem mai dispusi sa ascultam glasul cel dinlauntru
al constiintei, iar acela ne cheama la datoriile noastre
religioase. Impotrivirile si bolile dezvaluie stralucirea amagitoare
a lucrurilor lumii, care ne inseala; ne fac sa vedem zadarnicia lor.
Odata lucrata in noi aceasta fericita schimbare, nu suntem departe
de Imparatia lui Dumnezeu.
Aceia pe care nenorocirile si bolile nu-i intorc la religie, sunt
intr-o impietrire, de care omul trebuie sa se cutremure. Pe acestia
suferintele ii intarata si le impietresc inima, pe masura ce mana
Domnului apasa peste ei si, in loc sa-si indrepte greselile
trecutului si sa se supuna fara cartire vointei lui Dumnezeu care
incearca sa-i vindece, ei se lupta de bunavoie impotriva ei. Vai!
acestor indaratnici, care nu vor sa se intoarca nici dupa certarile
trimise de cel Atotputernic si Preindurat, ca lor le va zice Domnul,
cum le-a zis candva si evreilor: "Trupul vostru nu este decat o rana
de la cap pana la picioare, ranile voastre se invenineaza din zi in
zi. Unde este plasturele sau alifia?" In loc de cainta pentru
pacate, nu se aud din gura lor decat gemete, si vai! poate hule si
blesteme! Dar daca cineva are cea mai mica urma de cainta, pentru
greselile sale, nu face asa, ci se smereste sub mana ce-l loveste,
iar bolile suferite cu rabdare se fac pricina de mantuire.
Cand va intelege omul interesul sufletului sau si va sti sa traga
folos din relele si suferintele acestei vieti? Fiindca nu este in
puterea omului sa scape de nenorocirile ce-l apasa, de aceea sa
traga folos din acestea pe vecie. Sa caute pe Domnul in ziua
necazului!
Dorire
Dumnezeul meu! fa sa-mi aduc totdeauna aminte de Tine, ca sa nu
gresesc in zilele fericite, iar in nenorociri sa sufar cu curaj.
Fa ca inima mea sa nu fie niciodata indaratnica si neatenta la
invataturile pe care Tu mi le dai, prin bolile si durerile ce-mi
trimiti.
Hotarire
Cand voi avea vreo durere sau boala, le voi privi ca pe o
cercetare a Domnului, pe care mi-o face prin bunatatea Sa, ca sa ma
atraga la El.
Voi sfinti timpul bolii gandindu-ma la anii petrecuti cu sanatate
si voi privi durerile ca un mijloc curatitor de pacate.
Gandul
VIII
despre boala ca datorie
"Faca-se voia Ta!" (Matei, Cap. 6)
Acesta rugaciune, atat de scurta, este cea mai frumoasa rugaciune
pe care poate s-o rosteasca un bolnav, iar sentimentul, pe care ea-l
exprima, cuprinde tot ce cere Dumnezeu de la el, in starea dureroasa
in care se afla.
Un bolnav nu poate sa mearga la Biserica, ca sa stea impreuna cu
credinciosii si sa asculte Sf. Slujba, dar poate sa se uneasca cu ei
prin gandire si sa aduca lui Dumnezeu rugaciunile sale. Daca va
suferi cu multumire si fara cartire, patul ii va fi ca un
jertfelnic, pe care se va aduce pe sine jertfa Celui ce S-a adus
jertfa pentru pacatele lumii. Daca in mijlocul durerilor si
suferintelor va zice, asa cum a zis Iisus: "Faca-se voia Ta",
suferintele lui vor fi curatirea pacatelor sale si vor fi bine
primite de Cel ce Se aduce jertfa, in toate zilele,
in bisericile noastre,
pentru pacatele lumii.
Un bolnav nu poate sa posteasca, nici sa se infraneze, deci este
aparat de cele mai multe porunci ale Bisericii, dar nu este nici un
minut, al zilei si al noptii, in care, prin rabdarea cu multumire a
durerilor care il chinuiesc, sa nu poata implini o datorie mai grea
decat acelea pe care Biserica le pune asupra noastra. El este lipsit
de toate cele ce pot maguli simturile, e supus la o dieta aspra si
dator sa ia doctorii amare si neplacute. Trupul sau este totdeauna
in neputinta, fara ajutor si, poate, fara nici o mangaiere. Ar dori
sa poata iesi afara din casa, sa se plimbe sau sa-si caute de nevoi,
dar ii este cu neputinta. Este prea multumit, daca i se permite
sa-si paraseasca patul cateva minute. Daca, in aceasta stare, el va
zice din inima catre Dumnezeu: "Faca-se voia Ta", suferintele lui
vor fi inaintea lui Dumnezeu deopotriva cu a tuturor ingreuiatilor,
care pentru dragostea Lui si-au omorat trupul, ca sa-si mantuiasca
sufletul. Va avea parte de rasplati rea
mucenicilor, caci, prin rabdarea sa, el marturiseste in fapta pe
Iisus cel rastignit.
Un bolnav nu poate sa se indeletniceasca cu datoriile starii
sale: ingrijirea casei, trebuintele familiei, indatoririle slujbei
sale, acestea ii sunt cu neputinta a le implini. Este de asemenea
despartit cu totul de societate, careia ii este nefolositor prin
slabiciunea si boala sa. Dar daca intrebuinteaza vremea bolii sale
intr-un chip folositor, daca, tinandu-si sufletul in liniste si
pace, va spune neincetat catre Dumnezeu: "Faca-se voia Ta", atunci
va putea spune cu incredere ca fiecare din ceasurile bolii sale vor
fi pentru el comoara de binefaceri, iar zilele petrecute in
neputinta trupului vor pricinui sufletului sau mantuirea vesnica.
Cu adevarat, aceasta scurta rugaciune si sentimentele pe care le
exprima cuprind toate datoriile unui bolnav. Prin ea el savarseste
ceea ce nu este in stare sa faca si ajunge astfel sa fie pentru el
un izvor de merite. Crestini bolnavi! spuneti in fiecare clipa, nu
numai cu buzele, ci si cu inima: "Faca-se voia Ta". Cu acesta ati
implinit tot ceea ce se cere de la voi, in acesta stare de
suferinta.
Dorire
Dumnezeul meu, fa ca voia mea sa se uneasca cu voia Ta! Da-mi
darul ca sa implinesc cu rabdare ceea ce Tu poruncesti si poruncesti
tot ce voiesti!
Hotarire
In toate clipele vietii mele nu voi cauta decat sfanta voie a lui
Dumnezeu si ma voi socoti pe mine nimic inaintea Lui.
Gandul
IX
despre bolile parintilor
"Stim ca celor ce iubesc pe Dumnezeu toate li se
lucreaza spre folos" (Romani, Cap. 8;28)
Pentru ce oranduieste Dumnezeu ca un tata, o mama sa fie
impovarati de boli indelungate, siliti sa nu se poata ingriji de
copii si de nevoile casei lor? Pentru ce astfel de incercari sa nu
fie lasate numai acelora care sunt singuri, mai liberi si care au
mai putine indatoriri de implinit catre altii?
Iata intrebari pe care adeseori si le pun cei ce nu cugeta
indeajuns, ca adica Dumnezeu randuieste toate lucrurile lumii cu
bunatate si intelepciune. Cand impovareaza cu o boala grea pe un
tata sau o mama, El nu-i paraseste. Bunatatea Sa toarna mila in
inimile simtitoare, pentru nevarstnicii lor copii. Nu este oare
scris: "Tatal meu si mama mea m-au parasit, iar Domnul m-a luat sub
apararea Sa"?
Ce indestulare de binecuvantari sunt peste casa in care
capeteniile ei sufera ispite si boli, cu rabdare crestineasca, fie
cat de indelungate! Ce pilda mantuitoare pentru o familie, in care
capul ei se supune fara cartire certarilor Domnului! Ce invataturi
pline de virtute! Ce amintire vor pastra copiii, in toata viata lor,
aducandu-si aminte de rabdarea si lasarea parintilor lor in voia
Domnului! Departe deci de murmure impotriva lui Dumnezeu, atunci
cand vedem bolnavi pe cei a caror sanatate era atat de necesara,
pentru ingrijirea si buna crestere a copiilor lor. Sa privim mai
ales acestea ca pe un semn de binecuvantare, care se coboara peste
acea familie, atunci cand ea rabda totul cu multumire. Sa fim
incredintati, asa cum zice inteleptul, ca mai bine este sa intri in
casa plangerii, decat in cas a
bucuriei. Dumnezeu este
totdeauna mai aproape de cei ce sufera, decat de cei ce petrec in
desfatari.
Cu cat tatal si mama sufera cu rabdare ispitele si bolile ce vin,
cu atat binecuvantarea Domnului se coboara peste ei si copiii lor.
Mantuitorul nostru spunea: "Eu ma sfintesc pentru aceia pe care Mi
I-ai dat", adica sufar, ma jertfesc pentru ei.
Parinti crestini, o asemenea chemare aveti voi pentru fiii
vostri. Dupa ce le-ati dat viata trupeasca, sunteti datori sa
lucrati si pentru mantuirea sufletelor lor si prin suferintele
voastre cu tarie; sa-i deprindeti la rabdare, marinimie de suflet si
lasare cu totul in voia Domnului. Deci varsati inaintea Lui
rugaciunile voastre si spuneti-I Lui necazurile voastre, suferind cu
multumire ispitele ce vin asupra voastra. Atunci veti cunoaste
neintarziat ca acele ispite, pentru care altii cartesc si poate si
hulesc, sunt izvor de binecuvantari.
Dorire
Dumnezeul meu! celor ce Te iubesc pe Tine, toate li se lucreaza
spre bine. Toate caile Tale sunt pline de mila si adevar. Fa ca sa
ma supun si sa te binecuvantez intru rabdare!
Hotarire
Voi privi toate lucrurile ca fiind carmuite de un Dumnezeu
Preaintelept si Multmilostiv.
Voi multumi lui Dumnezeu in fiecare clipa a vietii mele. Si
fiindca judecatile Lui sunt adanc nemarginite, Il voi binecuvanta,
atat pentru timpul in care ma bucur de o desavarsita sanatate, cat
si in boli si suferinte, stiind ca toate le face spre binele
celor ce-L iubesc pe El.
Gandul
X
despre impartasire de la inceputul bolii
"Doamne, grabeste a -mi
ajuta!" (Psalm 69)
Nimeni nu are mai multa trebuinta de ajutorul grabnic al Domnului
decat bolnavul care sufera. Dar ce se cuvine sa faca el, ca sa fie
vrednic de ajutorul Lui? Sa-L cheme prin rugaciuni si sa se apropie
de El, prin impartasirea dumnezeiestilor Taine. Nu este destul de
trist ca vedem o multime de bolnavi cum alearga la doctori cu atata
sarguinta, in vreme ce la doctorii sufletesti nu se gandesc decat in
clipele cele mai de pe urma? Cautam sanatatea trupului si nu ne
ingrijim de cea a sufletului. Insa una nu poate sa stea fara
cealalta. Cateva ceasuri de intarziere pot sa ne faca sa pierdem
acest lucru atat de folositor.
Pentru ce sa asteptam ca bolnavul sa ajunga in ceasurile cele mai
de pe urma, si atunci sa-i dam ajutoarele si mangaierile credintei?
Nu stim noi ca, pe langa leacuri, linistea cugetului si mangaierile
ce le dau rugaciunile facute cu evlavie, de asemenea si impartasirea
cu sfintele Taine, sunt in stare sa aduca o mare prefacere a
suferintelor trupesti?
Trupul este unit cu
sufletul. In zadar ne vom sili sa vindecam trupul cu medicamente,
ele nu vor izbuti sa dea sufletului linistea de care are nevoie,
daca nu vom folosi mangaierile religiei. Pentru ce sa asteptam pana
cand vedem pe doctor deznadajduit, iar pe bolnav in cea mai de pe
urma slabiciune, cand nu mai e in stare sa poata face nimic
temeinic? Si abia atunci sa-i vorbim cu mare grija despre trebuinta
sa cea mai de capetenie, despre mantuirea sufletului sau?
Ce dragoste oarba! Suntem multumiti sa lasam pe un tata, o mama,
o sotie in osanda vesnica, temandu-ne ca nu cumva sa-i inspaimantam
cu aducerea aminte de moarte! Aceasta, intr-adevar, nu e dragoste,
ci cruzime. Numai singura indoiala ca, prin neingrijirea noastra am
pagubit mantuirea fiintelor ce ne sunt scumpe este in stare sa
otraveasca ramasita zilelor noastre.
Unui bolnav ii trebuie sa fie in unire mai stransa cu Dumnezeu,
pentru ca sa sufere durerile cu rabdare si sa traga din suferintele
sale invataminte folositoare pentru sufletul sau. Asadar, inca de la
inceputul bolii, se cuvine sa alergam la ajutorul credintei, si sa
nu asteptam pana cand nu mai avem nici o nadejde.
Ce-ar zice cineva de un om care, pregatindu-se pentru o
calatorie, ar amana facerea bagajului pana in ultima clipa? Fara
indoiala, l-am invinui ca e neprevazator si fara de minte. Ce putem
spune, deci, despre acei care, calatorind pentru vecie, intarzie din
zi in zi sa-si faca pregatirile si sa-si asigure o cale fericita?
Toata boala care incepe este o instiintare si o vestire de plecare -
de cate ori o boala usoara nu ajunge primejdioasa in cateva ore!
Maine poate va fi prea tarziu, pentru ce nu putem pune astazi in
ordine lucrurile constiintei noastre, printr-o marturisire curata?
Inca o data trebuie spus: chiar de ar scapa cineva de moarte, tot
are nevoie de folosul Sfintelor Taine, ca sa sufere boala cu tarie
si sa traga folosul sufletesc. Daca, insa, vrem sa tragem folos din
rugaciuni si sa castigam sanatatea, cel dintai lucru pe care trebuie
sa-l facem este de a ne impaca cu Dumnezeu prin pocainta.
Dorire
O, Doamne! imi voi aduce aminte in toate zilele vietii mele de
amaraciunea sufletului meu. Nu-mi voi impietri inima atunci cand Tu
faci ca sa-Ti aud glasul prin boala.
Hotarire
Indata ce calea suferintelor se va deschide inaintea mea, voi
chema ajutorul Domnului.
Voi intrebuinta si ajutoare medicale, fiindca ierburile
vindecatoare sunt de la Dumnezeu - El a dat oamenilor intelepciunea
de a le cunoaste si folosi. Dar ma voi ingriji, inainte de toate,
sa-mi linistesc constiinta si sa nu las totul pana in ultimul
moment, fiindca nu este vorba numai de sanatatea trupului meu, ci si
de mantuirea cea vesnica a sufletului meu.
Gandul
XI
despre impartasire de la inceputul bolii (2)
"Iata, Imparatul tau vine la tine" (Matei, Cap.
21)
Dumnezeu vine sa dea bolnavului, care s-a impacat cu El prin
pocainta, o mangaiere noua si cea mai mare din toate. Vine El Insusi
la dansul, ca sa-l vada langa patul sau de durere si se uneste cu el
prin impartasirea Sfintelor Taine. O, adanc de bogatie s i
de milostivire! cine
poate spune toate binefacerile pe care le cuprinde aceasta venire a
Mantuitorului lumii, Care a zis: "Eu sunt invierea si viata, cel ce
va crede intru Mine nu va muri niciodata"?
Daca Domnul nostru ar fi si acum vazut pe pamant si ar umbla prin
cetatile si orasele noastre, vindecand bolnavii, cum facea candva in
Iudeea, cu ce graba si caldura L-ar chema fiecare in ajutorul celor
ce sufera! Cati I-ar zice, cum I-a zis sutasul: "Doamne! fiul meu
este aproape de moarte, vino, si va trai"!
Crestini putin-credinciosi, Acest Mantuitor Atotputernic este si
acum in mijlocul nostru, desi in chip nevazut. Nu locuieste El oare
in Sfantul Altar? Oare se leapada El vreodata sa vina la cei ce-L
cheama? Sa mergem, dar, cu grabire si sa-L rugam sa intre in casa
noastra, ca sa ne vindece sau sa mangaie pe rudele si prietenii
nostri, care sunt bolnavi.
Iata, Imparatul vine la tine, si cel dintai cuvant care-L spune
este o binecuvantare: "Pace casei acesteia!". Aceasta graieste
Mantuitorul intrand la tine. Deschide-ti, dar, inima la nadejde si
asculta, cu credinta, rugaciunile pe care preotii Domnului le inalta
pentru tine catre Cel Atotputernic. Ei vor cere de la Cel ce bate si
vindeca sa fie Aparatorul tau impotriva vrajmasului mantuirii tale
si sa te sprijine prin milostivirea Sa, ca sa fii vrednic fiu al
Bisericii, care se va bucura de vindecarea ta. Pe urma te va
impartasi cu painea vietii, prin care vei primi arvuna si
incredintarea nadejdii. Aceasta nu va fi amagire, ci chiar merindea
calatoriei catre vecie, pent ru
cei ce parasesc lumea aceasta si care au nevoie de tarie ca sa
ajunga la limanul lui Dumnezeu.
Graind preotii cuvintele acestea: "pentru tamaduirea trupului si
a sufletului si spre iertarea pacatelor si viata de veci",
binecuvantarea Domnului se pogoara, atat asupra celui ce se
impartaseste, cat si asupra celor ce stau de fata. Cel mai smerit
bordei se face mai stralucitor decat un palat, se face asemenea unei
biserici, de indata ce a intrat acolo preotul cu Sf. Impartasanie.
Nu in zadar s-au grait aceste cuvinte: "Pace casei acesteia!". Caci
pacea Domnului se pogoara intr-insa, si umple de binefacerile sale
pe toti cei ce locuiesc acolo. O! zi de o mie de ori fericita pentru
bolnavul care primeste in acest chip cercetarea Dumnezeului
mangaierilor! "Ce va rasplati el Domnului pentru toate aceste
binefaceri?"
Apoi atunci se cuvine oare asemenea daruri sa intarzie cineva a
le primi si sa le departeze ca pe un lucru ingrozitor? Cei ce in
timpul bolilor au incercat mangaierile credintei stiu cat sunt de
folositoare si cata mangaiere dau ele omului care sufera.
Dorire
"Doamne! nu sunt vrednic sa intri sub acoperisul meu, ci zi numai
cu cuvantul si ma voi tamadui".
Inima mea si trupul meu te doresc, numai intru Tine aflu
adevarata mangaiere.
Hotarire
I mi voi aduce aminte
intotdeauna
de cuvintele Martei: "Doamne, de ai fi fost aici, n-ar fi murit
fratele meu!"
Nici o singura zi nu voi sta pe ganduri si nu voi intarzia sa Te
primesc prin Sfanta Impartasanie, cand voi fi bolnav, fiindca tu
esti Doctorul cel adevarat si Mantuitorul meu.
Gandul
XII
despre multumire pentru vindecare
"Doamne Dumnezeul meu, am strigat catre Tine si
m-ai vindecat" (Psalm 29;3)
"Doamne, de vei vrea, poti sa ma curatesti", zicea candva un
lepros catre Iisus Hristos. Mantuitorul, vazand credinta lui, i-a
zis: "Voiesc, curateste-te!" O, ce mare binefacere iti este data! nu
intarzia sa-ti arati multumirea! Cel dintai pas ce-l vei face,
parasindu-ti patul tau de suferinta, sa fie spre treptele Altarului,
ca sa aduci multumiri Dumnezeului milostivirii, Care nu te-a parasit
in durerea ta.
Boala ta nu era spre moarte, ci ca sa se arate marirea lui
Dumnezeu si ca tu sa tragi din aceasta folosul sufletului tau. Ai
vazut de aproape portile mortii si adancul vesniciei se deschisese
inaintea ochilor tai. Erai oare destul de pregatit ca sa te cobori
acolo? Ai simtit apropierea Preainaltului si Nepartinitorului
Judecator? Care ar fi fost soarta ta daca ar fi trebuit sa te
infatisezi acum inaintea Lui? Daca nu erai in pace cu cugetul tau,
cat de mare urmeaza sa-ti fie multumirea catre nemarginita Sa
bunatate, Care, in indurarea Sa, ti-a mai prelungit timpul acestei
vieti! Dar nu te amagi, acest pretios timp va trece curand, zile de
boala vor veni iarasi, si cu ele sfarsitul netagaduit al vietii.
Foloseste-te de zilele ce-ti raman. Adu-ti aminte de suferinte si
cum iti batea inima, gandeste-te la moarte si, stiindu-te
nepregatit, pe viitor traieste in asa fel incat sa poti astepta
linistit cele mai de pe urma minute ale tale!
Domnul, vindecandu-te, iti graieste aceste cuvinte: "Iata, te-ai
facut sanatos, de acum sa nu mai gresesti, ca sa nu-ti fie tie ceva
mai rau!" Inchina spre slujba Sa sanatatea ce ti-a daruit, ca
aceasta este binefacerea Sa.
Daca, dimpotriva, erai gata, pe cat poate omul sa fie, ca sa te
infatisezi inaintea Celui vesnic, si daca, pe deasupra, mai aveai si
o sfanta dorinta de a trece la o viata mai buna - supune-te vointei
Celui Preainalt, Care te mai lasa in mijlocul luptelor lumii. Fara
indoiala, lucrul tau nu este inca savarsit pe pamant. Apostolul
Pavel dorea sa fie slobod de legaturile ce-l tineau pe pamant, ca sa
se uneasca cu Iisus Hristos. Dar se supunea cu bucurie la
prelungirea nemerniciei lui pe acest pamant, pentru ca sa fie
folositor acelora pe care ii botezase intru Domnul. Sa ai in inima
ta aceleasi simtaminte. Fii gata sa preamaresti pe Dumnezeu, atat
prin viata ta, cat si prin moartea ta.
Dorire
"Nu voi muri, ci voi fi viu si voi povesti lucrurile Domnului".
Tu esti Care bati si Care vindeci, ma supun Tie fara cartire.
Hotarire
Nu voi privi tamaduirea si intorcerea mea la sanatate decat ca o
vreme lasata slabiciunii mele, pentru ca sa ma indreptez si sa ma
pregatesc de o moarte mai buna.
Stiu ca, dupa ce am vazut moartea asa de aproape, ma fac mai
vinovat de nu-mi voi schimba viata.
Voi primi din mana lui Dumnezeu fie o viata de incercari si
suferinte, fie o moarte care ma va elibera de toate acestea.
Faca-se voia Sa, si nu a mea! |