Gandul I - privind sosirea batranetii - "Va merge omul in casa
veciei sale, tarana se va intoarce in pamantul de unde a fost luata;
iar duhul se va intoarce la Dumnezeu, Care L-a dat pe el"
Gandul II - privind intoarcerea neintarziata - "Tu vei ispravi
curand, aici pe pamant; vezi dar in ce stare te afli?"
Gandul III - privind pregatirea de moarte - "Fiul Omului va veni
in ceasul in care nu veti gandi"
Gandul IV - privind moartea inainte de moarte - "Zilele anilor
nostri au fost saptezeci, si la cei mai puternici optzeci de ani;
iar ce este mai mult, nu este decat osteneala si durere"
Gandul V - privind bunatatile rugaciunii - "De este cineva trist,
sa se roage"
Gandul VI - privind adevarata moarte - "Moartea imi este dobanda"
Gandul VII - privind haina nemuririi - "O moarte! cat este de
buna judecata ta omului celui lipsit si scapatat de putere, cum si
celui prea batran"
Gandul VIII - privind amintirea Judecatii - "Miluieste-ne pre noi
Doamne, ca prea mult ne-am umplut de frica. Judecatile Tale ma umplu
de spaima"
Gandul IX - privind frica si nadejdea - "Iubeste milostivirea si
judecata Domnului"
Gandul X - privind ceasul al 11-lea - "Si s-au apropiat cei ce au
venit la al unsprezecelea ceas si au luat si ei cate un dinar"
Gandul XI - privind sfarsitul calatoriei - "Iata, vin curand, si
plata va fi cu mine, ca sa dau fiecaruia dupa faptele sale"
Gandul XII - privind intoarcerea din exil - "Acum slobozeste pe
robul Tau, Stapane, dupa cuvantul Tau, in pace"
Incheiere
________
Gandul
I
privind sosirea
batranetii
"Va merge omul in casa veciei sale. Tarana se va
intoarce in pamantul de unde a fost luata; iar duhul se va intoarce
la Dumnezeu, Care L-a dat pe el" (Eclesiastul, Cap.
XII, 5-7)
Iata, a sosit acea vreme pe care Sf.Scriptura o numeste osteneala
si durere; ai ajuns acei ani de care, poate, ai zis adesea: "Nu-mi
plac"! Soarele este pentru tine aproape de apus, si puterile tale
slabite te parasesc. Iata, acea batranete, care ti se parea atat de
departe, a sosit; de acum zilele ce-ti raman ai a
le socoti cu ea.
Cu adevarat uratul este legat de viata mai ales la batranete. Se
pare ca batranii nu ar mai avea alta bucurie decat sa se lase in
voia soartei si sa sufere cu rabdare si statornicie slabiciunile si
intamplarile vietii lor triste. Au pierit inchipuirile care le
dadeau nadejde si toate prevestesc apropiera sfarsitului, de la care
incepe vecia.
Dar crestinul cel bun, ajungand la varsta batranetelor, este
asemenea unui camp roditor, acoperit de un bogat seceris - este plin
de zile si de bogatii ale faptelor virtuoase. El se coboara in
pamant rezemat pe credinta si nadejde, care ii arata ca, dincolo de
mormant, in vesnicie este rasplatirea ostenelilor.
Necredinciosul, al carui par a albit in nelegiuri si in uitarea
de Dumnezeu, se afla la sfarsitul vietii cu mainile goale. Tot ce a
adunat aici pe pamant ii scapa din maini. Trecutul nu i se pare
decat un vis, iar viitorul il ingrozeste. Constiinta se desteapta cu
mustrarile de cuget. Sufletul simte apropierea Dreptului Judecator
si frica sa este nemarginita. N-a mai ramas mare lucru din trupul,
pe care l-au tocit patimile si desfranarile, ca sa-l mai strice
suferintele si moartea.
In ce stare esti tu acum? Cum vrei sa petreci anii durerilor? Ai
mers pe calea poruncilor? Te-ai ingrijit ca sa ai zile senine si
linistite la sfarsitul calatoriei tale? Bucura-te acum de placutele
amintiri ale faptelor tale celor bune si nadejdea sa indulceasca
durerile tale; inca putin curaj si lupta se va sfarsi. Daca pana
acum, cu putin timp inainte de a da socotela, intocmai ca sluga cea
necredincioasa si lenesa, n-ai adunat nimic pentru vecie, daca parul
ti-a albit pe cap fara ca inima ta sa se faca mai inteleapta, daca
esti inca rob al relelor tale aplecari - ah! ceasul a sosit ca sa
fii smuls din acest somn de moarte, in care esti cufundat. Priveste
batranetea ca pe un timp care separa mantuitor viata vrednica de
osanda, pe care ai trait-o, de moartea care te ameninta atat de
aproape. A sosit ceasul pentru a lepada lucrurile intunericului si
a-ti aduce aminte ca ai un
suflet de mantuit. Binecuvanteaza batranetele care iti aduc zile de
odihna, de singuratate si de pocainta, foloseste-te de aceste putine
zile si grabeste-te sa cugeti la anii veciei, care nu se vor sfarsi
niciodata.
Dorire
Dumnezeul meu! nu ma parasi acum, cand puterile m-au parasit si
cand anii durerilor au venit peste mine.
Da-mi intelepciunea, care este podoaba batranetelor!
Fa sa lumineze inaintea ochilor mei mantuirea Ta!
Hotarire
Voi inchina lui Dumnezeu restul zilelor mele si povara
batranetelor .
Voi primi cu rabdare durerile trupului si suferintele duhului,
care sunt nedespartite de aceasta varsta, si le voi socoti ca un
mijloc curatitor de pacate.
Ma voi privi ca despartit de aceasta lume si o voi parasi fara
parere de rau, fiindca ea se departeaza de mine.
Gandul
II
privind intoarcerea neintarziata
"Tu vei ispravi curand, aici pe pamant; vezi dar
in ce stare te afli?" (Urmarea lui Iisus, Cartea I, Cap. 23)
Este o nebunie, pentru orice varsta, sa intarzi intoarcerea ta,
fiindca nimic nu e mai nesigur decat viata, dar la batranete este
de-a dreptul o orbire de neinteles, fara socoteala si dreapta
judecata. Sa ajungi la sfarsitul vietii si sa nu prevezi nimic, sa
nu te ingrijesti de nimic din cele ce privesc mantuirea sufletului -
iata de ce ar trebui sa ne temem. Pentru ce sa fie omul atat de
vrajmas mantuirii sale? Pentru ce sufletul pacatosului sa fie
cufundat in asa somn adanc?
Sunt oameni care traiesc in neranduiala patimilor si au vointa de
a se intoarce intr-o zi. Ei nu ar vrea sa moara in starea in care se
afla, dar se mangaie cu gandul ca sunt inca tineri, sau abia in
varsta coapta, si isi daruiesc inca ani multi. Iata pentru ce unii
intarzie clipa intoarcerii lor. Aceste motive de intarziere insa nu
sunt temeinice si justificate, fiindca timpul nu e in stapanirea
nimanui. Cei ce traiesc in zgomotul placerilor si se lasa tarati de
furtuna patimilor, se amagesc lesne cu asemenea inchipuiri, bazati
poate pe sanatate si tinerete. Dar un batran nu-si mai poate face
asemenea idei. Varsta si slabiciunile
batranetii il impiedica, cu glas puternic, sa-si mai faca iluzii.
Ceea ce pentru altii este o indoiala, pentru el este sigur. Tanarul
isi poate inca darui zile si ani multi, dar batranul poate oare? El
a vazut cazand pe tovarasii tineretilor sale. In fiecare zi, moartea
a lovit, alaturi de el, pe vreo fiinta cu care impartea placerile si
bucuriile vietii, sau, mai deslusit spus, randurile s-au rarit atat
de mult, incat omul se vede tot mai singur in locul unde traieste.
Unde sunt prietenii copilariei
lui, parintii, chiar si prietenii tineretii lui? S-au dus toti acolo
unde, peste putin, va merge si el. Ziua sa se apropie. Maine, sau
poate chiar astazi, va suna si pentru el ceasul. Stim insa ca timpul
de acum nu este totul, sau ar trebui sa stim.
Pentru omul batran nu mai este aici nici viitor si nici trecut,
iar vremea ramasa zboara cu repeziciune. Daca voieste sa se intoarca
nu trebuie sa intarzie nici o zi, fiindca pentru el mai ales zice
Proorocul: "Astazi de veti auzi glasul Domnului, sa nu va
invartosati inima voastra".
Aceia care, in mijlocul desfranarilor si a unei vieti neranduite,
au mai pastrat inca o ramasita de credinta, le place sa se vada in
viitor mai indreptati. Ei intrebuinteaza timpul de acum pentru
patimile si placerile lor si lasa pe Dumnezeu si sufletul lor pentru
un viitor mai indepartat. Dar un batran nu mai poate face acest
lucru, fiinca el nu mai are decat timpul de fata, si daca nu-l
intrebuinteaza pentru mantuirea sufletului sau, se face foarte
vinovat, fiindca se leapada de mostenirea vesnica, fagaduita fiilor
lui Dumnezeu.
Cauta pe Dumnezeu pana cand poti sa-L afli; cheama-L cand este
aproape de tine! (Isaia 55). Peste cateva zile vei muri intru
pacatele tale. Pogoara-te in adancul inimii tale, cerceteaza-ti
cugetul, daca este linistit. Ai vrea ca Preinaltul Judecator sa
intre astazi in cercetarea faptelor tale? Daca un glas de mustrarea
cugetului se ridica in tine, crestin batran, grabeste, nu intarzia
nici o zi a-ti aduce aminte si a cugeta, cu amaraciunea sufletului,
la anii lungii tale vieti!
Dorire
Da-mi Doamne sfaramarea inimii mele! Fa sa curga din ochii mei
izvoare de lacrimi.
Fa ca ratacita mea inima sa te iubeasca macar cateva zile,
inainte de a inceta sa bata.
Hotarire
Voi privi putinele zile ce mi-au ramas pe pamant, ca o intarziere
daruita prin milostivirea dumnezeiasca si le voi intrebuinta cu
folos.
Voi rupe toate legaturile ce ma tin lipit de aceasta lume, pe
care peste putin timp am s-o parasesc.
Voi avea cainta sincera de greselile mele si voi intrebuinta
timpul cel scurt, care mi-a mai ramas,spre a ma pocai si a face
fapte bune.
Gandul
III
privind pregatirea de moarte
"Fiul Omului va veni in ceasul in care nu veti
gandi" (Matei, Cap. 24, 44)
Putem lesne intelege cum omul, aflandu-se in floarea varstei,
poate sa-si faca idei gresite despre necunoscutul si netagaduitul
ceas al mortii. Cum sa creada el ca se afla asa de aproape de ceasul
cel mai de pe urma al lui, cand se vede tanar si sanatos si isi
poate darui inca multi ani? Dar un batran cum poate sa aiba aceste
idei, cand toate ii spun ca sfarsitul este aproape? Cand nu-si poate
darui nu cativa ani, ci nici cateva luni? Cu toate acestea,
majoritatea oamenilor inaintati in varsta indeparteaza, cu mare
grija, gandul mortii din mintile lor. Fara indoiala, ceasul acesta
fiind aproape, de neinlaturat si sigur, ne intoarcem ochii, ca sa nu
vedem adancul ce sta deschis sub noi si in care vom cadea peste
putin. De aceea batranul asculta cu mare placere daca i se vorbeste
de viitor, el, care maine poate v a
cobori in mormant. Tot asa
iubeste sa povestesca intamplarile departatului trecut, pe care le-a
trait, fara sa-si aduca aminte ca acele intamplari, cu cat sunt mai
departe, cu atat sorocul este mai aproape. Astfel vedem, in fiecare
zi, pe cei mai multi batrani prinsi de moarte fara de veste.
Ce este mai cumplit decat sa fie prins cineva de acest ceas de pe
urma, in care, de la viata vremelnica trece la vesnicie, cand, de la
uitare de Dumnezeu, in care a petrecut tot timpul vietii, vine
inaintea Nepartinitorului sau Tribunal? Dupa o petrecere de atatia
ani pe pamant, in care a trait cu nepasare, da, poate chiar uitand
de cele mai sfinte datorii, colcaind de toate dorintele si de toata
dragostea pentru lucrurile pamantesti, iata ca, intr-o clipa, este
silit sa le paraseasca pe toate si sa rupa toate legaturile, care il
tineau asa de strans legat de pamant, si sa mearga pentru a da
socoteala, fara nici o pregatire, de urmarile unei vieti lungi,
petrecuta in pacate nenumarate. O! ce pericol! Ce pierdere inspaima ntatoare!
Ce lovitura de traznet pentru un suflet trezit pe neasteptate la
portile vesniciei!
Deci gandeste-te la sfarsitul tau, care este atat de aproape,
pentru ca moartea te are aproape cu totul in stapanirea ei! Ce mai
astepti inca pe pamant, cand lumea te paraseste si te lasa in
singuratate? Pentru ce sa-ti fie asa de greu sa te desfaci de ea?
Trupul tau, apasat de sarcina anilor si a bolilor, trebuie sa-ti fie
mare povara. Este o intunecoasa temnita ce cade in ruine. Pentru ce
departezi de la tine gandul eliberarii, care ar trebui sa-ti fie atat
de dulce? S-au sfarsit toate pentru tine, puterea sanatatii si a
placerilor a trecut fara intoarcere. Inaintea ta nu-ti ramane decat
privelistea mortii. Daca esti intelept si cu judecata, cum trebuie
sa fie un batran, chiar de astazi urmeaza sa te pregatesti de moarte
si sa te rogi adesea cu David: "Scoate din temnita sufletul meu, ca
sa se marturiseasca numelui Tau". Si sa fii gata, caci acest suflet
ti se va cere in ceasul cand nu te vei gandi.
Dorire
Dumnezeul meu! fa sa
cunosc sfarsitul zilelor mele!
Nu ma chema la Tine, mai inainte de a fi gata pentru judecata Ta.
Hotarire
Ma voi deprinde cu gandirea la moarte, care nu poate fi departe.
Voi fi totdeauna in asa stare, ca si cand ziua de astazi ar fi
cea mai de pe urma din zilele mele.
Ma voi intreba totdeauna daca sunt gata de moarte si daca as vrea
sa mor in starea in care ma aflu.
Gandul
IV
privind moartea
inainte
de moarte
"Zilele anilor nostri au fost saptezeci, si la cei
mai puternici optzeci de ani; iar ce este mai mult, nu este decat
osteneala si durere" (Psalm 89)
Iata o hotarare infricosatoare data asupra celui dintai om,
pentru pedeapsa pacatului sau: "Din pamant esti si in pamant te vei
intoarce". Anilor de sanatate si de putere le urmeaza ani de
osteneli si de dureri. Samanta mortii, ascunsa in om de la nasterea
sa, se dezvaluie si, orice ar face, urmeaza sa cada.
Batranetile sunt o moarte inainte de a muri. Dupa saptezeci de
ani trupul isi pierde facultatile, vazul si auzul slabesc, toate
organele isi fac cu anevoie datoriile lor, toate ne instiinteaza ca
trebuie sa ne pregatim serios pentru calatoria catre vesnicie, care
este atat de aproape. Faptul ca trebuie sa murim pare cumplit omului
pamantesc, pe care legaturi puternice il tin pironit de pamant.
"Astfel - striga el - ne smulge amara noapte de la tot ce iubim!"
Dar plangeti zadarnic, caci trebuie sa murim - hotararea a fost data
chiar de la inceput, si tot ce este faptura aici pe pamant, trebuie
sa se supuna mortii.
Crestine, sufletul tau e nemuritor, deci inalta-te mai presus de
dragostea acestui trup stricacios, pe care varsta il face din zi in
zi mai nesuferit. El este o casa de tina ce se darama, nu mai este
nici sigura, nici placuta de a fi locuita. Ridica-ti privirile catre
cer, acolo te asteapta un locas vesnic, cand vei parasi acest loc de
suferinta. Ce mai ai de dorit pe pamant tu, care ai ajuns la acei
ani de osteneala si durere, de care vorbeste Proorocul-Imparat? Tu
traiesti mai mult cu amintirile din trecut, iar vremea de acu m
nu-ti da decat
suferinte. Lucrul cel mai bun si fericit care poate sa ti se
intample este sa schimbi acesta stare cu bucuriile vesnice, pastrate
acelora care vor adormi plini de credinta in Domnul.
Moartea, care este pedeapsa pacatului, ajunge sa fie o binefacere
pentru aceia care au suferit cu rabdare slabiciunile batranetii. Ea
este pentru ei sfarsitul relelor.
Spune-mi, te rog, ce gasesti tu nemultumitor sau intristator in
moarte? intreaba Sf. Ioan Hrisostom, nu slobozeste ea pe om de
necazurile si ostenelile pe care le sufera? Nu-l scapa de grijile si
neodihna vietii acesteia? Nu este ea o odihna pentru omul care merge
pe o cale ce-i e necunoscuta? Iata cum ar gandi toti crestinii, si
mai ales batranii, daca ar privi lucrurile cu duhul credintei. Ei ar
spune cu Sf. Pavel: "Doresc sa fiu dezlegat de aceste legaturi,
pentru ca sa ma unesc cu Iisus Hristos; cine ma va izbavi de acest
trup muritor?"
Dar la cei mai multi oameni credinta este atat de slaba, si
sufletul lor este atat de apasat catre pamant, incat li se pare ca
este impotriva firii lor sa se ridice catre cer. Se tem sa intre in
acea viata viitoare, unde se vor bucura totdeauna de o bucurie
vesnica, unde nu va fi durere, nici intristare, nici suspin, unde
Dumnezeu va fi tot intru toti si fericirea fara margine. Ce orbire
vrednica de plans!
Dorire
Cine imi va da aripi ca de porumbel, ca sa ma inalt la locul
odihnei mele? Fa, Doamne, ca acesta sa fie dorinta sufletului meu!
Cand va veni ziua eliberarii mele? Cand ma voi arata inaintea lui
Dumnezeu?
Hotarire
Ma voi deprinde cu gandul mortii la vederea acestui trup
stricacios, care, chiar de acum, este aproape cu totul in stapanirea
ei.
Nu ma voi intrista ca ochii mi se intuneca, urechile se inchid,
ca toate simturile ma parasesc si ca aceasta viata se stinge; si nu
ma voi indeletnici cu altceva decat sa cuget la sufletul meu cel
nenorocit.
Gandul
V
privind bunatatile rugaciunii
"De este cineva trist, sa se roage"
Durerea, singuratatea si uratul sunt prea adeseori partea
batranetii, de unde urmeaza ca mangaierile rugaciunii sunt mai
trebuincioase acestei varste decat oricarei alteia. Rugaciunea este
inaltarea inimii catre Dumnezeu, este o sfanta convorbire cu
Facatorul, iar acela care se roaga cu credinta se desface de tot ce
este pamantesc. Cazut la picioarele tronului lui Dumnezeu, nu vede
altceva decat bunatatile cele vesnice. Ce doctorie puternica
urmeaza, deci, sa gaseasca in rugaciuni, acela care nu mai tine de
acesta viata decat prin dureri si suferinte! Lumea il paraseste
pentru ca nu se mai
intelege cu dansa, toate se schimba, toate se prefac imprejurul lui
si, cu incetul, pierde tot. Numai Dumnezeu ii ramane, si astfel el
n-a pierdut nimic. Mai mult, el a castigat tot, daca se va lasa in
bratele lui Dumnezeu cu totul.
O, tu omule! care ai ajuns varsta slabiciunilor. Lumea te
paraseste, acea lume pe care atat ai iubit-o, pe care ai slujit-o cu
atata credinta, dar Dumnezeu tie Isi deschide bratele, El este
prietenul credincios, care nu te paraseste niciodata. Lumea fuge
de tine, nu se mai intereseaza
in ceea ce te priveste pe tine, dar Dumnezeu Isi pleaca urechea la
tine, cu luare-aminte, vorbeste-I Lui prin rugaciuni si fii
incredintat ca totdeauna te va asculta. Puterile tale slabesc, atat
ale trupului cat si ale sufletului, caci trupul apasa duhul. Numai
prin rugaciune poti sa le insufletesti si sa faci sa se inoiasca
tineretile tale ca ale vulturului. A ne ruga este a ne uni cu
Dumnezeu si a ne impartasi din viata Sa. Rugaciunea vindeca
slabiciunile sufletului si usureaza neputintele trupului.
Zi adesea: "Izbaveste-ma de cel rau", tu, cel care ai de luptat
impotriva intristarii si nemultumirilor batranetii. Trecutul nu-ti
infatiseaza decat amintiri triste si poate, vai!, chiar mustrari de
cuget sfasietoare. Viitorul are clipe de groaza, sufletul tau este
inconjurat de o ceata mai deasa decat aceea ce-ti intuneca ochii.
Striga adesea, in fiecare zi: izbaveste-ma de cel rau! de raul
trupului precum si de al sufletului. Asculta pe dumnezeiescul Iisus,
Care iti zice: "Veniti catre Mine toti cei osteniti si ingreunati,
si Eu va voi odihni pe voi". Mergi catre El prin rugaciune si vei
vedea ca este credincios fagaduintelor Sale. Cu cat te vei ruga mai
mult, cu atat mai mult vei simti ca sufletul tau se ridica mai
presus de slabiciunile firii, si vei afla in Dumnezeu taria de care
ai nevoie si pe care pana acum trupul tau o pierdea din zi in zi.
Roaga-te si te vei mantui!
Dorire
Da-mi mie, Doamne, duhul rugaciunii!
Asculta supinele inimii mele si binevoieste a ma sprijini!
Nu intoarce fata Ta de la mine,
in ziua
necazului meu.
Hotarire
Imi voi face o sfanta deprindere de a ma ruga in fiecare ceas al
zilei.
Nu voi astepta alte mangaieri decat cele care vin de la Dumnezeu
si le voi cauta prin rugaciune. Ma voi ruga din inima, iar nu de
ochii lumii, pentru ca sa castig rabdarea si lasarea in voia
Domnului, atat de necesare fiecarui om, dar mai ales celor batra ni.
Gandul
VI
privind adevarata moarte
"Moartea imi este dobanda" (Sf. Pavel)
Nu este un rau mai mare decat acela care vatama sufletul. Asadar
moartea, asa cum ne-o infatiseaza credinta crestina, departe de a fi
un rau, este, dimpotriva, un bine.
Ce este moartea? Scaparea de ticalosiile vietii acesteia,
slobozirea sufletului si intoarcerea lui in adevarata patrie. Cel ce
traieste intr-o inchisoare intunecoasa va privi oare cu groaza
ceasul eliberarii sale? Daca noi suntem incredintati de credinta
noastra, stim ca trupul este inchisoarea in care sufletul nostru
traieste rob, in intuneric si in nestiinta, si ca ceasul mortii este
ceasul eliberarii lui.. Astfel privea moartea marele Apostol, cand
zicea cu atata dragoste: "Doresc ca legaturile acestea pamantesti sa
se rupa, pentru ca sa ma unesc cu Iisus Hristos". Toti sfintii au
spus acelasi lucru, toti sfintii au vorbit asa. Ii auzim gemand
pentru lungimea zabovirii lor pe pamant, si dorind cu infocare a se
sfarsi. "Cand voi veni si ma voi arata fetei lui Dumnezeu? Cine imi
va da aripi ca de porumbel, ca sa ma inalt la locul odihnei mele?"
Iata cum isi aratau ei sfanta nerabdare, cu care isi as teptau
eliberarea lor. Daca noi avem aceeasi credinta cu ei, daca nadajduim
la aceleasi bunatati vesnice, pentru ce atunci gandirea la moarte ne
pricinuieste atata groaza si o inlaturam din mintea noastra, cand ni
se infatiseaza?
Sa privim, dar, moartea ca pe o dobanda, fiindca prin ea scapam
de suferintele trupului si de multimea de rele ce ne inconjoara
sufletul. Trecem de la intuneric la lumina, din tulburare la odihna,
din primejdii si ispite la linistea cea desavarsita si de pe pamant
la cer. Ceea ce lumea numeste moarte este, dimpotriva, nasterea
pentru adevarata viata. Biserica, in graiul sau, patrunsa prin
credinta, insemneaza ziua mortii mucenicilor ca aceea a nasterii
lor, si aceasta este adevarat pentru toti cei care au adormit intru
Domnul.
Fericit este acela care a trait pe pamant in asa chip, incat cea
mai de pe urma zi a acestei vieti muritoare sa fie pentru el o zi de
nastere! Sa cugetam temeinic la aceasta, caci acea zi e de
neinlaturat. Moartea este cumplita cand nu credem ca este o dobanda.
Sa facem asa fel incat sa putem zice cu Sf. Pavel: "Iisus Hristos
este viata mea, iar moartea imi este ca o dobanda".
Dorire
O! Cand vom dobandi aceasta dorita patrie, care n-are vrajmasi?
Cand vom scapa de acest trup muritor, ale carui madulare ne atrag
catre pacat?
Hotarire
Voi privi ca adevarata moarte numai aceea pe care pacatul o
pricinuieste sufletului, despartindu-l de Dumnezeu.
Nu ma voi teme de moarte, ci de judecata viitoare. Ma voi pregati
pentru acesta in toata viata mea, lucrand virtutile crestinesti.
Gandul
VII
privind haina nemuririi
"O moarte! cat este de buna judecata ta omului
celui lipsit si scapatat de putere, cum si celui prea batran"
(Sirah, Cap. 41)
Nu toti oamenii ajung la aceasta treapta de desavarsire incat sa
doreasca moartea, pentru a se uni cu Dumnezeu, dimpotriva, cei mai
multi, chiar si imbunatatiti, au privit moartea cu frica. Se
intampla adesea ca batranii sa tina la viata mai mult decat tinerii.
Este mai lesne a smulge un copacel tanar decat un stejar batran,
care si-a intins radacinile adanc in sanul pamantului.
Groaza mortii este fireasca la om, pentru ca el nu a fost facut
ca sa moara. Fericitul Augustin, pe drept cuvant, arata ca trupul ne
leaga de viata prin legaturi foarte tari, care anevoie pot fi rupte.
Trebuie deci sa privim cu ingaduinta pe aceia care se tem de moarte
si parasesc viata cu parere de rau, deoarece acesta nu inseamna
neparat ca nu iubesc pe Dumnezeu, ci poate fi ca urmare a
slabiciunii firii noastre.
Se cuvine, cu toate acestea, ca un batran, care are credinta, sa
se sileasca sa biruie frica mortii. Frica peste masura nu este de
inteles decat la cei care n-au nadejde. Ucenicul lui Iisus Hristos
stia ca moartea nu e decat un somn, o trecere la o viata mai buna
sau, mai bine zis, pentru adevaratul crestin nu e moarte. Sa se
cutremure de moarte acela care a trait in indoieli privind
adevarurile religiei, in necredinta si in felurite pacate, caci el
are dreptate sa se ingrozesca la gandul ca, daca aceasta religie
este adevarata, el este pierdut pe v ecie!
Dar acela care a fost rascumparat prin Iisus Hristos, care poarta pe
fruntea sa semnul Crucii si are ca regula a vietii sale invataturile
si poruncile Evangheliei, nu are dreptate sa se teama mult de
moarte. El graieste in fiecare zi lui Dumnezeu: "Faca-se voia Ta!"
Si cand Dumnezeu il va chema la El, oare nu va voi? Daca ar fi in
puterea lui sa nu paraseasca lumea si ar primi sa ramana pentru
totdeauna aici, unde este credinta lui? Unde este dragostea lui?
Sa ne temem de moartea sufletului, ca de un mare pacat, care ne
desparte de Dumnezeu pentru totdeauna. Dar moartea trupului nu e
ingrozitoare, ci este un vesmant invechit, pe care il lepadam, ca sa
imbracam altul nou. Pentru ce sa ne temem atata ca vom fi despuiati
de acest trup, care este din pamant si care trebuie iarasi sa se
intoarca in pamant? Sufletul nostru nu poate vedea pe Dumnezeu, cata
vreme va fi tinut in aceasta imbracaminte muritoare. Deci sa zicem
ca Iov: "Astept ca schimbarea mea sa se faca si sa ma imbrac in
nemurire".
Dorire
O, Mantuitorul
meu! Tu, Care esti invierea si viata, pazeste-ma de groaza mortii!
Vie imparatia ta, ca sa ma elibereze de jugul pacatului.
Sunt in mainile Tale si vreau sa Te slavesc, atat prin viata, cat
si prin moartea mea.
Hotarire
Cand voi fi tulburat de frica mortii, ma voi gandi la ticalosiile
vietii acesteia si la fericirea vesnica.
Voi cugeta la atatia alesi ai Domnului, care ma asteapta in
cealata viata, si cu care ma voi uni numai murind.
Nu am trait si n-am suferit destul pe pamant? pentru ce sa-mi
para asa de rau parasindu-l?
Gandul
VIII
privind amintirea Judecatii
"Miluieste-ne pre noi Doamne, ca prea mult ne-am
umplut de frica. Judecatile Tale ma umplu de spaima" (Psalm 120)
Greu lucru este, zice Apostolul, sa cazi in mainile Dumnezeului
celui viu. Si care om stie daca el este vrednic de dragoste sau de
ura? Acest gand este in stare sa umple de frica inima unui batran,
care peste putina vreme, trebuie sa se infatiseze inaintea
nepartinitorului Judecator, ca sa dea socoteala de lunga sa viata.
"Cine poate cunoaste ratacirile inimii? - se ruga David Domnului,
zicand: de pacatele cele ascunse ale inimii curateste-ma".
Apostolul, dupa ce a recomandat credinciosilor sa savarseasca cu
frica si cu cutremur lucrul mantuirii, arata ca nu stie nici despre
sine cum va sta. "Ma tem, zice el, ca nu cumva, propovaduind altora,
insumi sa ma fac vinovat". Sa nu ne miram, deci, cand aducerea
aminte de judecata cea mai de pe urma umple de atata frica pe atatia
crestini, care n-au trait dupa duhul evanghelic. Cate
zile intunecate in care
inima n-a avut un singur gand pentru cer! Cata raceala, cata
neoranduiala in implinirea datoriilor! Cate dorinte vatamatoare!
Cate fapte de rusine si nelegiuite! Cate nedreptati catre aproapele!
Cum nu se va cutremura, la aducerea aminte de ceasul cel de pe urma,
omul care a trait astfel? Fericitul Ieronim, in pustia unde petrecea,
in nevointele cele mai aspre si in pustnicia cea mai desavarsita,
credea totdeauna ca aude trambita cea mai de pe urma, si era cuprins
de frica, aducandu-si aminte de viata sa din tinerete.
Sa fim deplin incredintati ca oamenii necurati nu vor intra in
imparatia cerurilor, deci ca sa fii primit acolo trebuie sa fi pazit
curatia sufletului nepatata, iar daca, din nenorocire, ai pierdut-o,
sa o cureti prin pocainta. Dar vai! cine se gandeste in ziua de azi
la acest adevar mare si infricosator? Indata ce ne vedem plini de
sanatate si de bunastare, ne lasam tarati de vantul placerilor si al
grijilor lumii, iar cand odihna silita a bolilor si a batranetii ne
trage din acele amagiri, atunci ni se perinda in minte ganduri
umilitoare si sufletul nostru este cuprins de durere. "Asupra mea
s-a intarit mania Ta si toate valurile Tale le-ai adus peste mine!
Peste mine au venit maniile Tale, infricosarile Tale m-au tulburat",
zicea adesea Psalmistul. Ce stare dureroasa! Cu toate acestea , ea
se poate preface intr-o stare mantuitoare. De aceea
Proorocul-Imparat cerea de la Dumnezeu ca sa patrunda trupul lui cu
frica dreptatii Sale cea rasplatitoare. Aceasta frica este incep utul
intelepciunii, ea insufla cainta pentru pacatele trecute si slujeste
de aparare impotriva ispitelor de fata. Daca n-am fi pierdut
niciodata din vedere judecata cea mai de pe urma, n-am fi cazut in
atatea pacate, caci este scris: "Adu-ti aminte de cele mai de pe
urma ale tale, si in veci nu vei pacatui".
Dorire
Voi striga catre Tine, Doamne, si toata ziua voi intinde catre
Tine mainile mele.
Dumnezeul meu! eu sunt sarac intru osteneli, din tineretile mele,
adu-Ti aminte ca sunt nascut in pacate.
Hotari re
Ma voi sili toata viata sa nu pierd din minte gandul la judecata
lui Dumnezeu.
Ma voi judeca pe mine aspru, toata viata mea, ca sa fiu aparat
inaintea tribunalului dreptului Judecator, Care vede pocainta mea.
Gandul
IX
privind frica si nadejdea
"Iubeste milostivirea si judecata Domnului" (Psalm
32)
Dumnezeu este nu numai un judecator drept, ci de mila Sa este
plin tot pamantul si bunatatea Sa acopera cerurile. Frica ce ne-o
insufla judecatile Sale trebuie sa fie totdeauna unita cu dragostea
si nade jdea.
Viata ti-a fost lunga si ai putea sa zici: "faradelegile mele au
covarsit capul meu, ca o sarcina grea ma apasa, si toata ziua umblu
plin de mahnire" (Psalm 37) - daca astfel sunt simtamintele tale,
atunci ai incredere, caci pacatul numai atunci este neiertat, cand
nu vrem sa ne caim si sa ne indreptam. Aceasta durere pe care o
simti, frica ta care te tulbura sunt un dar al bunatatii
dumnezeiesti, care nu va defaima niciodata o inima umilita si
infranta. El voieste ca sa te mantuiesti, fiindca te cheama la
pocainta si ti-a lasat destula vreme ca sa te intorci. Asadar,
pazeste-te de a-ti lasa sufletul stapanit de o frica prea mare, care
va goni nadejdea din inima ta si va pune piedica mantuirii tale.
Iisus Hristos a murit pentru noi, zice Apostolul, cand noi eram
pacatosi si deci vrajmasi ai Lui. Ce nu va face El acum pentru noi,
ca sa ne mantuiasca?
El ne-a rascumparat cu pretul sangelui Sau, ne-a sfintit prin
Botez, ne-a unit cu El prin impartasirea cu trupul Lui. Oare ne va
parasi, cand ne vom intoarce la El si-i vom cere iertare cu inima
curata? El este Dumnezeul si Mantuitorul nostru, vom putea oare sa
deznadajduim?
Tot ce s-ar putea spune despre dragostea unei mame pentru fiii
sai nu este nimic in comparatie cu dragostea lui Dumnezeu pentru
noi, fiinca-si are izvorul in dragostea cea nemarginita, care se
intinde peste toata faptura. El ne spune: poate mama sa-si uite fiii
sai? Si chiar mama de i-ar uita pe acestia, Eu nu te voi uita pe
tine. Cat de dulce este aceasta fagaduinta! Cat de mangaietor poate
fi acest gand pentru omul care, dupa ce a petrecut viata in pacate,
voieste sa se intoarca la Domnul, catre seara vietii! Sa nu se teama
ca Dumnezeul bunatatii si al milostivirii l-ar uita pe el, desi omul
L-a uitat toata viata. Pastorul cel bun l-a urmat in toate caile si
l-a intors din ratacire, nu s-a departat de el, ci a asteptat
intoarcerea lui. Un cuvant, un suspin, o lacrima si darul se revarsa
cu prisos, acolo unde s-a inmultit pacatul. La picioarele Crucii,
mila si judecata s-au intampinat, dr eptatea
si pacea s-au sarutat. Acolo noi vom putea culege mantuitoarele
roade ale acestei legaturi.
Dorire
Dumnezeule al bunatatii! Iti multumesc ca in sfanta nadejde m-ai
facut sa cunosc o datorie.
Am pacatuit, dar Tu ai murit pentru mine pe Cruce.
Hotarire
Ma voi teme, ca sa nu ma stapaneasca semetia. Voi nadajdui, ca sa
nu cad in deznadejde.
Aducandu-mi aminte de greselile mele, ma voi umili totdeauna
inaintea lui Dumnezeu.
Gandul
X
privind ceasul al 11-lea
"Si s-au apropiat cei ce au venit la al
unsprezecelea ceas si au luat si ei cate un dinar" (Matei, Cap. 20)
Care poate fi nadejdea unui batran, care a petrecut cei mai multi
din anii vietii sale in uitarea poruncilor lui Dumnezeu, atunci cand
se intoarce la sfarsitul vietii si poate chiar aproape de ceasul
mortii? Daca iconomul cel credincios trebuie sa intre sigur intru
bucuria Domnului sau, daca nu este rasplatire decat pentru acela
care s-a luptat bine, care va fi atunci rasplatirea celui ce a
intarziat cu pocainta si care a petrecut numai cateva zile cu
implinirea datoriilor? Iata ce vor spune cu ingrijorare atatea
suflete, care nu se intorc la Dumnezeu decat la sfarsitul vietii, si
nu-I inchina Lui decat ramasita unei vieti petrecuta cu totul in
robia lumii si a patimilor. Daca dumnezeiasca bunatate n-ar fi
hotarat sa ne punem aceasta intrebare si nu s-ar fi ingrijit sa ne
incredinteze de adevarul ei, prea putini oameni s-ar pogori in
mormant cu dulcea nadejde de a castiga bunatatile cele vesnice,
fiindca, pe drept cuvant, fiecare aduna ce a
semanat. Dar sa
ascultam Sfanta Evanghelie. Ascultati, in mod deosebit, voi,
batranilor care va intoarceti la Domnul, caci pentru mangaierea
voastra Mantuitorul lumii a grait aceasta pilda: "Asemenea este
imparatia cerului cu stapanul casei care a iesit dis-de-dimineata sa
tocmeasca lucratori la via sa, si tocmindu-se cu lucratorii cate un
dinar pe zi, i-a trimis in via sa. Si iesind la al treilea ceas, a
vazut pe altii stand in targ fara de lucru, si a zis si acelora:
mergeti si voi in vie si ce va fi cu dreptul
voi da voua, iar ei au mers. Iarasi iesind intr-al saselea si al
noulea ceas, a facut asemenea. Iar intr-al unsprezecelea ceas,
iesind din nou, a aflat pe altii stand fara de lucru si a zis lor:
ce ati stat aici toata ziua fara de lucru? I-au raspuns lui: nimeni
nu ne-a tocmit pe noi. Zis-a lor: mergeti si voi in via mea, si ce
va fi cu dreptul veti lua. Iar daca s-a facut seara, a zis Domnul
viei catre logofatul sau: cheama pe lucratori si le da plata lor,
incepand de la cei de pe urma pana la cei dintai.
Deci venind cei de la al unsprezecelea ceas, au luat cate
un dinar, iar venind
cei dintai socoteau ca vor lua mai mult, dar au luat si ei cate un
dinar. Iar dupa ce au luat, carteau impotriva stapanului casei,
zicand ca acestia de pe urma numai un ceas au lucrat, si i-a platit
intocmai cu noi, care am purtat greutatea zilei si zaduful. Iar el,
raspunzand, a zis unuia dintre ei: "Prietene, nu-ti fac tie
strambatate. Au nu cate un dinar te-ai tocmit cu mine? Ia-ti al tau
si mergi! Ce-ti pasa ca voiesc ca si acestuia de pe urma sa-i dau ca
si tie? Au doara nu mi se cade sa fac eu ce voiesc cu ale mele? Au
este ochiul tau viclean, pentru ca eu sunt bun?"
O, milostivire a Tatalui, Care cheama pe toti fiii sai spre a
lucra pentru mantuirea lor, si Care nu voieste ca vreunul
dintr-insii sa fie lipsit de rasplatirea ostenelilor lui! Cerul este
fagaduit chiar si acelora care se intorc la pocainta catre seara
vietii, daca vor intrebuinta cum se cuvine putina vreme ce le-a
ramas. Desi nu se vor bucura de aceeasi fericire si rasplatire, de
care se vor bucura cei ce au purtat greutatea si caldura zilei,
macar vor fi mantuiti, iar pocainta lor nu va ramane stearpa. Curaj,
deci, o, voi care ati petrecut in lene si in nelucrare pana la al
unsprezecelea ceas! Mergeti fara zabava si lucrati in via Domnului
si a Parintelui vostru, ca veti primi si voi plata! Dar nu
intarziati, caci indata ce va veni seara si va apune soarele vietii,
nu va mai fi timp si nici nu veti mai putea fi numarati intre
lucratori!
Dorire
Dumnezeul meu!
fiindca Te-am cunoscut si Te-am iubit asa de tarziu, ajuta-mi ca sa
nu pierd nici o zi din cele ce mi-au ramas.
Sa rascumpar, prin dragostea si ravna mea, putinul timp ce mi-a
ramas pe pamant.
Hotarire
Ma voi da cu totul lui Dumnezeu, Care binevoieste a ma chema la
mantuire.
Nu voi lasa sa ma stapanesca gandul ca trebuie sa deznadajduiesc
pentru viata mea trecuta, pe care am intrebuintat-o rau, ci ma voi
folosi de putinul timp pe care bunatatea lui Dumnezeu mi-l mai lasa,
fiindca El nu voieste ca pacatosul sa piara, ci sa se mantuiasca.
Gandul
XI
privind sfarsitul calatoriei
"Iata, vin curand, si plata va fi cu mine, ca sa
dau fiecaruia dupa faptele sale" (Apocalips 17)
Bucurati-va si fiti plini de nadejde toti cei ce ati lucrat via
Tatalui, din ceasul cel dintai al zilei, si care ati purtat
greutatea si v-ati luptat cu barbatie! Ridicati capul, clipa
mantuirii voastre este aproape si o mare rasplatire va asteapta in
ceruri. Inca putin timp si veti auzi aceste mangaietoare cuvinte:
"O, sluga buna si credincioasa, intra intru bucuria Domnului tau!"
Veniti de secerati cu bucurie aceia ce ati semanat cu lacrimi,
uitati durerile voastre, ca o viata noua vi se pregateste!
Ce este mai vrednic de cinste pe pamant decat un batran incarcat
de ani si de virtuti! Inca de aici lumina vesniciei straluceste pe
fruntea lui, si pe masura ce trupul lui se pleaca catre mormant,
sufletul lui, care traieste intru Domnul, se inalta vesel la
eliberarea sa, catre locasurile sfintilor. El nu se teme de moarte,
ci o doreste, precum muncitorul doreste sfarsitul lucrului sau.
Pentru ce sa se teama? Slujeste de atata vreme lui Dumnezeu, de la
Care n-a primit decat binefaceri, si ceasul cel de pe urma va fi
acela al rasplatirii celor desavarsite.
Sfantul Pavel, dupa ce a imbatranit in apostolie, zicea plin de
nadejde cereasca: "Eu iata ma jertfesc, si vremea despartirii mele
s-a apropiat; lupta cea buna m-am luptat, calatoria am savarsit,
credinta am pazit. De acum mi s-a gatit mie cununa dreptati i,
pe care mi-o va da mie Domnul
in ziua aceea, Judecatorul cel drept, si nu numai mie, ci si tuturor
celor ce au iubit aratarea Lui".
Crestini batrani! de ar fi aceste cuvinte si in gurile voastre!
Spuneti-le adesea, cu caldura si dragoste, catre Acela Care este
datatorul a tot darul desavarsit! Adevarat, voi insiva sunteti ca o
jertfa, gata sa cada sub loviturile mortii. Dar nu veti lasa in
puterea ei decat un trup slabit de ani, iar sufletul vostru, iesind
biruitor din luptele ce le-a purtat, va merge sa primeasca cununa
dreptatii.
Se poate sa nu
doriti a vedea pe Acela Care a spus ucenicilor Sai credinciosi:
"Iata, vin curand, si plata va fi cu mine"? Voi gemeti intru
indelungatul vostru exil, caci, cata vreme veti locui acest trup,
sunteti departe de Domnul, si ca exilati din patria voastra. Doriti
sa va uniti cu Iisus Hristos? Aveti rabdare, ca Domnul este aproape!
Dorire
Vino, o, Iisuse, vino cu plata Ta!
Gata este inima mea, Dumnezeule! Gata este inima mea, deschide-mi
corturile Tale.
Cand voi intra in acest sfant locas? Ca sufl etul
meu a insetat
de Dumnezeul cel viu.
Hotarire
Voi binecuvanta ziua si noaptea pe Domnul, Care mi-a trimis darul
Sau, fara de care as fi trait si as fi murit in pacate.
Nu ma voi increde in mine, ca sa nu pierd rodul ostenelilor
castigate pana acum.
Ma voi ingriji sa intorc si pe altii la calea mantuirii, prin
cuvintele si faptele mele.
Gandul
XII
privind
intoarcerea
din exil
"Acum slobozeste pe robul Tau, Stapane, dupa
cuvantul Tau, in pace"
Sfantul batran Simeon a asteptat ziua rascumpararii lui Israil,
in toata curgerea lungii sale vieti. Lui i s-a dat sa vada si sa
poarte in brate pe Acela Care era trimis Mantuitor de la Dumnezeu.
In culmea bucuriei lui, a strigat: "Acum ma vei slobozi, Stapane, in
pace, ca au vazut ochii mei lumina pregatita neamurilor, ca sa le
lumineze, si acum ei nu mai vor sa vada altceva pe pamant. Zilele
calatoriei mele s-au implinit, doresc sa ma unesc in sanul lui
Avraam cu parintii mei, Patriarhii si Proorocii". Cati batrani, care
au murit in buna credinta, au cantat aceasta
cantare a eliberarii inainte de a muri! Cand Iisus Hristos se uneste
cu un suflet, care gusta dulceata dragostei Lui, acest suflet nu mai
poate dori altceva decat sa plece in pace din aceasta lume si sa se
uneasca cu Domnul. "Vai, zicea David, cat s-a
prelungit nemernicia mea!"
Sa ne inchipuim un om care multa vreme a fost lipsit de lumina,
cand, in sfarsit, va zari o raza binefacatoare a soarelui si va
vedea din nou frumusetile firii, cu cat nesat priveste si cat de
mult isi doreste ca legaturile ce-l tin sa se rupa, sa se vada odata
slobod, spre a se bucura de aceste frumuseti! De asemenea si
bolnavul, care zace de mai mult timp pe patul durerii, cat de mult
isi doreste sa se ridice si sa-si dobandeasca sanatatea! Ce putem
spune despre aceasta dorinta? Ca se poate asemana cu dorinta
sufletului crestinului adevarat, care arde sa se uneasca cu
Facatorul pentru totdeauna si sa se bucure de vederea fetei Lui.
Aflandu-se omul in acesta fericita dorinta, groaza mortii piere si
batranetile, care il apropi e
de mormant, n-au nimic
intristator. Insa pentru a parasi viata, cu cuget linistit si cu
nadejde, trebuie ca omul sa fie sigur ca, primind sa piarda un bine,
va castiga altul mai mare. Dar ce om n-ar vrea mai bine viata si
fericirea vesnica, in locul unei vieti plina de suferinte si gemete,
sub povara anilor si a neputintelor? Poate numai cei al caror cuget
e muncit de viermele deznadejdii si al fricii.
O, voi, care ati ajuns la cea mai de pe urma varsta si care
asteptati odihna! Calatori obositi de un drum lung si ostenitor!
inca putin timp si veti parasi acest loc de exil, in care ati
suferit destul! Il veti parasi si veti intra in adevarata voastra
patrie, veti merge sa va inchinati in biserica cea nefacuta de mana
a Celui Atotputernic si veti primi plata ostenelilor voastre, ce vi
s-au pregatit de El. Nu va intristati parasind lumea, ci ziceti cu
aceeasi dragoste ca si batranul Simeon: Acum slobozeste pe robul
Tau, Stapane, dupa cuvantul Tau, in pace!
Dorire
O, Dumnezeul meu! nadajduiesc ca, prin aceasta calatorie, se vor
sfarsi luptele si suferintele ce m-au incercat pe pamant. Tu mi-ai
dat pe pamant lungime de zile, arata-mi si mantuirea Ta cea vesnica,
cand voi merge la locasul Dumnezeului celui viu si Parintelui meu.
Hotarire
Hotarasc sa sfintesc timpul batranetilor prin fapte bune si prin
virtuti crestinesti.
Sa urmez pe sluga cea credincioasa, care, instiitata de venirea
cea grabnica a Stapanului sau, Il asteapta ziua si noaptea, ca
venind sa-l gaseasca gata si sa nu-l prinda fara de veste.
Sa cred, sa nadajduiesc si sa iubesc pana la cea mai de pe urma
rasuflare a mea, pe bunul si milostivul Dumnezeu. Fie! Fie!
I NCHEIERE
Picaturi de lacrimi da-mi, Hristoase, ca sa curatesc pacatele
mele! Toata nadejdea mea spre tine o pun, Maica lui Dumnezeu. Nu
stiu ce fac si unde ma duc, te rog indrepteaza-ma!
Sfarsit
si lui Dumnezeu lauda si inchinaciune. |