Gândul I - privind sosirea
bătrâneții - "Va merge omul în casa veciei sale, țărâna se va
întoarce în pământul de unde a fost luată; iar duhul se va întoarce
la Dumnezeu, Care L-a dat pe el"
Gândul II - privind
întoarcerea neîntârziată - "Tu vei isprăvi curând, aici pe
pământ; vezi dar în ce stare te afli?"
Gândul III - privind
pregătirea de moarte - "Fiul Omului va veni în ceasul în care
nu veți gândi"
Gândul IV - privind moartea
înainte de moarte - "Zilele anilor noștri au fost șaptezeci,
și la cei mai puternici optzeci de ani; iar ce este mai mult, nu
este decât osteneală și durere"
Gândul V - privind bunătățile
rugăciunii - "De este cineva trist, să se roage"
Gândul VI - privind adevărata
moarte - "Moartea îmi este dobândă"
Gândul VII - privind haina
nemuririi - "O moarte! cât este de bună judecata ta omului
celui lipsit și scăpătat de putere, cum și celui prea bătrân"
Gândul VIII - privind
amintirea Judecății - "Miluiește-ne pre noi Doamne, că prea
mult ne-am umplut de frică. Judecățile Tale mă umplu de spaimă"
Gândul IX - privind frica și
nădejdea - "Iubește milostivirea și judecata Domnului"
Gândul X - privind ceasul al
11-lea - "Și s-au apropiat cei ce au venit la al
unsprezecelea ceas și au luat și ei câte un dinar"
Gândul XI - privind sfârșitul
călătoriei - "Iată, vin curând, și plata va fi cu mine, ca să
dau fiecăruia după faptele sale"
Gândul XII - privind
întoarcerea din exil - "Acum slobozește pe robul Tău,
Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace"
Încheiere ________
Gândul I
privind sosirea
bătrâneții
"Va merge omul în casa veciei sale. Țărâna se va
întoarce în pământul de unde a fost luată; iar duhul se va întoarce
la Dumnezeu, Care L-a dat pe el" (Eclesiastul, Cap.
XII, 5-7)
Iată, a sosit acea vreme pe care Sf.Scriptură o numește osteneală
și durere; ai ajuns acei ani de care, poate, ai zis adesea: "Nu-mi
plac"! Soarele este pentru tine aproape de apus, și puterile tale
slăbite te părăsesc. Iată, acea bătrânețe, care ți se părea atât de
departe, a sosit; de acum zilele ce-ți rămân ai a le socoti
cu ea.
Cu adevărat urâtul este legat de viață mai ales la bătrânețe. Se
pare că bătrânii nu ar mai avea altă bucurie decât să se lase în
voia soartei și să sufere cu răbdare și statornicie slăbiciunile și
întâmplările vieții lor triste. Au pierit închipuirile care le
dădeau nădejde și toate prevestesc apropiera sfârșitului, de la care
începe vecia.
Dar creștinul cel bun, ajungând la vârsta bătrânețelor, este
asemenea unui câmp roditor, acoperit de un bogat seceriș - este plin
de zile și de bogății ale faptelor virtuoase. El se coboară în
pământ rezemat pe credință și nădejde, care îi arată că, dincolo de
mormânt, în veșnicie este răsplătirea ostenelilor.
Necredinciosul, al cărui păr a albit în nelegiuri și în uitarea
de Dumnezeu, se află la sfârșitul vieții cu mâinile goale. Tot ce a
adunat aici pe pământ îi scapă din mâini. Trecutul nu i se pare
decât un vis, iar viitorul îl îngrozește. Conștiința se deșteaptă cu
mustrările de cuget. Sufletul simte apropierea Dreptului Judecător
și frica sa este nemărginită. N-a mai rămas mare lucru din trupul,
pe care l-au tocit patimile și desfrânările, ca să-l mai strice
suferințele și moartea.
În ce stare ești tu acum? Cum vrei să petreci anii durerilor? Ai
mers pe calea poruncilor? Te-ai îngrijit ca să ai zile senine și
liniștite la sfârșitul călătoriei tale? Bucură-te acum de plăcutele
amintiri ale faptelor tale celor bune și nădejdea să îndulcească
durerile tale; încă puțin curaj și lupta se va sfârși. Dacă până
acum, cu puțin timp înainte de a da socotelă, întocmai ca sluga cea
necredincioasă și leneșă, n-ai adunat nimic pentru vecie, dacă părul
ți-a albit pe cap fără ca inima ta să se facă mai înțeleaptă, dacă
ești încă rob al relelor tale aplecări - ah! ceasul a sosit ca să
fii smuls din acest somn de moarte, în care ești cufundat. Privește
bătrânețea ca pe un timp care separă mântuitor viața vrednică de
osândă, pe care ai trăit-o, de moartea care te amenință atât de
aproape. A sosit ceasul pentru a lepăda lucrurile întunericului și
a-ți aduce aminte că ai un
suflet de mântuit. Binecuvântează bătrânețele care îți aduc zile de
odihnă, de singurătate și de pocăință, folosește-te de aceste puține
zile și grăbește-te să cugeți la anii veciei, care nu se vor sfârși
niciodată.
Dorire
Dumnezeul meu! nu mă părăsi acum, când puterile m-au părăsit și
când anii durerilor au venit peste mine.
Dă-mi înțelepciunea, care este podoaba bătrânețelor!
Fă să lumineze înaintea ochilor mei mântuirea Ta!
Hotărîre
Voi închina lui Dumnezeu restul zilelor mele și povara
bătrânețelor .
Voi primi cu răbdare durerile trupului și suferințele duhului,
care sunt nedespărțite de această vârstă, și le voi socoti ca un
mijloc curățitor de păcate.
Mă voi privi ca despărțit de această lume și o voi părăsi fără
părere de rău, fiindcă ea se depărtează de mine.
Gândul II
privind întoarcerea neîntârziată
"Tu vei isprăvi curând, aici pe pământ; vezi dar
în ce stare te afli?" (Urmarea lui Iisus, Cartea I, Cap. 23)
Este o nebunie, pentru orice vârstă, să întârzi întoarcerea ta,
fiindcă nimic nu e mai nesigur decât viața, dar la bătrânețe este
de-a dreptul o orbire de neînțeles, fără socoteală și dreaptă
judecată. Să ajungi la sfârșitul vieții și să nu prevezi nimic, să
nu te îngrijești de nimic din cele ce privesc mântuirea sufletului -
iată de ce ar trebui să ne temem. Pentru ce să fie omul atât de
vrăjmaș mântuirii sale? Pentru ce sufletul păcătosului să fie
cufundat în așa somn adânc?
Sunt oameni care trăiesc în nerânduiala patimilor și au voința de
a se întoarce într-o zi. Ei nu ar vrea să moară în starea în care se
află, dar se mângâie cu gândul că sunt încă tineri, sau abia în
vârsta coaptă, și își dăruiesc încă ani mulți. Iată pentru ce unii
întârzie clipa întoarcerii lor. Aceste motive de întârziere însă nu
sunt temeinice și justificate, fiindcă timpul nu e în stăpânirea
nimănui. Cei ce trăiesc în zgomotul plăcerilor și se lasă târâți de
furtuna patimilor, se amăgesc lesne cu asemenea închipuiri, bazați
poate pe sănătate și tinerețe. Dar un bătrân nu-și mai poate face
asemenea idei. Vârsta și slăbiciunile
bătrâneții îl împiedică, cu glas puternic, să-și mai facă iluzii.
Ceea ce pentru alții este o îndoială, pentru el este sigur. Tânărul
își poate încă dărui zile și ani mulți, dar bătrânul poate oare? El
a văzut căzând pe tovarășii tinereților sale. În fiecare zi, moartea
a lovit, alături de el, pe vreo ființă cu care împărțea plăcerile și
bucuriile vieții, sau, mai deslușit spus, rândurile s-au rărit atât
de mult, încât omul se vede tot mai singur în locul unde trăiește.
Unde sunt prietenii copilăriei
lui, părinții, chiar și prietenii tinereții lui? S-au dus toți acolo
unde, peste puțin, va merge și el. Ziua sa se apropie. Mâine, sau
poate chiar astăzi, va suna și pentru el ceasul. Știm însă că timpul
de acum nu este totul, sau ar trebui să știm.
Pentru omul bătrân nu mai este aici nici viitor și nici trecut,
iar vremea rămasă zboară cu repeziciune. Dacă voiește să se întoarcă
nu trebuie să întârzie nici o zi, fiindcă pentru el mai ales zice
Proorocul: "Astăzi de veți auzi glasul Domnului, să nu vă
învârtoșați inima voastră".
Aceia care, în mijlocul desfrânărilor și a unei vieți nerânduite,
au mai păstrat încă o rămășiță de credință, le place să se vadă în
viitor mai îndreptați. Ei întrebuințează timpul de acum pentru
patimile și plăcerile lor și lasă pe Dumnezeu și sufletul lor pentru
un viitor mai îndepărtat. Dar un bătrân nu mai poate face acest
lucru, fiincă el nu mai are decât timpul de față, și dacă nu-l
întrebuințează pentru mântuirea sufletului său, se face foarte
vinovat, fiindcă se leapăda de moștenirea veșnică, făgăduită fiilor
lui Dumnezeu.
Caută pe Dumnezeu până când poți să-L afli; cheamă-L când este
aproape de tine! (Isaia 55). Peste câteva zile vei muri întru
păcatele tale. Pogoară-te în adâncul inimii tale, cercetează-ți
cugetul, dacă este liniștit. Ai vrea ca Preînaltul Judecător să
intre astăzi în cercetarea faptelor tale? Dacă un glas de mustrarea
cugetului se ridică în tine, creștin bătrân, grăbește, nu întârzia
nici o zi a-ți aduce aminte și a cugeta, cu amărăciunea sufletului,
la anii lungii tale vieți!
Dorire
Dă-mi Doamne sfărâmarea inimii mele! Fă să curgă din ochii mei
izvoare de lacrimi.
Fă ca rătăcita mea inimă să te iubească măcar câteva zile,
înainte de a înceta să bată.
Hotărîre
Voi privi puținele zile ce mi-au rămas pe pământ, ca o întârziere
dăruită prin milostivirea dumnezeiască și le voi întrebuința cu
folos.
Voi rupe toate legăturile ce mă țin lipit de această lume, pe
care peste puțin timp am s-o părăsesc.
Voi avea căință sinceră de greșelile mele și voi întrebuința
timpul cel scurt, care mi-a mai rămas,spre a mă pocăi și a face
fapte bune.
Gândul III
privind pregătirea de moarte
"Fiul Omului va veni în ceasul în care nu veți
gândi" (Matei, Cap. 24, 44)
Putem lesne înțelege cum omul, aflându-se în floarea vârstei,
poate să-și facă idei greșite despre necunoscutul și netăgăduitul
ceas al morții. Cum să creadă el că se află așa de aproape de ceasul
cel mai de pe urmă al lui, când se vede tânăr și sănătos și își
poate dărui încă mulți ani? Dar un bătrân cum poate să aibă aceste
idei, când toate îi spun că sfârșitul este aproape? Când nu-și poate
dărui nu câțiva ani, ci nici câteva luni? Cu toate acestea,
majoritatea oamenilor înaintați în vârstă îndepărtează, cu mare
grijă, gândul morții din mințile lor. Fără îndoială, ceasul acesta
fiind aproape, de neînlăturat și sigur, ne întoarcem ochii, ca să nu
vedem adâncul ce stă deschis sub noi și în care vom cădea peste
puțin. De aceea bătrânul ascultă cu mare plăcere dacă i se vorbește
de viitor, el, care mâine poate v a
coborî în mormânt. Tot așa iubește să
povestescă întâmplările depărtatului trecut, pe care le-a trăit,
fără să-și aducă aminte că acele întâmplări, cu cât sunt mai
departe, cu atât sorocul este mai aproape. Astfel vedem, în fiecare
zi, pe cei mai mulți bătrâni prinși de moarte fără de veste.
Ce este mai cumplit decât să fie prins cineva de acest ceas de pe
urmă, în care, de la viața vremelnică trece la veșnicie, când, de la
uitare de Dumnezeu, în care a petrecut tot timpul vieții, vine
înaintea Nepărtinitorului său Tribunal? După o petrecere de atâția
ani pe pământ, în care a trăit cu nepăsare, da, poate chiar uitând
de cele mai sfinte datorii, colcăind de toate dorințele și de toată
dragostea pentru lucrurile pământești, iată că, într-o clipă, este
silit să le părăsească pe toate și să rupă toate legăturile, care îl
țineau așa de strâns legat de pământ, și să meargă pentru a da
socoteală, fără nici o pregătire, de urmările unei vieți lungi,
petrecută în păcate nenumărate. O! ce pericol! Ce pierdere înspăim ântătoare!
Ce lovitură de trăznet pentru un suflet trezit pe neașteptate la
porțile veșniciei!
Deci gândește-te la sfârșitul tău, care este atât de aproape,
pentru că moartea te are aproape cu totul în stăpânirea ei! Ce mai
aștepți încă pe pământ, când lumea te părăsește și te lasă în
singurătate? Pentru ce să-ți fie așa de greu să te desfaci de ea?
Trupul tău, apăsat de sarcina anilor și a bolilor, trebuie să-ți fie
mare povară. Este o întunecoasă temniță ce cade în ruine. Pentru ce
depărtezi de la tine gândul eliberării, care ar trebui să-ți fie
atât de dulce? S-au sfârșit toate pentru tine, puterea sănătății și
a plăcerilor a trecut fără întoarcere. Înaintea ta nu-ți rămâne
decât priveliștea morții. Dacă ești înțelept și cu judecată, cum
trebuie să fie un bătrân, chiar de astăzi urmează să te pregătești
de moarte și să te rogi adesea cu David: "Scoate din temniță
sufletul meu, ca să se mărturisească numelui Tău". Și să fii gata,
căci acest suflet ți se va cere în ceasul când nu te vei gândi.
Dorire
Dumnezeul meu! fă să cunosc
sfârșitul zilelor mele!
Nu mă chema la Tine, mai înainte de a fi gata pentru judecata Ta.
Hotărîre
Mă voi deprinde cu gândirea la moarte, care nu poate fi departe.
Voi fi totdeauna în așa stare, ca și când ziua de astăzi ar fi
cea mai de pe urmă din zilele mele.
Mă voi întreba totdeauna dacă sunt gata de moarte și dacă aș vrea
să mor în starea în care mă aflu.
Gândul IV
privind moartea înainte de moarte
"Zilele anilor noștri au fost șaptezeci, și la cei
mai puternici optzeci de ani; iar ce este mai mult, nu este decât
osteneală și durere" (Psalm 89)
Iată o hotărâre înfricoșătoare dată asupra celui dintâi om,
pentru pedeapsa păcatului său: "Din pământ ești și în pământ te vei
întoarce". Anilor de sănătate și de putere le urmează ani de
osteneli și de dureri. Sămânța morții, ascunsă în om de la nașterea
sa, se dezvăluie și, orice ar face, urmează să cadă.
Bătrânețile sunt o moarte înainte de a muri. După șaptezeci de
ani trupul își pierde facultățile, văzul și auzul slăbesc, toate
organele își fac cu anevoie datoriile lor, toate ne înștiințează că
trebuie să ne pregătim serios pentru călătoria către veșnicie, care
este atât de aproape. Faptul că trebuie să murim pare cumplit omului
pământesc, pe care legături puternice îl țin pironit de pământ.
"Astfel - strigă el - ne smulge amara noapte de la tot ce iubim!"
Dar plângeți zadarnic, căci trebuie să murim - hotărârea a fost dată
chiar de la început, și tot ce este făptură aici pe pământ, trebuie
să se supună morții.
Creștine, sufletul tău e nemuritor, deci înalță-te mai presus de
dragostea acestui trup stricăcios, pe care vârsta îl face din zi în
zi mai nesuferit. El este o casă de tină ce se dărâmă, nu mai este
nici sigură, nici plăcută de a fi locuită. Ridică-ți privirile către
cer, acolo te așteaptă un locaș veșnic, când vei părăsi acest loc de
suferință. Ce mai ai de dorit pe pământ tu, care ai ajuns la acei
ani de osteneală și durere, de care vorbește Proorocul-Împărat? Tu
trăiești mai mult cu amintirile din trecut, iar vremea de acu m
nu-ți dă decât suferințe. Lucrul cel
mai bun și fericit care poate să ți se întâmple este să schimbi
acestă stare cu bucuriile veșnice, păstrate acelora care vor adormi
plini de credință în Domnul.
Moartea, care este pedeapsa păcatului, ajunge să fie o binefacere
pentru aceia care au suferit cu răbdare slăbiciunile bătrâneții. Ea
este pentru ei sfârșitul relelor.
Spune-mi, te rog, ce găsești tu nemulțumitor sau întristător în
moarte? întreabă Sf. Ioan Hrisostom, nu slobozește ea pe om de
necazurile și ostenelile pe care le suferă? Nu-l scapă de grijile și
neodihna vieții acesteia? Nu este ea o odihnă pentru omul care merge
pe o cale ce-i e necunoscută? Iată cum ar gândi toți creștinii, și
mai ales bătrânii, dacă ar privi lucrurile cu duhul credinței. Ei ar
spune cu Sf. Pavel: "Doresc să fiu dezlegat de aceste legături,
pentru ca să mă unesc cu Iisus Hristos; cine mă va izbăvi de acest
trup muritor?"
Dar la cei mai mulți oameni credința este atât de slabă, și
sufletul lor este atât de apăsat către pământ, încât li se pare că
este împotriva firii lor să se ridice către cer. Se tem să intre în
acea viață viitoare, unde se vor bucura totdeauna de o bucurie
veșnică, unde nu va fi durere, nici întristare, nici suspin, unde
Dumnezeu va fi tot întru toți și fericirea fără margine. Ce orbire
vrednică de plâns!
Dorire
Cine îmi va da aripi ca de porumbel, ca să mă înalț la locul
odihnei mele? Fă, Doamne, ca acesta să fie dorința sufletului meu!
Când va veni ziua eliberării mele? Când mă voi arăta înaintea lui
Dumnezeu?
Hotărîre
Mă voi deprinde cu gândul morții la vederea acestui trup
stricăcios, care, chiar de acum, este aproape cu totul în stăpânirea
ei.
Nu mă voi întrista că ochii mi se întunecă, urechile se închid,
că toate simțurile mă părăsesc și că această viață se stinge; și nu
mă voi îndeletnici cu altceva decât să cuget la sufletul meu cel
nenorocit.
Gândul V
privind bunătățile rugăciunii
"De este cineva trist, să se roage"
Durerea, singurătatea și urâtul sunt prea adeseori partea
bătrâneții, de unde urmează că mângâierile rugăciunii sunt mai
trebuincioase acestei vârste decât oricărei alteia. Rugăciunea este
înălțarea inimii către Dumnezeu, este o sfântă convorbire cu
Făcătorul, iar acela care se roagă cu credință se desface de tot ce
este pământesc. Căzut la picioarele tronului lui Dumnezeu, nu vede
altceva decât bunătățile cele veșnice. Ce doctorie puternică
urmează, deci, să găsească în rugăciuni, acela care nu mai ține de
acestă viață decât prin dureri și suferințe! Lumea îl părăsește
pentru că nu se mai înțelege cu
dânsa, toate se schimbă, toate se prefac împrejurul lui și, cu
încetul, pierde tot. Numai Dumnezeu îi rămâne, și astfel el n-a
pierdut nimic. Mai mult, el a câștigat tot, dacă se va lăsa în
brațele lui Dumnezeu cu totul.
O, tu omule! care ai ajuns vârsta slăbiciunilor. Lumea te
părăsește, acea lume pe care atât ai iubit-o, pe care ai slujit-o cu
atâta credință, dar Dumnezeu ție Își deschide brațele, El este
prietenul credincios, care nu te părăsește niciodată. Lumea fuge
de tine, nu se mai interesează
în ceea ce te privește pe tine, dar Dumnezeu Își pleacă urechea la
tine, cu luare-aminte, vorbește-I Lui prin rugăciuni și fii
încredințat că totdeauna te va asculta. Puterile tale slăbesc, atât
ale trupului cât și ale sufletului, căci trupul apasă duhul. Numai
prin rugăciune poți să le însuflețești și să faci să se înoiască
tinerețile tale ca ale vulturului. A ne ruga este a ne uni cu
Dumnezeu și a ne împărtăși din viața Sa. Rugăciunea vindecă
slăbiciunile sufletului și ușurează neputințele trupului.
Zi adesea: "Izbăvește-mă de cel rău", tu, cel care ai de luptat
împotriva întristării și nemulțumirilor bătrâneții. Trecutul nu-ți
înfățișează decât amintiri triste și poate, vai!, chiar mustrări de
cuget sfâșietoare. Viitorul are clipe de groază, sufletul tău este
înconjurat de o ceață mai deasă decât aceea ce-ți întunecă ochii.
Strigă adesea, în fiecare zi: izbăvește-mă de cel rău! de răul
trupului precum și de al sufletului. Ascultă pe dumnezeiescul Iisus,
Care îți zice: "Veniți către Mine toți cei osteniți și îngreunați,
și Eu vă voi odihni pe voi". Mergi către El prin rugăciune și vei
vedea că este credincios făgăduințelor Sale. Cu cât te vei ruga mai
mult, cu atât mai mult vei simți că sufletul tău se ridică mai
presus de slăbiciunile firii, și vei afla în Dumnezeu tăria de care
ai nevoie și pe care până acum trupul tău o pierdea din zi în zi.
Roagă-te și te vei mântui!
Dorire
Dă-mi mie, Doamne, duhul rugăciunii!
Ascultă supinele inimii mele și binevoiește a mă sprijini!
Nu întoarce fața Ta de la mine, în ziua necazului meu.
Hotărîre
Îmi voi face o sfântă deprindere de a mă ruga în fiecare ceas al
zilei.
Nu voi aștepta alte mângâieri decât cele care vin de la Dumnezeu
și le voi căuta prin rugăciune. Mă voi ruga din inimă, iar nu de
ochii lumii, pentru ca să câștig răbdarea și lăsarea în voia
Domnului, atât de necesare fiecărui om, dar mai ales celor bătrâ ni.
Gândul VI
privind adevărata moarte
"Moartea îmi este dobândă" (Sf. Pavel)
Nu este un rău mai mare decât acela care vatămă sufletul. Așadar
moartea, așa cum ne-o înfățișează credința creștină, departe de a fi
un rău, este, dimpotrivă, un bine.
Ce este moartea? Scăparea de ticăloșiile vieții acesteia,
slobozirea sufletului și întoarcerea lui în adevărata patrie. Cel ce
trăiește într-o închisoare întunecoasă va privi oare cu groază
ceasul eliberării sale? Dacă noi suntem încredințați de credința
noastră, știm că trupul este închisoarea în care sufletul nostru
trăiește rob, în întuneric și în neștiință, și că ceasul morții este
ceasul eliberării lui.. Astfel privea moartea marele Apostol, când
zicea cu atâta dragoste: "Doresc ca legăturile acestea pământești să
se rupă, pentru ca să mă unesc cu Iisus Hristos". Toți sfinții au
spus același lucru, toți sfinții au vorbit așa. Îi auzim gemând
pentru lungimea zăbovirii lor pe pământ, și dorind cu înfocare a se
sfârși. "Când voi veni și mă voi arăta feței lui Dumnezeu? Cine îmi
va da aripi ca de porumbel, ca să mă înalț la locul odihnei mele?"
Iată cum își arătau ei sfânta nerăbdare, cu care își aș teptau
eliberarea lor. Dacă noi avem aceeași credință cu ei, dacă nădăjduim
la aceleași bunătăți veșnice, pentru ce atunci gândirea la moarte ne
pricinuiește atâta groază și o înlăturăm din mintea noastră, când ni
se înfățișează?
Să privim, dar, moartea ca pe o dobândă, fiindcă prin ea scăpăm
de suferințele trupului și de mulțimea de rele ce ne înconjoară
sufletul. Trecem de la întuneric la lumină, din tulburare la odihnă,
din primejdii și ispite la liniștea cea desăvârșită și de pe pământ
la cer. Ceea ce lumea numește moarte este, dimpotrivă, nașterea
pentru adevărata viață. Biserica, în graiul său, pătrunsă prin
credință, însemnează ziua morții mucenicilor ca aceea a nașterii
lor, și aceasta este adevărat pentru toți cei care au adormit întru
Domnul.
Fericit este acela care a trăit pe pământ în așa chip, încât cea
mai de pe urmă zi a acestei vieți muritoare să fie pentru el o zi de
naștere! Să cugetăm temeinic la aceasta, căci acea zi e de
neînlăturat. Moartea este cumplită când nu credem că este o dobândă.
Să facem așa fel încât să putem zice cu Sf. Pavel: "Iisus Hristos
este viața mea, iar moartea îmi este ca o dobândă".
Dorire
O! Când vom dobândi această dorită patrie, care n-are vrăjmași?
Când vom scăpa de acest trup muritor, ale cărui mădulare ne atrag
către păcat?
Hotărîre
Voi privi ca adevărată moarte numai aceea pe care păcatul o
pricinuiește sufletului, despărțindu-l de Dumnezeu.
Nu mă voi teme de moarte, ci de judecata viitoare. Mă voi pregăti
pentru acesta în toată viața mea, lucrând virtuțile creștinești.
Gândul VII
privind haina nemuririi
"O moarte! cât este de bună judecata ta omului
celui lipsit și scăpătat de putere, cum și celui prea bătrân"
(Sirah, Cap. 41)
Nu toți oamenii ajung la această treaptă de desăvârșire încât să
dorească moartea, pentru a se uni cu Dumnezeu, dimpotrivă, cei mai
mulți, chiar și îmbunătățiți, au privit moartea cu frică. Se
întâmplă adesea ca bătrânii să țină la viață mai mult decât tinerii.
Este mai lesne a smulge un copăcel tânăr decât un stejar bătrân,
care și-a întins rădăcinile adânc în sânul pământului.
Groaza morții este firească la om, pentru că el nu a fost făcut
ca să moară. Fericitul Augustin, pe drept cuvânt, arată că trupul ne
leagă de viață prin legături foarte tari, care anevoie pot fi rupte.
Trebuie deci să privim cu îngăduință pe aceia care se tem de moarte
și părăsesc viața cu părere de rău, deoarece acesta nu înseamnă
nepărat că nu iubesc pe Dumnezeu, ci poate fi ca urmare a
slăbiciunii firii noastre.
Se cuvine, cu toate acestea, ca un bătrân, care are credință, să
se silească să biruie frica morții. Frica peste măsură nu este de
înțeles decât la cei care n-au nădejde. Ucenicul lui Iisus Hristos
știa că moartea nu e decât un somn, o trecere la o viață mai bună
sau, mai bine zis, pentru adevăratul creștin nu e moarte. Să se
cutremure de moarte acela care a trăit în îndoieli privind
adevărurile religiei, în necredință și în felurite păcate, căci el
are dreptate să se îngrozescă la gândul că, dacă această religie
este adevărată, el este pierdut pe v ecie!
Dar acela care a fost răscumpărat prin Iisus Hristos, care poartă pe
fruntea sa semnul Crucii și are ca regulă a vieții sale învățăturile
și poruncile Evangheliei, nu are dreptate să se teamă mult de
moarte. El grăiește în fiecare zi lui Dumnezeu: "Facă-se voia Ta!"
Și când Dumnezeu îl va chema la El, oare nu va voi? Dacă ar fi în
puterea lui să nu părăsească lumea și ar primi să rămână pentru
totdeauna aici, unde este credința lui? Unde este dragostea lui?
Să ne temem de moartea sufletului, ca de un mare păcat, care ne
desparte de Dumnezeu pentru totdeauna. Dar moartea trupului nu e
îngrozitoare, ci este un veșmânt învechit, pe care îl lepădăm, ca să
îmbrăcăm altul nou. Pentru ce să ne temem atâta că vom fi despuiați
de acest trup, care este din pământ și care trebuie iarăși să se
întoarcă în pământ? Sufletul nostru nu poate vedea pe Dumnezeu, câtă
vreme va fi ținut în această îmbrăcăminte muritoare. Deci să zicem
ca Iov: "Aștept ca schimbarea mea să se facă și să mă îmbrac în
nemurire".
Dorire
O, Mântuitorul meu! Tu, Care ești
învierea și viața, păzește-mă de groaza morții!
Vie împărăția ta, ca să mă elibereze de jugul păcatului.
Sunt în mâinile Tale și vreau să Te slăvesc, atât prin viața, cât
și prin moartea mea.
Hotărîre
Când voi fi tulburat de frica morții, mă voi gândi la ticăloșiile
vieții acesteia și la fericirea veșnică.
Voi cugeta la atâția aleși ai Domnului, care mă așteaptă în
cealată viață, și cu care mă voi uni numai murind.
Nu am trăit și n-am suferit destul pe pământ? pentru ce să-mi
pară așa de rău părăsindu-l?
Gândul VIII
privind amintirea Judecății
"Miluiește-ne pre noi Doamne, că prea mult ne-am
umplut de frică. Judecățile Tale mă umplu de spaimă" (Psalm 120)
Greu lucru este, zice Apostolul, să cazi în mâinile Dumnezeului
celui viu. Și care om știe dacă el este vrednic de dragoste sau de
ură? Acest gând este în stare să umple de frică inima unui bătrân,
care peste puțină vreme, trebuie să se înfățișeze înaintea
nepărtinitorului Judecător, ca să dea socoteală de lunga sa viață.
"Cine poate cunoaște rătăcirile inimii? - se ruga David Domnului,
zicând: de păcatele cele ascunse ale inimii curățește-mă".
Apostolul, după ce a recomandat credincioșilor să săvârșească cu
frică și cu cutremur lucrul mântuirii, arată că nu știe nici despre
sine cum va sta. "Mă tem, zice el, ca nu cumva, propovăduind altora,
însumi să mă fac vinovat". Să nu ne mirăm, deci, când aducerea
aminte de judecata cea mai de pe urmă umple de atâta frică pe atâția
creștini, care n-au trăit după duhul evanghelic. Câte zile
întunecate în care inima n-a avut un singur gând pentru cer! Câtă
răceală, câtă neorânduială în împlinirea datoriilor! Câte dorințe
vătămătoare! Câte fapte de rușine și nelegiuite! Câte nedreptăți
către aproapele! Cum nu se va cutremura, la aducerea aminte de
ceasul cel de pe urmă, omul care a trăit astfel? Fericitul Ieronim,
în pustia unde petrecea, în nevoințele cele mai aspre și în
pustnicia cea mai desăvârșită, credea totdeauna că aude trâmbița cea
mai de pe urmă, și era cuprins de frică, aducându-și aminte de viața
sa din tinerețe.
Să fim deplin încredințați că oamenii necurati nu vor intra în
împărăția cerurilor, deci ca să fii primit acolo trebuie să fi păzit
curăția sufletului nepătată, iar dacă, din nenorocire, ai pierdut-o,
să o cureți prin pocăință. Dar vai! cine se gândește în ziua de azi
la acest adevăr mare și înfricoșător? Îndată ce ne vedem plini de
sănătate și de bunăstare, ne lăsăm târâți de vântul plăcerilor și al
grijilor lumii, iar când odihna silită a bolilor și a bătrâneții ne
trage din acele amăgiri, atunci ni se perindă în minte gânduri
umilitoare și sufletul nostru este cuprins de durere. "Asupra mea
s-a întărit mânia Ta și toate valurile Tale le-ai adus peste mine!
Peste mine au venit mâniile Tale, înfricoșările Tale m-au tulburat",
zicea adesea Psalmistul. Ce stare dureroasă! Cu toate acestea , ea
se poate preface într-o stare mântuitoare. De aceea
Proorocul-Împărat cerea de la Dumnezeu ca să pătrundă trupul lui cu
frica dreptății Sale cea răsplătitoare. Această frică este încep utul
înțelepciunii, ea insuflă căință pentru păcatele trecute și slujește
de apărare împotriva ispitelor de față. Dacă n-am fi pierdut
niciodată din vedere judecata cea mai de pe urmă, n-am fi căzut în
atâtea păcate, căci este scris: "Adu-ți aminte de cele mai de pe
urmă ale tale, și în veci nu vei păcătui".
Dorire
Voi striga către Tine, Doamne, și toată ziua voi întinde către
Tine mâinile mele.
Dumnezeul meu! eu sunt sărac întru osteneli, din tinerețile mele,
adu-Ți aminte că sunt născut în păcate.
Hotărî re
Mă voi sili toată viața să nu pierd din minte gândul la judecata
lui Dumnezeu.
Mă voi judeca pe mine aspru, toată viața mea, ca să fiu apărat
înaintea tribunalului dreptului Judecător, Care vede pocăința mea.
Gândul IX
privind frica și nădejdea
"Iubește milostivirea și judecata Domnului" (Psalm
32)
Dumnezeu este nu numai un judecător drept, ci de mila Sa este
plin tot pământul și bunătatea Sa acoperă cerurile. Frica ce ne-o
insuflă judecățile Sale trebuie să fie totdeauna unită cu dragostea
și năde jdea.
Viața ți-a fost lungă și ai putea să zici: "fărădelegile mele au
covârșit capul meu, ca o sarcină grea mă apasă, și toată ziua umblu
plin de mâhnire" (Psalm 37) - dacă astfel sunt simțămintele tale,
atunci ai încredere, căci păcatul numai atunci este neiertat, când
nu vrem să ne căim și să ne îndreptăm. Această durere pe care o
simți, frica ta care te tulbură sunt un dar al bunătății
dumnezeiești, care nu va defăima niciodată o inimă umilită și
înfrântă. El voiește ca să te mântuiești, fiindcă te cheamă la
pocăință și ți-a lăsat destulă vreme ca să te întorci. Așadar,
păzește-te de a-ți lăsa sufletul stăpânit de o frică prea mare, care
va goni nădejdea din inima ta și va pune piedică mântuirii tale.
Iisus Hristos a murit pentru noi, zice Apostolul, când noi eram
păcătoși și deci vrăjmași ai Lui. Ce nu va face El acum pentru noi,
ca să ne mântuiască?
El ne-a răscumpărat cu prețul sângelui Său, ne-a sfințit prin
Botez, ne-a unit cu El prin împărtășirea cu trupul Lui. Oare ne va
părăsi, când ne vom întoarce la El și-i vom cere iertare cu inimă
curată? El este Dumnezeul și Mântuitorul nostru, vom putea oare să
deznădăjduim?
Tot ce s-ar putea spune despre dragostea unei mame pentru fiii
săi nu este nimic în comparație cu dragostea lui Dumnezeu pentru
noi, fiincă-și are izvorul în dragostea cea nemărginită, care se
întinde peste toată făptura. El ne spune: poate mama să-și uite fiii
săi? Și chiar mama de i-ar uita pe aceștia, Eu nu te voi uita pe
tine. Cât de dulce este această făgăduință! Cât de mângâietor poate
fi acest gând pentru omul care, după ce a petrecut viața în păcate,
voiește să se întoarcă la Domnul, către seara vieții! Să nu se teamă
că Dumnezeul bunătății și al milostivirii l-ar uita pe el, deși omul
L-a uitat toată viața. Păstorul cel bun l-a urmat în toate căile și
l-a întors din rătăcire, nu s-a depărtat de el, ci a așteptat
întoarcerea lui. Un cuvânt, un suspin, o lacrimă și darul se revarsă
cu prisos, acolo unde s-a înmulțit păcatul. La picioarele Crucii,
mila și judecata s-au întâmpinat, dr eptatea
și pacea s-au sărutat. Acolo noi vom putea culege mântuitoarele
roade ale acestei legături.
Dorire
Dumnezeule al bunătății! Îți mulțumesc că în sfânta nădejde m-ai
făcut să cunosc o datorie.
Am păcătuit, dar Tu ai murit pentru mine pe Cruce.
Hotărîre
Mă voi teme, ca să nu mă stăpânească semeția. Voi nădăjdui, ca să
nu cad în deznădejde.
Aducându-mi aminte de greșelile mele, mă voi umili totdeauna
înaintea lui Dumnezeu.
Gândul X
privind ceasul al 11-lea
"Și s-au apropiat cei ce au venit la al
unsprezecelea ceas și au luat și ei câte un dinar" (Matei, Cap. 20)
Care poate fi nădejdea unui bătrân, care a petrecut cei mai mulți
din anii vieții sale în uitarea poruncilor lui Dumnezeu, atunci când
se întoarce la sfârșitul vieții și poate chiar aproape de ceasul
morții? Dacă iconomul cel credincios trebuie să intre sigur întru
bucuria Domnului său, dacă nu este răsplătire decât pentru acela
care s-a luptat bine, care va fi atunci răsplătirea celui ce a
întârziat cu pocăința și care a petrecut numai câteva zile cu
împlinirea datoriilor? Iată ce vor spune cu îngrijorare atâtea
suflete, care nu se întorc la Dumnezeu decât la sfârșitul vieții, și
nu-I închină Lui decât rămășița unei vieți petrecută cu totul în
robia lumii și a patimilor. Dacă dumnezeiasca bunătate n-ar fi
hotărât să ne punem această întrebare și nu s-ar fi îngrijit să ne
încredințeze de adevărul ei, prea puțini oameni s-ar pogorî în
mormânt cu dulcea nădejde de a câștiga bunătățile cele veșnice,
fiindcă, pe drept cuvânt, fiecare adună ce a
semănat. Dar să ascultăm Sfânta
Evanghelie. Ascultați, în mod deosebit, voi, bătrânilor care vă
întoarceți la Domnul, căci pentru mângâierea voastră Mântuitorul
lumii a grăit această pildă: "Asemenea este împărăția cerului cu
stăpânul casei care a ieșit dis-de-dimineață să tocmească lucrători
la via sa, și tocmindu-se cu lucrătorii câte un dinar pe zi, i-a
trimis în via sa. Și ieșind la al treilea ceas, a văzut pe alții
stând în târg fără de lucru, și a zis și acelora: mergeți și voi în
vie și ce va fi cu dreptul voi
da vouă, iar ei au mers. Iarăși ieșind într-al șaselea și al noulea
ceas, a facut asemenea. Iar într-al unsprezecelea ceas, ieșind din
nou, a aflat pe alții stând fără de lucru și a zis lor: ce ați stat
aici toată ziua fără de lucru? I-au răspuns lui: nimeni nu ne-a
tocmit pe noi. Zis-a lor: mergeți și voi în via mea, și ce va fi cu
dreptul veți lua. Iar dacă s-a făcut seară, a zis Domnul viei către
logofătul său: cheamă pe lucrători și le dă plata lor, începând de
la cei de pe urmă până la cei dintâi. Deci venind cei de la
al unsprezecelea ceas, au luat câte un dinar,
iar venind cei dintâi socoteau că vor lua mai mult, dar au luat și
ei câte un dinar. Iar după ce au luat, cârteau împotriva stăpânului
casei, zicând că aceștia de pe urmă numai un ceas au lucrat, și i-a
plătit întocmai cu noi, care am purtat greutatea zilei și zăduful.
Iar el, răspunzând, a zis unuia dintre ei: "Prietene, nu-ți fac ție
strâmbătate. Au nu câte un dinar te-ai tocmit cu mine? Ia-ți al tău
și mergi! Ce-ți pasă că voiesc ca și acestuia de pe urmă să-i dau ca
și ție? Au doară nu mi se cade să fac eu ce voiesc cu ale mele? Au
este ochiul tău viclean, pentru că eu sunt bun?"
O, milostivire a Tatălui, Care cheamă pe toți fiii săi spre a
lucra pentru mântuirea lor, și Care nu voiește ca vreunul
dintr-înșii să fie lipsit de răsplătirea ostenelilor lui! Cerul este
făgăduit chiar și acelora care se întorc la pocăință către seara
vieții, dacă vor întrebuința cum se cuvine puțina vreme ce le-a
rămas. Deși nu se vor bucura de aceeași fericire și răsplătire, de
care se vor bucura cei ce au purtat greutatea și căldura zilei,
măcar vor fi mântuiți, iar pocăința lor nu va rămâne stearpă. Curaj,
deci, o, voi care ați petrecut în lene și în nelucrare până la al
unsprezecelea ceas! Mergeți fără zăbavă și lucrați în via Domnului
și a Părintelui vostru, că veți primi și voi plata! Dar nu
întârziați, căci îndată ce va veni seara și va apune soarele vieții,
nu va mai fi timp și nici nu veți mai putea fi numărați între
lucrători!
Dorire
Dumnezeul meu! fiindcă Te-am
cunoscut și Te-am iubit așa de târziu, ajută-mi ca să nu pierd nici
o zi din cele ce mi-au rămas.
Să răscumpăr, prin dragostea și râvna mea, puținul timp ce mi-a
rămas pe pământ.
Hotărîre
Mă voi da cu totul lui Dumnezeu, Care binevoiește a mă chema la
mântuire.
Nu voi lăsa să mă stăpânescă gândul că trebuie să deznădăjduiesc
pentru viața mea trecută, pe care am întrebuințat-o rău, ci mă voi
folosi de puținul timp pe care bunătatea lui Dumnezeu mi-l mai lasă,
fiindcă El nu voiește ca păcătosul să piară, ci să se mântuiască.
Gândul XI
privind sfârșitul călătoriei
"Iată, vin curând, și plata va fi cu mine, ca să
dau fiecăruia după faptele sale" (Apocalips 17)
Bucurați-vă și fiți plini de nădejde toți cei ce ați lucrat via
Tatălui, din ceasul cel dintâi al zilei, și care ați purtat
greutatea și v-ați luptat cu bărbăție! Ridicați capul, clipa
mântuirii voastre este aproape și o mare răsplătire vă așteaptă în
ceruri. Încă puțin timp și veți auzi aceste mângâietoare cuvinte:
"O, slugă bună și credincioasă, intră întru bucuria Domnului tău!"
Veniți de secerați cu bucurie aceia ce ați semănat cu lacrimi,
uitați durerile voastre, că o viață nouă vi se pregătește!
Ce este mai vrednic de cinste pe pământ decât un bătrân încărcat
de ani și de virtuți! Încă de aici lumina veșniciei strălucește pe
fruntea lui, și pe măsură ce trupul lui se pleacă către mormânt,
sufletul lui, care trăiește întru Domnul, se înalță vesel la
eliberarea sa, către locașurile sfinților. El nu se teme de moarte,
ci o dorește, precum muncitorul dorește sfârșitul lucrului său.
Pentru ce să se teamă? Slujește de atâta vreme lui Dumnezeu, de la
Care n-a primit decât binefaceri, și ceasul cel de pe urmă va fi
acela al răsplătirii celor desăvârșite.
Sfântul Pavel, după ce a îmbătrânit în apostolie, zicea plin de
nădejde cerească: "Eu iată mă jertfesc, și vremea despărțirii mele
s-a apropiat; lupta cea bună m-am luptat, călătoria am săvârșit,
credința am păzit. De acum mi s-a gătit mie cununa dreptăți i,
pe care mi-o va da mie Domnul în ziua
aceea, Judecătorul cel drept, și nu numai mie, ci și tuturor celor
ce au iubit arătarea Lui".
Creștini bătrâni! de ar fi aceste cuvinte și în gurile voastre!
Spuneți-le adesea, cu căldură și dragoste, către Acela Care este
dătătorul a tot darul desăvârșit! Adevărat, voi înșivă sunteți ca o
jertfă, gata să cadă sub loviturile morții. Dar nu veți lăsa în
puterea ei decât un trup slăbit de ani, iar sufletul vostru, ieșind
biruitor din luptele ce le-a purtat, va merge să primească cununa
dreptății.
Se poate să nu doriți a vedea pe
Acela Care a spus ucenicilor Săi credincioși: "Iată, vin curând, și
plata va fi cu mine"? Voi gemeți întru îndelungatul vostru exil,
căci, câtă vreme veți locui acest trup, sunteți departe de Domnul,
și ca exilați din patria voastră. Doriți să vă uniți cu Iisus
Hristos? Aveți răbdare, că Domnul este aproape!
Dorire
Vino, o, Iisuse, vino cu plata Ta!
Gata este inima mea, Dumnezeule! Gata este inima mea, deschide-mi
corturile Tale.
Când voi intra în acest sfânt locaș? Că sufl etul meu a
însetat de Dumnezeul cel viu.
Hotărîre
Voi binecuvânta ziua și noaptea pe Domnul, Care mi-a trimis darul
Său, fără de care aș fi trăit și aș fi murit în păcate.
Nu mă voi încrede în mine, ca să nu pierd rodul ostenelilor
câștigate până acum.
Mă voi îngriji să întorc și pe alții la calea mântuirii, prin
cuvintele și faptele mele.
Gândul XII
privind întoarcerea din exil
"Acum slobozește pe robul Tău, Stăpâne, după
cuvântul Tău, în pace"
Sfântul bătrân Simeon a așteptat ziua răscumpărării lui Israil,
în toată curgerea lungii sale vieți. Lui i s-a dat să vadă și să
poarte în brațe pe Acela Care era trimis Mântuitor de la Dumnezeu.
În culmea bucuriei lui, a strigat: "Acum mă vei slobozi, Stăpâne, în
pace, că au văzut ochii mei lumina pregătită neamurilor, ca să le
lumineze, și acum ei nu mai vor să vadă altceva pe pământ. Zilele
călătoriei mele s-au împlinit, doresc să mă unesc în sânul lui
Avraam cu părinții mei, Patriarhii și Proorocii". Câți bătrâni, care
au murit în buna credință, au cântat această
cântare a eliberării înainte de a muri! Când Iisus Hristos se unește
cu un suflet, care gustă dulceața dragostei Lui, acest suflet nu mai
poate dori altceva decât să plece în pace din această lume și să se
unească cu Domnul. "Vai, zicea David, cât s-a prelungit
nemernicia mea!"
Să ne închipuim un om care multă vreme a fost lipsit de lumină,
când, în sfârșit, va zări o rază binefăcătoare a soarelui și va
vedea din nou frumusețile firii, cu cât nesaț privește și cât de
mult își dorește ca legăturile ce-l țin să se rupă, să se vadă odată
slobod, spre a se bucura de aceste frumuseți! De asemenea și
bolnavul, care zace de mai mult timp pe patul durerii, cât de mult
își dorește să se ridice și să-și dobândească sănătatea! Ce putem
spune despre această dorință? Că se poate asemăna cu dorința
sufletului creștinului adevărat, care arde să se unească cu
Făcătorul pentru totdeauna și să se bucure de vederea feței Lui.
Aflându-se omul în acestă fericită dorință, groaza morții piere și
bătrânețile, care îl apropi e de
mormânt, n-au nimic întristător. Însă pentru a părăsi viața, cu
cuget liniștit și cu nădejde, trebuie ca omul să fie sigur că,
primind să piardă un bine, va câștiga altul mai mare. Dar ce om n-ar
vrea mai bine viața și fericirea veșnică, în locul unei vieți plină
de suferințe și gemete, sub povara anilor și a neputințelor? Poate
numai cei al căror cuget e muncit de viermele deznădejdii și al
fricii.
O, voi, care ați ajuns la cea mai de pe urmă vârstă și care
așteptați odihna! Călători obosiți de un drum lung și ostenitor!
încă puțin timp și veți părăsi acest loc de exil, în care ați
suferit destul! Îl veți părăsi și veți intra în adevărata voastră
patrie, veți merge să vă închinați în biserica cea nefăcută de mână
a Celui Atotputernic și veți primi plata ostenelilor voastre, ce vi
s-au pregătit de El. Nu vă întristați părăsind lumea, ci ziceți cu
aceeași dragoste ca și bătrânul Simeon: Acum slobozește pe robul
Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace!
Dorire
O, Dumnezeul meu! nădăjduiesc că, prin această călătorie, se vor
sfârși luptele și suferințele ce m-au încercat pe pământ. Tu mi-ai
dat pe pământ lungime de zile, arată-mi și mântuirea Ta cea veșnică,
când voi merge la locașul Dumnezeului celui viu și Părintelui meu.
Hotărîre
Hotărăsc să sfințesc timpul bătrâneților prin fapte bune și prin
virtuți creștinești.
Să urmez pe sluga cea credincioasă, care, înștiițată de venirea
cea grabnică a Stăpânului său, Îl așteaptă ziua și noaptea, ca
venind să-l găsească gata și să nu-l prindă fără de veste.
Să cred, să nădăjduiesc și să iubesc până la cea mai de pe urmă
răsuflare a mea, pe bunul și milostivul Dumnezeu. Fie! Fie!
ÎNCHEIERE
Picături de lacrimi dă-mi, Hristoase, ca să curățesc păcatele
mele! Toată nădejdea mea spre tine o pun, Maica lui Dumnezeu. Nu
știu ce fac și unde mă duc, te rog îndreptează-mă!
Sfârșit
și lui Dumnezeu laudă și închinăciune.
|