Gândul I - despre ușurare în boli grele - "Doamne, iată
acela pe care iubești, este bolnav"
Gândul II - despre boli cumplite pentru încercare - "Căîle
Tale Doamne arată-mi, și cărările Tale mă învață"
Gândul III - despre suferința pentru Dumnezeu - "Toate le
pot întru Cel ce mă întărește"
Gândul IV - despre boli cumplite pentru păcate - "A
trebuit ca Hristos să sufere"
Gândul V - despre iubirea de Hristos - "Așa a iubit
Dumnezeu lumea, încât pe singurul Său Fiu L-a dat"
Gândul VI - despre boală ca lucrare a mântuirii - "Iată
acum ziua mântuirii"
Gândul VII - despre boală ca prilej al mântuirii - "În
ziua necazului am căutat pe Domnul"
Gândul VIII - despre boală ca datorie - "Facă-se voia Ta!"
Gândul IX - despre bolile părinților - "Știm că celor ce
iubesc pe Dumnezeu toate li se lucrează spre folos"
Gândul X - despre împărtășire de la începutul bolii -
"Doamne, grăbește a-mi ajuta!"
Gândul XI - despre împărtășire de la începutul
bolii (2) - "Iată, Împăratul tău
vine la tine"
Gândul XII - despre mulțumire pentru vindecare - "Doamne
Dumnezeul meu, am strigat către Tine și m-ai vindecat"
________
Gândul I
despre ușurare în boli grele
"Doamne, iată acela pe care iubești, este bolnav"
(Ioan, Cap. 11)
Suflete care suferiți în voi înșivă și în trupul ce-l purtați,
faceți adesea această scurtă rugăciune către Domnul și ziceți cu
căldură: "Doamne, iată acela pe care iubești, este bolnav" . Trupul
meu, obosit de durere, nu este decât o rană. Sufăr cumplit. Nu am
odihnă nici noaptea, nici ziua. Boala a sfărâmat oasele mele ca un
leu furios. Frigurile arzătoare mă chinuiesc. Această casă de lut,
ce ai binevoit a mi-o da spre locuință, este aproape să cadă în
ruine, dacă Tu nu o vei sprijini în grabă și nu vei opri răul ce mă
chinuiește.
"Acela pe care Tu iubești este bolnav" - puterile mă părăsesc,
iar sufletul meu, apăsat de suferințele trupului, nu poate să se
înalțe către Tine. Adeseori curajul și răbdarea îmi lipsesc cu
totul. Uit bunele hotărîri, și poate adesea îmi scapă suspine și
cuvinte de cârtire. O, Doamne! nu mă părăsi! Tu, Care m-ai iubit
atâta, Care m-ai încărcat de binefacerile Tale! Acum, mai mult decât
oricând, cunosc câtă trebuință am de ajutorul Tău. Cu ce pot să-mi
ajute oamenii cei slabi și neputincioși ca și mine? Acum cunosc din
experiență că Tu ești singura mea tărie și mângâiere, și că fără de
Tine nu voi putea face nimic.
Iată, acest trup, pe care Tu l-ai alcătuit din țărână și l-ai
însuflețit, este prada stricăciunii - binevoiește a-mi trimite
vindecare. Iar dacă ai hotărât să mă cureți prin suferință,
trimite-mi, Preaîndurate, tărie și răbdare. Fă ca să-mi aduc aminte
de rănile ce Tu le-ai suferit, în vremea patimilor Tale, pentru
mântuirea mea.
Iată sufletul, ce atât l-ai iubit, încât Te-ai dat pe Tine la
moarte, pentru ca să-l răscumperi, este în suferințele cele mai
cumplite - grăbește-Te să-l ridici! Fie-Ți milă de durerile mele, ca
altădată de Lazăr! Zi și pentru mine: "Eu venind, îl voi vindeca pe
el"! Dacă ceasul eliberării de aici n-a sosit, atunci spune numai un
cuvânt, și mă vei vindeca. Tu ești ajutorul celor din nevoi. Vezi
suferințele și durerile mele și vino în ajutorul făpturii Tale, pe
care ai răscumpărat-o cu scump sângele Tău.
Dorire
Voiesc să primesc cu răbdare amarul pahar al suferințelor,
fiindcă sunt încredințat că vine de la Tine, Care mă iubești ca un
Părinte P reabun!
Hotărîre
Voi cugeta necontenit că suferințele vin din cauza greșelilor
mele și că Tu, fiind fără de păcat, ai pătimit ca să mă ridici pe
mine din stricăciune și din moarte, și aceast gând mă va întări,
până în clipa în care bunătatea Ta va considera că-mi poate spune și
mie: "Scoală, ia-ți patul tău și umblă!"
Gândul II
despre boli cumplite pentru încercare
"Căîle Tale Doamne arată-mi, și cărările Tale mă
învață" (Psalm 24)
Ce am greșit înaintea lui Dumnezeu, de mă pedepsește atât de
cumplit? Iată ce auzim spunând, în fiecare zi, pe aceia care, în
suferințele provocate de boli, nu văd decât o certare a dreptății
dumnezeiești. Chiar și Apostolii erau în aceeași amăgire atunci când
Îl întrebau pe Mântuitor despre orbul din naștere: cine a greșit?
Iar El le răspundea: "Nici acesta n-a greșit, nici părinții lui, ci
ca să se arate lucrurile lui Dumnezeu".
Dacă bolile ar fi întotdeauna o pedeapsă pentru păcate, pentru ce
atunci vedem atâția oameni, care petrec în nelegiuiri, bucurându-se
de o desăvârșită sănătate, în vreme ce atâtea făpturi virtuoase își
petrec mare parte a vieții lor în suferințe și boli? Încetează deci
să te plângi, când ești bolnav, ca și cum ai suferi pentru greșelile
pe care le-ai făcut.
Se cuvine ca lucrurile lui Dumnezeu să se arate în tine, și
aceasta este cauza suferințelor și a neputinței tale. Se cuvine ca,
prin viața și suferințele lui Iisus, în trupul tău cel stricăcios,
să te învrednicești și măririi Lui. Tobie slăvea pe Dumnezeu
pentru lucrurile Sale cele bune, dar Îl preamărea
și mai mult, prin supunerea și răbdarea sa, după ce orbise. Mai ales
atunci necredincioșii au avut prilejul să cunoască cât de minunat
este Dumnezeul lui Israil întru slugile Sale.
Aceasta dovedește că nu dreptatea dumnezeiască este cea care ne
pedepsește, ci milostivirea Sa, care ne încearcă prin suferințe, ca
pe măsură ce suferințele noastre se adaugă, sufletul se întărește.
Omul cel din lăuntru se desăvârșește pe măsură ce omul cel din afară
se strică. Bolile slăbesc patimile trupești, iar sufletul își
păstrează mai ușor curățenia sa. Pentru ce te întristezi că ai
pierdut unul din mădularele tale, când sufletul tău n-a pierdut din
tăria sa?
Numai bolile sufletești sunt într-adevăr rele, și cu toate
acestea noi prea puțin luăm aminte la acestea. Să nu gândim
niciodată astfel.
Dorire
O, Dumnezeul meu! fie ca, ori de vom trăi, ori de vom muri, să se
facă toate pentru mărirea Ta!
Fă ca toate cele ce ne vin din dreapta Ta judecată și din
înțelepciunea Ta să le primim cu răbdare și mulțumire, și din toate
să tragem folos sufletesc!
Hotărîre
Voi socoti fericiți pe cei care suferă cu răbdare, căci și prin
ei se preamărește Dumnezeu.
Voi cunoaște că oricare din suferințele noastre este un adaos la
meritele noastre, fiindcă prin suferință ne întărim în lucrarea
faptelor bune.
Gândul III
despre suferința pentru Dumnezeu
"Toate le pot întru Cel ce mă întărește" (Filipeni
4)
Bolile și moartea sunt uneori pedeapsa păcatelor noastre, se
cuvine dar să le primim, și pe una și pe alta, cu răbdare. Durerea
ne face să suferim și să plângem, dar Însuși Dumnezeu-Omul Iisus a
vărsat lacrimi pe Cruce, ca să ne arate că nesimțirea nu este o
virtute.
Dar Dumnezeu, Care ne încearcă prin suferință, nu ne lipsește de
tăria trebuincioasă pentru a putea noi să primim povața durerilor,
asfel încât, dacă vom cădea pradă deznădejdii, să nu avem nici o
scuză. Deci această disperare nu poate fi decât din slăbiciunea și
lipsa noastră de curaj. Nimeni nu-și poate închipui cât este omul în
stare să sufere, când are o voință tare și o hotărâre statornică.
Ce sunt neodihna și supărările pricinuite de boli, pentru care
atât ne plângem? La câtă neodihnă, la câte supărări nu ne supunem
noi de bunăvoie, câte lipsuri suferim, numai și numai ca să
satisfacem niște patimi pierzătoare! Câte nopți fără somn petrece
desfrânatul, iubitorul de argint, jucătorul de cărți și ambițiosul!
La câte osteneli nu se supun ostașii, pentru iubirea de slavă
pământească! În câte nevoi cad negustorii, care călătoresc pe luciul
mărilor și prin pustiuri nelocuite, pentru pofta aurului. Iar când
trebuie să ne îmbărbătăm și să suferim cu curaj câteva zile de
boală, ne văităm, plângem și cârtim? Pentru ce omul numai atunci să
aibă putere, când face un lucru din propria lui voie? Iar când
Dumnezeu îi trimite o încercare, să fie atât de slab și fără curaj?
Adevăratul creștin însă nu face așa, el știe să sufere. Rezemat
în credință și nădejde, merge cu curaj pe calea suferințelor și a
durerilor, luând hotărârea de a purta cu răbdare jugul apăsător,
care este pus pe fiii lui Adam, de când păcatul a intrat în lume.
Dumnezeul meu, facă-se voia Ta! Iată tot răspunsul meu împotriva
cârtirilor, pe care trupul mă silește a le rosti. Puterea acestor
cuvinte este atât de mare, încât omul se odihnește pe patul durerii,
mai liniștit decât pe patul desfătărilor. În acestă privință, o
dovadă de nezdruncinat este mulțimea Mucenicilor, care ne stau
pildă.
Să nu ne mirăm de o religie care dă atâta putere omului de a
suporta și birui relele, ce sunt nedespărțite de firea sa, ci să
plângem din inimă pe acei nenorociți, care sunt lipsiți de un ajutor
atât de puternic. Dar mai ales să ne silim, în fiecare zi, a
însufleți credința noastră, ca să aflăm în ea mângâierile de care
vom avea nevoie, când zilele suferințelor și ale încercării vor veni
peste noi.
Dorire
Dumnezeule, eu sunt gata să sufăr toate cu răbdare, ajută
slăbiciunii mele!
"Toate le pot prin Cel ce mă întărește pe mine".
Zi, Doamne, sufletului meu:
"Mântuirea ta sunt Eu!"
Hotărîre
Ca să mă încurajez, voi cugeta la toate câte le suferă oamenii în
această lume ca să-și satisfacă patimile lor.
De ce să nu sufăr eu pentru Dumnezeu, ceea ce alții suferă ca să
câștige bogății, cinstiri și plăceri ale acestei vieți?
Gândul IV
despre boli cumplite pentru păcate
"A trebuit ca Hristos să sufere" (Sf. Pavel)
O, voi! pe care o boală cumplită vă ține pironiți pe patul
durerii! deschideți ochii voștri cei obosiți, pe jumătate închiși,
și ridicați-i la Cruce! Acel cap încoronat cu spini, acele mâini și
picioare pătrunse de piroane, acea coastă împunsă cu sulița și acel
trup acoperit de răni - vă vor vorbi cu mai multă putere decât toți
învățații și decât toate cărțile din lume. Acela pe Care Îl vedeți
suferind astfel este singurul Fiu al lui Dumnezeu, mai drept decât
toți drepții, Care păcat n-a făcut, nici s-a aflat vicleșug în inima
Lui și Care se jertfește pentru păcatele noastre.
Crezi tu că durerile tale sunt ca ale Sale? Capul tău, care arde
de friguri aprinse, îți pricinuiește dureri mai iuți decât cununa de
spini? Limba ta este atât de uscată, cum era a Sa, când a zis de pe
Cruce: "Mi-e sete" și ucigașii Lui I-au dat oțet amestecat cu fiere?
Trupul tău este atât de obosit și atât de slab, cum era al Său, când
a ajuns la locul Căpățânii, după ce pierduse atâta sânge, purtând
greaua povară a Crucii? Și pe lângă aceste răni, la care nu se poate
gândi cineva fără groază, s-au adăugat acelea făcute în mâinile și
picioarele Sale, când L-au spânzurat pe Cruce - acestea erau oare
mai puțin dureroase?
Fie cât de cumplite suferințele tale, gândește-te că tu suferi
pentru păcatele tale, iar Fiul lui Dumnezeu a suferit nevinovat, și
în suferințele Sale se ruga pentru ucigașii Lui, zicând: "Iartă-le
lor Părinte, că nu știu ce fac!"
Dacă Hristos a trebuit să sufere, pentru că a luat asupra Sa
răscumpărarea neamului omenesc, fiind fără de păcat, atunci noi nu
vom suferi oare pentru păcatele noastre? Știm că a ne face părtași
măririi Sale, nu putem în alt chip, decât făcându-ne părtași
patimilor Lui.
Dorire
Deși împreună cu Hristos sunt răstignit prin suferințe, nu mă voi
coborî de pe acestă cruce până când va voi El.
Iisus Mântuitorul și dragostea mea S-a spânzurat pe Cruce -
voiesc să-I urmez Lui cu dragoste și răbdare.
Hotărîre
În clipele în care suferințele mele vor fi mai mari, voi ridica
ochii la Iisus cel răstignit și voi uni durerile mele cu ale Sale.
Dacă vreodată deznădejdea se va apropia de inima mea, îmi voi
aduce aminte că Hristos a trebuit să sufere ca să intre în slava Sa
- și eu trebuie să sufăr ca să dobândesc iertarea păcatelor mele.
Gândul V
despre iubirea de Hristos
"Așa a iubit Dumnezeu lumea, încât pe singurul Său
Fiu L-a dat" (Sf. Pavel)
Care inimă cu adevărat creștină nu se umilește la vederea Crucii
lui Hristos? Înseamnă să fi pierdut cineva orice simțământ de
credință, ca să poată trece cu nebăgare-de-seamă pe lângă acest semn
al mântuirii noastre. Crucea este o voce care strigă neîncetat
oamenilor: "Așa a iubit Dumnezeu lumea, încât pe singurul Său Fiu
L-a dat"!
A iubi este a da. Cine dar ne-a iubit mai mult decât Dumnezeu,
Care n-a cruțat pe Însuși Fiul Său, ci
L-a dat pentru mântuirea noastră?
A iubi este a suferi. Cine ne-a arătat mai multă dragoste decât
Iisus Hristos, Care a suferit pentru noi până la moarte pe Cruce?
Iubim noi oare pe Dumnezeu? Ca să știm aceasta să cercetăm ce
I-am dat noi Lui, sau ce am fi gata să-i dăm, dacă ne-ar cere.
Iubim noi pe Iisus Hristos? Îi aducem noi dragoste pentru
dragoste? Ce am suferit până acum pentru El? Aici, jos, nu este
adevărată dragoste fără suferință.
Crucea, care ne vorbește cu atâta elocvență de dragoste lui
Dumnezeu către noi, oare nu ne mustră de asemenea pentru
nemulțumirea și împietrirea inimii noastre? Noi, în loc să jertfim,
ce avem mai scump, pentru dragostea lui Dumnezeu, nu Îi dăm nimic.
Nu suferim nimic pentru Răscumpărătorul nostru. Crucea Lui ne
îngrozește și nu voim niciodată s-o purtăm cu El, suferind cu
răbdare ispitele și bolile ce ne vin în această viață. Așadar, Îl
iubim noi oare?
Sfântul Ignatie, în ajunul zilei când urma să fie dat fiarelor
sălbatice, pentru că nu voia să se lepede de credința sa, zicea
creștinilor care erau lângâ el: "A cum încep a mă face ucenic a lui
Iisus Hristos"! Oare eu ce sunt?
Dorire
Cine-mi va da, o, Dumnezeul meu, puterea să Te iubesc, așa cum Tu
ne-ai iubit pe noi? O, Cruce! care strălucești de dragostea lui
Iisus, aprinde inima mea!
Doamne! fă ca să Te iubesc, adică să sufăr pentru Tine.
Hotărîre
De câte ori voi vedea Crucea, voi zice cu Apostolul: "Astfel a
iubit Dumnezeu lumea", și mă voi deprinde să jerfesc tot și să sufăr
orice pentru dragostea Sa cea nemărginită, ce a arătat-o pentru
mine.
Gândul VI
despre boală ca lucrare a mântuirii
"Iată acum ziua mântuirii" (Corinteni 11)
Între aceia care se bucură acum de fericirea nesfârșită, sunt
fără îndoială mulți care își datorează mântuirea lor bolilor ce i-au
muncit, mai înainte de a-i chema Dumnezeu la Sine.
Un oarecare trăia în mijlocul desfătărilor și plăcerilor vieții,
robit cu totul de bunurile pământești. Lunile, anii curgeau pentru
el presărate cu flori, fără să-și aducă aminte de mântuirea sa cea
veșnică și de folosul nemuritorului său suflet. Ce ar fi ajuns dacă,
fără veste, l-ar fi răpit moartea ca un fur și dacă n-ar fi fost
izbit de o boală grea, cel puțin câteva zile? Dar Dumnezeu a fost și
mai milostiv cu el și i-a trimis o boală îndelungată. Asfel a
trebuit să înceteze cu plăcerile amăgitoare ale lumii și să
îmbrățișeze lucrul mântuirii.
Singurătatea, în care boala îl silește să stea, îi dă timp de
a-și veni în fire și de a se gândi la faptele sale trecute. Și când
a avut nevoie de mângâiere și n-a aflat-o împrejurul său, atunci
și-a adus aminte de Dumnezeu și de religia Sa; a cugetat la moarte,
și la veșnicie și s-a întors din inimă către Dumnezeu.
O, cât de prețioase au fost pentru el suferințele! Astăzi le
binecuvânteză în locașurile cerești, căci fără ele ar geme acum în
așteptarea muncilor de veci, pregătite pentru toți aceia care își
irosesc viața în plăceri, în desfătări, în părăsirea faptei bune și
în uitarea de Dumnezeu.
Zilele bolilor și ale suferințelor sunt deci zile de mântuire
pentru un mare număr de oameni, care fără acestea s-ar pierde pe
vecie. Dumnezeu nu-i ceartă decât pentru ca să-i vindece, și
suferințele ce le trimite sunt daruri ale milostivirii Sale.
Lumea poate să judece cu totul altfel, dar aceste judecăți nu se
potrivesc cu duhul credinței, neprivind lucrurile acestei
vieți,decât numai în legătura lor vremelnică. Noi însă, care am
primit darul lui Iisus Hristos, să privim totdeauna, ca pe cel mai
mare bine, toate acelea care ne cheamă la datoriile noastre și ne
pricinuiesc mântuirea cea veșnică. Adevăratul rău pe pământ nu este
decât acela care ne face să pierdem sufletul nostru. Cât de mare
este numărul creștinilor pentru care "norocul", plăcerile și o
sănătate mereu înfloritoare, au ajuns răul cel mai mare, neîngrijind
de mântuirea lor și pierzându-se pe vecie!
Noi să ne bucurăm de bunătățile lumii cu mulțumire, căci acestea
sunt daruri ale bunătății dumnezeiești, atunci când le întrebuințăm
bine și pentru mărirea Sa. Dar dacă suntem lipsiți de acestea, să ne
aducem aminte că cea mai sigură cale care duce la cer este calea
suferințelor.
Dorire
Dumnezeule! Tu bați adeseori trupul, ca să mântuiești sufletul
nostru.
Fie ca mai bine să sufăr pe pământ toată viața mea iubindu-Te,
decât, fiind plin de "noroc" și satisfacții, să Te uit o singură zi!
Hotărîre
Voi privi relele acestei vieți ca un izvor de merite pe vecie.
Îmi voi aduce aminte, când voi vedea suferind pe cei dragi, că
zilele suferinței sunt zilele mântuirii și mă voi sili să le insuflu
și lor aceste mântuitoare gânduri.
Gândul VII
despre boală ca prilej al mântuirii
"În ziua necazului am căutat pe Domnul" (Psalm 76)
Puțini oameni caută pe Domnul în zilele lor fericite, dar mulți
se întorc la El în zilele de suferință și de întristare. De aici
urmează să cunoaștem că încercările acestei vieți sunt pentru
folosul suferințelor noastre. Și dacă vom judeca lucrurile de aici
cu duhul credinței, vom cunoaște că cei ce suferă în lume sunt
fericiți. Dar lumea nu gândește așa și nu privește decât la clipele
de față, în schimb Evanghelia ne învață să reducem toate la
mântuirea noastră cea veșnică.
Care vreme este mai potrivită, decât cea a bolilor, pentru a ne
aduce aminte de zilele trecute și a cugeta la anii veciei? Cât timp
este cineva sănătos, îndeletnicirile neplăcerilor și plăcerilor
vieții fac ca zilele și anii să treacă, fără a mai putea gândi cum
se cuvine la lucrul cel mare al mântuirii, la faptele zilelor
trecute și la vecia care ne așteaptă după moarte. Dar când o boală
oarecare ne ține departe de zgomotul lumii, începem să ne gândim mai
serios. Atunci suntem mai dispuși să ascultăm glasul cel dinlăuntru
al conștiinței, iar acela ne cheamă la datoriile noastre religioase.
Împotrivirile și bolile dezvăluie strălucirea amăgitoare a
lucrurilor lumii, care ne înșeală; ne fac să vedem zădărnicia lor.
Odată lucrată în noi această fericită schimbare, nu suntem departe
de Împărăția lui Dumnezeu.
Aceia pe care nenorocirile și bolile nu-i întorc la religie, sunt
într-o împietrire, de care omul trebuie să se cutremure. Pe aceștia
suferințele îi întărâtă și le împietresc inima, pe măsură ce mâna
Domnului apasă peste ei și, în loc să-și îndrepte greșelile
trecutului și să se supună fără cârtire voinței lui Dumnezeu care
încearcă să-i vindece, ei se luptă de bunăvoie împotriva ei. Vai!
acestor îndărătnici, care nu vor să se întoarcă nici după certările
trimise de cel Atotputernic și Preîndurat, că lor le va zice Domnul,
cum le-a zis cândva și evreilor: "Trupul vostru nu este decât o rană
de la cap până la picioare, rănile voastre se înveninează din zi în
zi. Unde este plasturele sau alifia?" În loc de căință pentru
păcate, nu se aud din gura lor decât gemete, și vai! poate hule și
blesteme! Dar dacă cineva are cea mai mică urmă de căință, pentru
greșelile sale, nu face așa, ci se smerește sub mâna ce-l lovește,
iar bolile suferite cu răbdare se fac pricină de mântuire.
Când va înțelege omul interesul sufletului său și va ști să tragă
folos din relele și suferințele acestei vieți? Fiindcă nu este în
puterea omului să scape de nenorocirile ce-l apasă, de aceea să
tragă folos din acestea pe vecie. Să caute pe Domnul în ziua
necazului!
Dorire
Dumnezeul meu! fă să-mi aduc totdeauna aminte de Tine, ca să nu
greșesc în zilele fericite, iar în nenorociri să sufăr cu curaj.
Fă ca inima mea să nu fie niciodată îndărătnică și neatentă la
învățăturile pe care Tu mi le dai, prin bolile și durerile ce-mi
trimiți.
Hotărîre
Când voi avea vreo durere sau boală, le voi privi ca pe o
cercetare a Domnului, pe care mi-o face prin bunătatea Sa, ca să mă
atragă la El.
Voi sfinți timpul bolii gândindu-mă la anii petrecuți cu sănătate
și voi privi durerile ca un mijloc curățitor de păcate.
Gândul VIII
despre boală ca datorie
"Facă-se voia Ta!" (Matei, Cap. 6)
Acestă rugăciune, atât de scurtă, este cea mai frumoasă rugăciune
pe care poate s-o rostească un bolnav, iar sentimentul, pe care ea-l
exprimă, cuprinde tot ce cere Dumnezeu de la el, în starea dureroasă
în care se află.
Un bolnav nu poate să meargă la Biserică, ca să stea împreună cu
credincioșii și să asculte Sf. Slujbă, dar poate să se unească cu ei
prin gândire și să aducă lui Dumnezeu rugăciunile sale. Dacă va
suferi cu mulțumire și fără cârtire, patul îi va fi ca un
jertfelnic, pe care se va aduce pe sine jertfă Celui ce S-a adus
jertfă pentru păcatele lumii. Dacă în mijlocul durerilor și
suferințelor va zice, așa cum a zis Iisus: "Facă-se voia Ta",
suferințele lui vor fi curățirea păcatelor sale și vor fi bine
primite de Cel ce Se aduce jertfă, în toate zilele, în
bisericile noastre, pentru păcatele lumii.
Un bolnav nu poate să postească, nici să se înfrâneze, deci este
apărat de cele mai multe porunci ale Bisericii, dar nu este nici un
minut, al zilei și al nopții, în care, prin răbdarea cu mulțumire a
durerilor care îl chinuiesc, să nu poată împlini o datorie mai grea
decât acelea pe care Biserica le pune asupra noastră. El este lipsit
de toate cele ce pot măguli simțurile, e supus la o dietă aspră și
dator să ia doctorii amare și neplăcute. Trupul său este totdeauna
în neputință, fără ajutor și, poate, fără nici o mângâiere. Ar dori
să poată ieși afară din casă, să se plimbe sau să-și caute de nevoi,
dar îi este cu neputință. Este prea mulțumit, dacă i se permite
să-și părăsească patul câteva minute. Dacă, în această stare, el va
zice din inimă către Dumnezeu: "Facă-se voia Ta", suferințele lui
vor fi înaintea lui Dumnezeu deopotrivă cu a tuturor îngreuiaților,
care pentru dragostea Lui și-au omorât trupul, ca să-și mântuiască
sufletul. Va avea parte de răsplăti rea
mucenicilor, căci, prin răbdarea sa, el mărturisește în faptă pe
Iisus cel răstignit.
Un bolnav nu poate să se îndeletnicească cu datoriile stării
sale: îngrijirea casei, trebuințele familiei, îndatoririle slujbei
sale, acestea îi sunt cu neputință a le împlini. Este de asemenea
despărțit cu totul de societate, căreia îi este nefolositor prin
slăbiciunea și boala sa. Dar dacă întrebuințează vremea bolii sale
într-un chip folositor, dacă, ținându-și sufletul în liniște și
pace, va spune neîncetat către Dumnezeu: "Facă-se voia Ta", atunci
va putea spune cu încredere că fiecare din ceasurile bolii sale vor
fi pentru el comoară de binefaceri, iar zilele petrecute în
neputința trupului vor pricinui sufletului său mântuirea veșnică.
Cu adevărat, această scurtă rugăciune și sentimentele pe care le
exprimă cuprind toate datoriile unui bolnav. Prin ea el săvârșește
ceea ce nu este în stare să facă și ajunge astfel să fie pentru el
un izvor de merite. Creștini bolnavi! spuneți în fiecare clipă, nu
numai cu buzele, ci și cu inima: "Facă-se voia Ta". Cu acesta ați
împlinit tot ceea ce se cere de la voi, în acestă stare de
suferință.
Dorire
Dumnezeul meu, fă ca voia mea să se unească cu voia Ta! Dă-mi
darul ca să împlinesc cu răbdare ceea ce Tu poruncești și poruncești
tot ce voiești!
Hotărîre
În toate clipele vieții mele nu voi căuta decât sfânta voie a lui
Dumnezeu și mă voi socoti pe mine nimic înaintea Lui.
Gândul IX
despre bolile părinților
"Știm că celor ce iubesc pe Dumnezeu toate li se
lucrează spre folos" (Romani, Cap. 8;28)
Pentru ce orânduiește Dumnezeu ca un tată, o mamă să fie
împovărați de boli îndelungate, siliți să nu se poată îngriji de
copii și de nevoile casei lor? Pentru ce astfel de încercări să nu
fie lăsate numai acelora care sunt singuri, mai liberi și care au
mai puține îndatoriri de împlinit către alții?
Iată întrebări pe care adeseori și le pun cei ce nu cugetă
îndeajuns, că adică Dumnezeu rânduiește toate lucrurile lumii cu
bunătate și înțelepciune. Când împovărează cu o boală grea pe un
tată sau o mamă, El nu-i părăsește. Bunătatea Sa toarnă milă în
inimile simțitoare, pentru nevârstnicii lor copii. Nu este oare
scris: "Tatăl meu și mama mea m-au părăsit, iar Domnul m-a luat sub
apărarea Sa"?
Ce îndestulare de binecuvântări sunt peste casa în care
căpeteniile ei suferă ispite și boli, cu răbdare creștinească, fie
cât de îndelungate! Ce pildă mântuitoare pentru o familie, în care
capul ei se supune fără cârtire certărilor Domnului! Ce învățături
pline de virtute! Ce amintire vor păstra copiii, în toată viața lor,
aducându-și aminte de răbdarea și lăsarea părinților lor în voia
Domnului! Departe deci de murmure împotriva lui Dumnezeu, atunci
când vedem bolnavi pe cei a căror sănătate era atât de necesară,
pentru îngrijirea și buna creștere a copiilor lor. Să privim mai
ales acestea ca pe un semn de binecuvântare, care se coboară peste
acea familie, atunci când ea rabdă totul cu mulțumire. Să fim
încredințați, așa cum zice înțeleptul, că mai bine este să intri în
casa plângerii, decât în cas a
bucuriei. Dumnezeu este totdeauna mai aproape de cei ce suferă,
decât de cei ce petrec în desfătări.
Cu cât tatăl și mama suferă cu răbdare ispitele și bolile ce vin,
cu atât binecuvântarea Domnului se coboară peste ei și copiii lor.
Mântuitorul nostru spunea: "Eu mă sfințesc pentru aceia pe care Mi
I-ai dat", adică sufăr, mă jertfesc pentru ei.
Părinți creștini, o asemenea chemare aveți voi pentru fiii
voștri. După ce le-ați dat viață trupească, sunteți datori să
lucrați și pentru mântuirea sufletelor lor și prin suferințele
voastre cu tărie; să-i deprindeți la răbdare, mărinimie de suflet și
lăsare cu totul în voia Domnului. Deci vărsați înaintea Lui
rugăciunile voastre și spuneți-I Lui necazurile voastre, suferind cu
mulțumire ispitele ce vin asupra voastră. Atunci veți cunoaște
neîntârziat că acele ispite, pentru care alții cârtesc și poate și
hulesc, sunt izvor de binecuvântări.
Dorire
Dumnezeul meu! celor ce Te iubesc pe Tine, toate li se lucrează
spre bine. Toate căile Tale sunt pline de milă și adevăr. Fă ca să
mă supun și să te binecuvântez întru răbdare!
Hotărîre
Voi privi toate lucrurile ca fiind cârmuite de un Dumnezeu
Preaînțelept și Multmilostiv.
Voi mulțumi lui Dumnezeu în fiecare clipă a vieții mele. Și
fiindcă judecățile Lui sunt adânc nemărginite, Îl voi binecuvânta,
atât pentru timpul în care mă bucur de o desăvârșită sănătate, cât
și în boli și suferințe, știind că toate le face spre binele
celor ce-L iubesc pe El.
Gândul X
despre împărtășire de la începutul bolii
"Doamne, grăbește a -mi ajuta!" (Psalm 69)
Nimeni nu are mai multă trebuință de ajutorul grabnic al Domnului
decât bolnavul care suferă. Dar ce se cuvine să facă el, ca să fie
vrednic de ajutorul Lui? Să-L cheme prin rugăciuni și să se apropie
de El, prin împărtășirea dumnezeieștilor Taine. Nu este destul de
trist că vedem o mulțime de bolnavi cum aleargă la doctori cu atâta
sârguință, în vreme ce la doctorii sufletești nu se gândesc decât în
clipele cele mai de pe urmă? Căutăm sănătatea trupului și nu ne
îngrijim de cea a sufletului. Însă una nu poate să stea fără
cealaltă. Câteva ceasuri de întârziere pot să ne facă să pierdem
acest lucru atât de folositor.
Pentru ce să așteptăm ca bolnavul să ajungă în ceasurile cele mai
de pe urmă, și atunci să-i dăm ajutoarele și mângâierile credinței?
Nu știm noi că, pe lângă leacuri, liniștea cugetului și mângâierile
ce le dau rugăciunile făcute cu evlavie, de asemenea și împărtășirea
cu sfintele Taine, sunt în stare să aducă o mare prefacere a
suferințelor trupești?
Trupul este unit cu sufletul. În
zadar ne vom sili să vindecăm trupul cu medicamente, ele nu vor
izbuti să dea sufletului liniștea de care are nevoie, dacă nu vom
folosi mângâierile religiei. Pentru ce să așteptăm până când vedem
pe doctor deznădăjduit, iar pe bolnav în cea mai de pe urmă
slăbiciune, când nu mai e în stare să poată face nimic temeinic? Și
abia atunci să-i vorbim cu mare grijă despre trebuința sa cea mai de
căpetenie, despre mântuirea sufletului său?
Ce dragoste oarbă! Suntem mulțumiți să lăsăm pe un tată, o mamă,
o soție în osândă veșnică, temându-ne ca nu cumva să-i înspăimântăm
cu aducerea aminte de moarte! Aceasta, într-adevăr, nu e dragoste,
ci cruzime. Numai singură îndoiala că, prin neîngrijirea noastră am
păgubit mântuirea ființelor ce ne sunt scumpe este în stare să
otrăvească rămășița zilelor noastre.
Unui bolnav îi trebuie să fie în unire mai strânsă cu Dumnezeu,
pentru ca să sufere durerile cu răbdare și să tragă din suferințele
sale învățăminte folositoare pentru sufletul său. Așadar, încă de la
începutul bolii, se cuvine să alergăm la ajutorul credinței, și să
nu așteptăm până când nu mai avem nici o nădejde.
Ce-ar zice cineva de un om care, pregătindu-se pentru o
călătorie, ar amâna facerea bagajului până în ultima clipă? Fără
îndoială, l-am învinui că e neprevăzător și fără de minte. Ce putem
spune, deci, despre acei care, călătorind pentru vecie, întârzie din
zi în zi să-și facă pregătirile și să-și asigure o cale fericită?
Toată boala care începe este o înștiințare și o vestire de plecare -
de câte ori o boală ușoară nu ajunge primejdioasă în câteva ore!
Mâine poate va fi prea târziu, pentru ce nu putem pune astăzi în
ordine lucrurile conștiinței noastre, printr-o mărturisire curată?
Încă o dată trebuie spus: chiar de ar scăpa cineva de moarte, tot
are nevoie de folosul Sfintelor Taine, ca să sufere boala cu tărie
și să tragă folosul sufletesc. Dacă, însă, vrem să tragem folos din
rugăciuni și să câștigăm sănătatea, cel dintâi lucru pe care trebuie
să-l facem este de a ne împăca cu Dumnezeu prin pocăință.
Dorire
O, Doamne! îmi voi aduce aminte în toate zilele vieții mele de
amărăciunea sufletului meu. Nu-mi voi împietri inima atunci când Tu
faci ca să-Ți aud glasul prin boală.
Hotărîre
Îndată ce calea suferințelor se va deschide înaintea mea, voi
chema ajutorul Domnului.
Voi întrebuința și ajutoare medicale, fiindcă ierburile
vindecătoare sunt de la Dumnezeu - El a dat oamenilor înțelepciunea
de a le cunoaște și folosi. Dar mă voi îngriji, înainte de toate,
să-mi liniștesc conștiința și să nu las totul până în ultimul
moment, fiindcă nu este vorba numai de sănătatea trupului meu, ci și
de mântuirea cea veșnică a sufletului meu.
Gândul XI
despre împărtășire de la începutul bolii (2)
"Iată, Împăratul tău vine la tine" (Matei, Cap.
21)
Dumnezeu vine să dea bolnavului, care s-a împăcat cu El prin
pocăință, o mângâiere nouă și cea mai mare din toate. Vine El Însuși
la dânsul, ca să-l vadă lângă patul său de durere și se unește cu el
prin împărtășirea Sfintelor Taine. O, adânc de bogăție ș i de
milostivire! cine poate spune toate
binefacerile pe care le cuprinde această venire a Mântuitorului
lumii, Care a zis: "Eu sunt învierea și viața, cel ce va crede întru
Mine nu va muri niciodată"?
Dacă Domnul nostru ar fi și acum văzut pe pământ și ar umbla prin
cetățile și orașele noastre, vindecând bolnavii, cum făcea cândva în
Iudeea, cu ce grabă și căldură L-ar chema fiecare în ajutorul celor
ce suferă! Câți I-ar zice, cum I-a zis sutașul: "Doamne! fiul meu
este aproape de moarte, vino, și va trăi"!
Creștini puțin-credincioși, Acest Mântuitor Atotputernic este și
acum în mijlocul nostru, deși în chip nevăzut. Nu locuiește El oare
în Sfântul Altar? Oare se leapădă El vreodată să vină la cei ce-L
cheamă? Să mergem, dar, cu grăbire și să-L rugăm să intre în casa
noastră, ca să ne vindece sau să mângâie pe rudele și prietenii
noștri, care sunt bolnavi.
Iată, Împăratul vine la tine, și cel dintâi cuvânt care-L spune
este o binecuvântare: "Pace casei acesteia!". Aceasta grăiește
Mântuitorul intrând la tine. Deschide-ți, dar, inima la nădejde și
ascultă, cu credință, rugăciunile pe care preoții Domnului le înalță
pentru tine către Cel Atotputernic. Ei vor cere de la Cel ce bate și
vindecă să fie Apărătorul tău împotriva vrăjmașului mântuirii tale
și să te sprijine prin milostivirea Sa, ca să fii vrednic fiu al
Bisericii, care se va bucura de vindecarea ta. Pe urmă te va
împărtăși cu pâinea vieții, prin care vei primi arvuna și
încredințarea nădejdii. Aceasta nu va fi amăgire, ci chiar merindea
călătoriei către vecie, pent ru
cei ce părăsesc lumea aceasta și care au nevoie de tărie ca să
ajungă la limanul lui Dumnezeu.
Grăind preoții cuvintele acestea: "pentru tămăduirea trupului și
a sufletului și spre iertarea păcatelor și viața de veci",
binecuvântarea Domnului se pogoară, atât asupra celui ce se
împărtășește, cât și asupra celor ce stau de față. Cel mai smerit
bordei se face mai strălucitor decât un palat, se face asemenea unei
biserici, de îndată ce a intrat acolo preotul cu Sf. Împărtășanie.
Nu în zadar s-au grăit aceste cuvinte: "Pace casei acesteia!". Căci
pacea Domnului se pogoară într-însa, și umple de binefacerile sale
pe toți cei ce locuiesc acolo. O! zi de o mie de ori fericită pentru
bolnavul care primește în acest chip cercetarea Dumnezeului
mângâierilor! "Ce va răsplăti el Domnului pentru toate aceste
binefaceri?"
Apoi atunci se cuvine oare asemenea daruri să întărzie cineva a
le primi și să le depărteze ca pe un lucru îngrozitor? Cei ce în
timpul bolilor au încercat mângâierile credinței știu cât sunt de
folositoare și câtă mângâiere dau ele omului care suferă.
Dorire
"Doamne! nu sunt vrednic să intri sub acoperișul meu, ci zi numai
cu cuvântul și mă voi tămădui".
Inima mea și trupul meu te doresc, numai întru Tine aflu
adevărată mângâiere.
Hotărîre
Îmi voi aduce aminte întotdeauna de cuvintele Martei: "Doamne, de
ai fi fost aici, n-ar fi murit fratele meu!"
Nici o singură zi nu voi sta pe gânduri și nu voi întârzia să Te
primesc prin Sfânta Împărtășanie, când voi fi bolnav, fiindcă tu
ești Doctorul cel adevărat și Mântuitorul meu.
Gândul XII
despre mulțumire pentru vindecare
"Doamne Dumnezeul meu, am strigat către Tine și
m-ai vindecat" (Psalm 29;3)
"Doamne, de vei vrea, poți să mă curățești", zicea cândva un
lepros către Iisus Hristos. Mântuitorul, văzând credința lui, i-a
zis: "Voiesc, curățește-te!" O, ce mare binefacere îți este dată! nu
întârzia să-ți arăți mulțumirea! Cel dintâi pas ce-l vei face,
părăsindu-ți patul tău de suferință, să fie spre treptele Altarului,
ca să aduci mulțumiri Dumnezeului milostivirii, Care nu te-a părăsit
în durerea ta.
Boala ta nu era spre moarte, ci ca să se arate mărirea lui
Dumnezeu și ca tu să tragi din aceasta folosul sufletului tău. Ai
văzut de aproape porțile morții și adâncul veșniciei se deschisese
înaintea ochilor tăi. Erai oare destul de pregătit ca să te cobori
acolo? Ai simțit apropierea Preaînaltului și Nepărtinitorului
Judecător? Care ar fi fost soarta ta dacă ar fi trebuit să te
înfățișezi acum înaintea Lui? Dacă nu erai în pace cu cugetul tău,
cât de mare urmează să-ți fie mulțumirea către nemărginita Sa
bunătate, Care, în îndurarea Sa, ți-a mai prelungit timpul acestei
vieți! Dar nu te amăgi, acest prețios timp va trece curând, zile de
boală vor veni iarăși, și cu ele sfârșitul netăgăduit al vieții.
Folosește-te de zilele ce-ți rămân. Adu-ți aminte de suferințe și
cum îți bătea inima, gândește-te la moarte și, știindu-te
nepregătit, pe viitor trăiește în așa fel încât să poți aștepta
liniștit cele mai de pe urmă minute ale tale!
Domnul, vindecându-te, îți grăiește aceste cuvinte: "Iată, te-ai
făcut sănătos, de acum să nu mai greșești, ca să nu-ți fie ție ceva
mai rău!" Închină spre slujba Sa sănătatea ce ți-a dăruit, că
aceasta este binefacerea Sa.
Dacă, dimpotrivă, erai gata, pe cât poate omul să fie, ca să te
înfățișezi înaintea Celui veșnic, și dacă, pe deasupra, mai aveai și
o sfântă dorință de a trece la o viață mai bună - supune-te voinței
Celui Preaînalt, Care te mai lasă în mijlocul luptelor lumii. Fără
îndoială, lucrul tău nu este încă săvârșit pe pământ. Apostolul
Pavel dorea să fie slobod de legăturile ce-l țineau pe pământ, ca să
se unească cu Iisus Hristos. Dar se supunea cu bucurie la
prelungirea nemerniciei lui pe acest pământ, pentru ca să fie
folositor acelora pe care îi botezase întru Domnul. Să ai în inima
ta aceleași simțăminte. Fii gata să preamărești pe Dumnezeu, atât
prin viața ta, cât și prin moartea ta.
Dorire
"Nu voi muri, ci voi fi viu și voi povesti lucrurile Domnului".
Tu ești Care bați și Care vindeci, mă supun Ție fără cârtire.
Hotărîre
Nu voi privi tămăduirea și întorcerea mea la sănătate decât ca o
vreme lăsată slăbiciunii mele, pentru ca să mă îndreptez și să mă
pregătesc de o moarte mai bună.
Știu că, după ce am văzut moartea așa de aproape, mă fac mai
vinovat de nu-mi voi schimba viața.
Voi primi din mâna lui Dumnezeu fie o viață de încercări și
suferințe, fie o moarte care mă va elibera de toate acestea.
Facă-se voia Sa, și nu a mea!
|