|
Biserica Tuturor Sfintilor |
|
|
DESPRE CALENDARUL ORTODOX
Sfant esti Doamne, Dumnezeul nostru, Cel ce din patru stihii ai alcatuit faptura si cu patru timpuri ai incununat cununa anului. Acatistul Preasfintei si de viata Facatoarei Treimi (icos 3)
Istoria datei pascale
Pastile evreiescTermenul ebraic de Pasti (Pesah) a trecut in vocabularul crestin pentru
ca patimile, moartea si Invierea Domnului au coincis cu Pastile evreilor din
anul 33; obiectul sau motivul Pastilor crestine este insa cu totul altul
decit al Pastilor evreilor, intre vechea sarbatoare iudaica si cea crestina
nefiind alta legatura decit una de nume si de coincidenta cronologica.
Cuvintul Pesah (= trecere) este mostenit de evrei de la egipteni, dar
provine in limba romana din forma bizantino-latina Paschae. Evreii numeau
Pasti (Pascha) sau sarbatoarea azimilor sarbatoarea lor anuala in amintirea
trecerii prin Marea Rosie si a eliberarii lor din robia Egiptului, care se
praznuia la 14 Nisan (aprilie) si coincidea cu prima luna plina de dupa
echinoctiul de primavara.
Pastile Crucii, Pastile InvieriiDupa cum noteaza Pr.Prof.Dr. Ene Braniste in "Liturgica generala",
numirea de Pasti a fost aplicata de primii crestini comemorarii anuale a
Cinei celei de taina, care avea loc in seara zilei de 13 Nisan sau in Joia
dinaintea Duminicii Invierii. Ea consta dintr-o masa rituala, care imita
Cina la care au participat apostolii si Hristos, si era insotita de
serviciul Sfintei Impartasanii. La primii crestini, recrutati dintre evrei,
aceasta celebrare a Cinei se substituia vechii mese pascale evreiesti din
seara zilei de 14 Nisan, masa care, la inceput, purta, doar ea, denumirea de
Pasti in sensul propriu al cuvintului. Si precum la evrei aceasta numire s-a
aplicat mai tirziu la intreaga sarbatoare a azimilor, care tinea sapte zile
(14 Nisan seara - 21 Nisan seara), tot asa si la crestini ea a trecut de la
comemorarea Sfintei Cine la aceea a mortii si a Invierii Domnului.
Primele controverseDaca Pastile a fost praznuit inca de la inceput in toata lumea crestina,
au existat in Biserica veche mari diferente regionale in ceea ce priveste
data sarbatoririi. Astfel, crestinii din partile Siriei si ale Asiei Mici,
urmind o traditie mostenita - considerau ei - de la Sfintii Apostoli Ioan si
Filip, aveau in vedere ziua anuala sau lunara si serbau intii moartea
Domnului (Pastile Crucii) la 14 Nisan, apoi Invierea (Pastile Invierii) la
16 Nisan, indiferent de ziua saptaminala in care ar fi cazut aceste date.
Partizanii acestei practici iudaizante se numeau Quartodecimani (de la
quartodecima = a paisprezecea zi), fiindca serbau Pastile la 14 Nisan
(aprilie), adica odata cu evreii.
O solutie bazata pe calculul astronomicAceste diferente cu privire la data serbarii Pastilor au dat nastere la
serioase discutii si controverse intre partizanii diferitelor practici,
discutii care erau sa mearga uneori pina la adevarate schisme sau rupturi
intre unele Biserici, mai ales in cursul secolului II.
De ce variaza anual data PastilorData Pastilor crestine depinde deci de doua fenomene naturale
(astronomice), dintre care unul cu data fixa, legat de miscarea aparenta a
soarelui pe bolta cereasca (echinoctiul de primavara, care cade totdeauna la
21 martie), iar altul cu data schimbatoare, legat de miscarea de rotatie a
lunii in jurul pamintului (luna plina de dupa echinoctiul de primavara,
numita si luna plina pascala). Aceasta din urma face ca data Pastilor sa
varieze in fiecare an, caci luna plina pascala apare pe cer in unii ani mai
aproape de echinoctiu, in altii mai departe de el.
Efectele indreptarii calendaruluiCalendarul iulian adoptat de romani facea ca intre anul calendaristic si
cel astronomic sa existe o diferenta (ce se cumula de la an la an) de 11
minute si 14 secunde. Papa Grigorie al XIII-lea, la sugestia unor astronomi
ai vremii, a indreptat pe 24 februarie 1582 calendarul, suprimind cele 10
zile cu care ramasese in urma anul calendaristic (5-14 octombrie) si
restabilind echinoctiul de primavara la 21 martie. Calendarul gregorian a
fost acceptat apoi, treptat, de toate tarile occidentale, Biserica Ortodoxa
Romana adoptindu-l in 1924 (statul roman il adoptase din 1919).
2001 - anul in care toti crestinii au sarbatorit Pastile pe 15 aprilieCrestinii catolici si majoritatea celor protestanti sarbatoresc Pastile
conform calendarului gregorian, iar cei ortodocsi conform calendarului
iulian. Viitorul mare sinod ortodox are insa in vedere posibilitatea ca
Pastile sa fie sarbatorit la o data comuna, ca in anul 2001. Extrem de
favorabil acestui lucru este si faptul ca oricum, chiar si dupa metodele de
calcul actuale folosite de Biserici, pentru 2001 rezulta o data comuna: 15
aprilie. |
Va punem la dispozitie datele calendaristice cuprinse in perioada dintre Duminica lui Zaheu si inceputul postului Sf. Ap. Petru si Pavel. Executati click pe titlu. Versiunea online a celor 12 volume cuprinzand vietile sfintilor poate fi consultata executand click pe titlu. PRIMA ZI A ANULUI BISERICESC - INTAI SEPTEMBRIE DESPRE INDICTION Indictul era, la vechii romani, data la care incepeau anul, adica intai septembrie. In aceasta zi a intrat Domnul nostru Iisus Hristos in Sinagoga iudeilor si, dandu-I-se cartea lui Isaia proorocul, si deschizand-o a aflat locul unde era scris: "Duhul Domnului peste Mine, pentru ca M-a uns a binevesti saracilor, a vindeca pe cei zdrobiti la inima, a propovadui robilor slobozenie si orbilor vedere. A slobozi pe cei sfaramati intru usurare, a propovadui ANUL DOMNULUI cel primit." Apoi, dand cartea slugii, si sezand a zis: "Ca astazi s-a implinit Scriptura aceasta in urechile voastre". Cat s-au si mirat popoarele de cuvintele darului ce ieseau din gura Lui. (Luca 4; 18-21) Deci noi,crestinii, nu praznuim indictionul mostenit de la imparatii romani, ci pe cel asezat noua de Imparatul slavei, Hristos, iar Indictionul lui Hristos sunt poruncile Lui cele sfinte. Sa praznuim deci Indictionul implinind poruncile Domnului Dumnezeului nostru, din toata inima, precum Domnul insusi ne indeamna, prin gura lui Moise, in Cartea Levitilor, zicand: "De veti umbla dupa legile mele si de veti pazi si implini poruncile Mele, va voi da ploaie la timp, pamantul si pomii isi vor da poamele lor. Voi trimite pace pe pamantul vostru, veti alunga pe vrajmasii vostri, cauta-voi spre voi si va voi binecuvanta si sufletul Meu nu se va scarbi de voi. Voi umbla printre voi, voi fi voua Dumnezeul vostru si voi poporul Meu".(Levitic 26; 3-12)
|